Beste molenmannen en –vrouwen,
Evenals voorgaande jaren is de redactie van het molenprikbord weer bedolven onder een stevige berg nominaties. Na enige avonden overleg hebben wij een keus mogen maken uit de volgende nominaties:
* Rob Pols wordt genomineerd als één van de Prikkers van het Jaar 2009. Waarom? Rob schroeft prachtige verslagen in elkaar, neemt daar ruim de tijd voor; er valt bovendien altijd wel weer met hem te lachen. Hij heeft een natuurlijke en dus bijna aangeboren inzet en aandacht voor molens. Vanzelfsprekend met dank aan zijn onafscheidelijke Nikon die even geduld moest hebben alvorens Rob er alle technische snufjes uit wist te toveren. Rob maakt ook deel uit van het illustere duo BarPol, leuke en interessante verhalen, die vaak uitlopen op een lange thread.
* Hoewel Jan Althof vrij rustig is de laatste tijd, toch een dik verdiende nominatie. ,,Zodra ik het prikbord open, zoek ik altijd eerst even naar een stukje van Jan.’’ aldus een prikker die Jan graag met de eretitel ziet strijken. Jan heeft de gave creatief met de Nederlandse taal om te gaan en laat veel facetten in zijn reportages zien; een goed evenwicht tussen beeld en tekst, er ontstaat tevens een mooie mix met zijn overige liefhebberijen. De verhalen van zijn molenbezoeken worden door veel prikkers met een glimlach gelezen. En vergeet zijn prachtige fotoseries niet. O ja, zijn foto's zijn niet zo verschrikkelijk mooi als die van Martijn Scholtens, maar toch.
* Een nominatie voor een molenaar in spé, Jannick. Is goed bevriend met verschillende leeftijdgenoten en vaak te vinden op het speelmolenprikbord. Dat is dan voornamelijk ook de reden van de nominatie.
* Bart Hoofs beperkt zich niet tot pure molenonderwerpen maar stelt vooral de mens centraal. Hij kent veel mensen en wanneer het eens mis dreigt te gaan op het prikbord probeert hij altijd te relativeren en te sussen. Ik lees zijn berichtjes altijd wat ik bij enkele anderen niet altijd doe.
* Andreas de Vos prikt vaak en altijd met een leerzame uitleg. Technische onderwerpen worden door hem prima uitgelegd en goed onderbouwd. Zijn kennis is breed en hij is van alle markten thuis. Als bestuurslid GVM bracht hij bijzonder leuke onderwerpen in.
* Het prikken geeft Robert van het Geloof waardering; je ziet zijn enthousiasme en kennis dwars door zijn postings heen stralen.
* Voor de vrouwelijke noot zorgt Margreet. Een volstrekt andere kijk op het molenleven, vaak vanuit een beschouwende en quasi nederige positie. Vooral enthousiasmerend voor hen die het molenleven niet met de paplepel is ingegoten.
Na veel wikken en wegen is, met dank aan alle inzenders, besloten Rob Pols met de eer van de tweede prijs te laten strijken.
En dan nu tijd voor tromgeroffel!
Hij rijdt motor, is niet gewend van zijn hart een moordkuil te maken, staat Barend in woord en daad terzijde, schiet plaatjes bij de vleet en levert sublieme bijdrages: graag uw welgemeend en enthousiast applaus voor de De Prikker van het Jaar 2009, Jan Althof!