Gisteren rond 8.40 uur was ik bij de Heidebloem in Erica die al op de wind stond, WZW, en al een zeil voorhad. Snel naar boven en er 4 vollen van gemaakt. De molen wilde echter niet rondkomen. Dus maar even gesmeerd en toen ging ie een beetje, endje of 20. De wind kwam wel ook een beetje achter de hoge bomen op het westen vandaan. De molen kwam rond, intussen kwam er ook een bui uit het zuidwesten vandaan. Bij het begin van die bui liep de molen wel even pittig door, de molen ook maar even gevangen en aan de bliksemafleider gedaan. 5 minuten later de molen weer losgegooid en hij wilde nog heel even, maar even later was de wind weer weg. Later kwam de wind meer uit het WNW, dus de molen maar even gekrooien, maar daarna wilde de molen nog niet echt, de wind was ook niet best. Nog theorie gehad, o.a. over veiligheidsmaatregelen voor molenaar en bezoekers en het bepalen van de windrichting.
Rond 11.45 uur begon het in het WZW behoorlijk donker te worden, dus snel afgezeild en dat was mooi op tijd, want het begon ook weer flink te regenen.
Even later was het weer wat droger. Ik had eigenlijk nog geen zin om naar huis te gaan, dus maar een fietstochtje gemaakt. Daar werd ik even later voor afgestraft, want het begon tussen Erica en Zuidbarge werkelijk te plensen. Dus snel naar Zuidbarge gereden en bij de molen even geschuild, de molen stond stil. De molen nog even op de foto gezet.
Daarna doorgereden langs de Meerdijk in Emmen, waar het voetbalstadion van de FC Emmen staat. Doorgereden richting Weerdinge naar beltkorenmolen de Hondsrug, een molen met een rondgaande ketting om te kruien. De molen stond stil, even wat foto's genomen en weer snel doorgereden, want er waren weer genoeg buien die hun water moesten lozen.
Daarna doorgereden richting Emmer - Compascuum. Het was inmiddels vriendelijker geworden met het weer, meer zon en minder buien. Bij molen Grenszicht aangekomen, stond de molen helaas stil. Men was er wel bezig, want de deur beneden stond open en de stellingdeur ook. Maar op het erf stond een hek, dat dicht was. Dus de molen niet ingeweest. Er werden wel wat werkzaamheden uitgevoerd, volgens mij vooral aan het museumpje wat naast de molen zit.
Hierna doorgereden en nog even een foto van de Berk in Barger - Compascuum gemaakt van afstand.
Vervolgens richting huis gegaan en om 16.00 uur was ik thuis.
Rond 18.15 uur haalde Ricardo mij op, want we zouden naar de Jan Pol gaan. Daar aangekomen stond er geen zucht wind, wel weer buien. Ricardo is eerst maar even aan de slag gegaan met touw splitsen. Er kwam even wat wind, dus snel de boel losgemaakt en de molen naar WNW gekrooien en vanwege de buien twee vollen voorgelegd. Hij wilde echter niet rondkomen, want de wind was weer weg. Vervolgens is Ricardo weer even verder gegaan met het splitsen van het touw. Even later kwam er uit het NW een bui, die ook wat wind meebracht en veel regen en zowaar, de molen heeft nog even 10 minuutjes uit zichzelf gedraaid.
Daarna was het echter weer over. Rond 20.30 uur de molen maar afgezeild.
Foto's: http://www.mijnalbum.nl/Album=GSSZ4MPB