Dotkomweekend.

• Bart Hoofs

Wellicht zitten diverse prikkers nog uit te rusten van het Dotkomweekend. Gisteren had ik het genoegen aan te mogen sluiten aan de groep prikkers. De organisatie was in handen van het ijzersterke duo Arie Hoek en Aad Schouten.

Dat duo stond al eerder garant voor handen uit de mouwen en daadkracht. Dat zagen we op de Jonge Sophia in Groot-Ammers. Petje af voor wat daar is gepresteerd. Verder was het een boeiend programma in de mooie Alblasserwaard.

Aad Schouten en ook Arie Hoek lieten ons details zien en zaken horen die ondanks dat je al jaren meeloopt zeer leerzaam zijn. Momenteel weten waar de zoals Aad ze noemt “de blindjes” in het betondek van de waterloop van de Gorkumse wippers voor zijn. Ook z on mooi verhaal uit de oude doos was het feit waarom de vakmulders van vroeger op deze wippers in de zomer liever geen blinkende (bezet)kettingen hadden. Dan was er teveel werk met malen en kon er niks verdient worden om de wintermaanden door te komen. Ook toen Aad begon over oude molenaars als Jan Verschoor en Peer van der Giessen hingen de prikkers aan zijn lippen. Gerard Ottevanger merkte terecht vele jaren geleden al eens op dat deze kennis van Aad eens op schrift moet worden gesteld. Ranko Veuger had er nog een goede naam voor. Het valt onder het immaterieele erfoed en dat is iets wat ook de v/m RACM wil koesteren.

De “vergilderisering” neemt in alle provincies hand over hand toe en daarvoor moeten we waken.

Prachtige molens in een mooi landschap daar in de Alblasserwaard. Maar het is niet allemaal goud wat er blinkt hoorden we van diverse molenaars. Toch een kritische noot: de verhoudingen tussen molenaars en moleneigenaar Simav is zachts gezegd “feodaal” te noemen. Dat zou niet meer mogen in deze tijd dat alle partijen zich behoorlijk inzetten en er onder de molenaars veel kennis is.

Een goed georganiseerd weekend waarin door Arie en Aad veel tijd en moeite is gestoken.

Bart Hoofs

• Ruud Bax

Afgelopen weekend meegedaan aan het dotcom weekend, ik kan wel zeggen een zeer geslaagde weekend, ik wil hierbij alle molenaars en machinisten en de organisators Arie Hoek en Aad Schouten hartelijk bedanken.

een foto verslag http://www.mijnalbum.nl/Album=WBKSA7HL

• L.v.d.W.W.

Vind mijn foto's niet zo geweldig, maar toch een selectie. klik hier voor de foto's

Toch nog wat opmerkelijks; onze Nederlands-expert Rob Pols moet schijnbaar toch aan een bril. Hij vergiste zich met 1 letter.

Gr, Luc

• Ranko

Beste medeprikkers en dotkommers (is dat een woord?),

Als eerst wil ook, nogmaals maar nu op dit prikbord, mijn dank uitspreken voor het fantastische georganiseerde weekend. Arie en Aad, hebben een prachtig programma samengesteld, veel water maar ook veel afwisseling, molens en gemalen, rompen en ‘molen-archeologie’, diesel en electrisch, staande en liggende cylinders. Waterstaatkundig zijn wij helemaal bijgespijkerd wat de Alblasserwaard betreft. Eindelijk snap ik wat ‘die molens bij Elshout’ eigenlijk doen ;)

En wat een mooie locatie daar bij die zuidmolen-romp, tussen de pinken en de schapen. Met name Aad Schouten heeft op deze locatie een heleboel geregeld, zo was er een ‘dixie’, een aggregaat en een waterkar. Ook het eten was beide dagen perfect geregeld, zaterdag een warm buffet en zondag werd er wat vee ‘geofferd’ op de BBQ(Dames ook bedankt voor het ‘braaien’!). En wat kan die man verhalen, het hield niet op. Ik heb nog nooit zoveel verschillende uitdrukkingen gehoord voor ‘malen/draaien met een molen’.

Arie en Aad, bedankt!

Groeten uit de Zaan

Ranko

• Rob Pols

Het was een weekend waarover we nog jarenlang kunnen napraten! Het was ook een gebeurtenis met verschillende ontberingen om het zo maar eens uit te drukken (en niet alleen voor mij - giechel >:D<), maar ik had het niet graag willen missen! Ik heb genoten van de aanstekelijke anekdotes en onvoorstelbare gedrevenheid van Aad Schouten en de droge humor van Arie Hoek die ik niet eerder had ontmoet en een buitengewoon aardige kerel bleek te zijn.

Aad en Arie (en de vele anderen die dit weekend tot een succes hebben gemaakt), jullie kunnen met gepaste trots terugkijken op een waanzinnig leuk en hilarisch weekend waarbij we ook nog eens veel interessante zaken hebben geleerd. Of ik volgend jaar weer meedoe is nog de vraag, maar als er een hotelletje in de buurt is ga ik erover nadenken, haha.

Ik heb niet minder dan vijfhonderd foto's geschoten (dan ben je niet normaal, ik weet het), maar de omgeving nodigt gewoon uit om zoveel mogelijk mooie plaatjes te schieten! De ‘Waerd’ blijft een bijzonder schitterend gebied, maar verbost wel zo langzamerhand!

Nogmaals bedankt voor het bijzondere weekend!

Rob P.

• Rob Pols

Hé joh! We zouden niet meer plagen, weet je nog? :?

Groeten,

Snurky :)o

• Rob Pols

Nou, er zitten anders best mooie prentjes bij hoor!

Groeten,

de zeven rechtmasten X(

• Wim van Veen

Beste Bart,

Ik ben Wim van Veen en molenaar van de Middelmolen in Molenaarsgraaf en tevens lid van de Technische Commissie van de Simav Molenstichting. Prachtig zo'n weekeind bij Aad Schouten en ik ken Aad al een tijdje en de verhalen van hem zijn geweldig en dat is genieten.

Echter in het eind van jouw complimenten is er een zeer negatief geluid naar Simav. In dit weekeind kom jij tot de conclusie dat de de verstandhouding tussen Simav en de molenaars (dus alle molenaars) “feodaal” is en daar beweer je nogal wat.

Je hebt er waarschijnlijk twee of drie molenaars ontmoet van de Simav en wij hebben er rond de dertig. Als jij nu de namen doorgeeft van de ontevreden molenaars, kunnen wij er wat mee en dat autoritair overkomen is gezwam in de ruimte en dat zou jij moeten weten als medewerker van De Hollandsche Molen.

Groeten,

Wim van Veen

• Bart Hoofs

Dag Wim,

Naast complimenten mag er best eens een kritische noot. Vorig jaar toen ik met een Simav-molenaar aan het praten was had ik het over het vele goede werk in de Alblasserwaard en dat in tegenstelling tot het Land van Heusden en Altena.

De beste man (en niet de minste) vertelde me al over dit feit. Dit weekend vernam ik dit soort geluiden.

Ik ken Kees Bakker ook van vergaderingen en daarin wordt er veel voor de molens betekend. Dus deze zaak wilde ik tzt eens met hem bespreken. Dan kan je er iets mee.

Mij lijkt het beter buiten het prikbord hierover te corresponderen.

Groet,

Bart

• Andre Koopal

Hoi,

Vond het weekend prima geslaagd, zeer leerzaam geweest over wat er in de Waard speelt, maar ook erg gezellig.

Heb mijn foto's op Flickr gezet.

Als je wat commentaar of aanvulliingen op de foto's hebt, zet het er dan gerust op Flickr bij.

Groetjes,

Andre