Frans Gunnewick overleden

• Johan van Dijk

Afgelopen zaterdag hoorde ik dat oud-molenaar/eigenaar Frans Th. Gunnewick van molen ‘De Vier Winden’ in Vragender op 87-jarige leeftijd afgelopen vrijdag is overleden. Zelf heb ik Gunnewick niet gekend, aangezien er verder geen vermelding van zijn overlijden is gemaakt op het prikbord bij deze de mededeling alhier. Bij deze mijn condoleances aan de familie. Via de volgende link is de rouwadvertentie te vinden: http://www.mensenlinq.nl/mensenlinq/overlijdendvhn/site/advertentie/detail?pid=1939651&titelid=

Johan van Dijk

• Robert Van't Geloof

Hallo Ditr is best een groot verlies, Ik denk toch dat het wel 1 der bekendste beroepskorenmolenaars was,

veel sterkte aan nabestaanden familie vrienden collegas molenaars/molenvrienden grt robert

• Fred Prins

Het overlijden van Frans Gunnewick is een groot verlies in de molenwereld.

Ik heb hem niet persoonlijk gekend; wel op zijn stoel zien zitten als ik meel ophaal in Vragender.

Frans Gunnewick was de laatste jaren nauwelijks meer in staat om een gesprek te voeren; hij was doof geworden.

Dat moet hem een sterk geïsoleerd en mogelijk ook een eenzaam gevoel gegeven hebben.

In mijn opleiding tot molenaar -in Alkmaar en Schoorl- viel zijn naam vele malen; vele verhalen over hem en citaten van hem.

Natuurlijk steeds in combinatie met die andere ‘legende’: Arie Berkhout.

Deze twee molenaars waren -ondanks de fysieke afstand- met elkaar bevriend. Ze vroegen elkaar niet om raad natuurlijk, want dat doe je niet. Ze wisselden ervaringen uit en ‘stelden elkaar dan wel eens een vraag’. Bijna altijd telefonisch en heel soms bij elkaar op bezoek.

In de tijd dat Grolsch met ambachtelijke uitstraling adverteerde, is ook Frans Gunnewick in de advertentiecampagne opgenomen geweest. Ik heb daar een mooie foto van. In De Walvisch, dus niet hier bij mij thuis. Ik zal deze foto van de week even ergens (digitaal) neerzetten.

Frans Gunnewick was een uiterst deskundige korenmolenaar, die zeer velen tot voorbeeld is geweest.

Ik wens Henk en George en de verdere familie veel sterkte.

Fred Prins

• Bart Hoofs

Een bijzonder sympathieke molenaar van de oude stempel is ons helaas ontvallen. Frans Gunnewick was een begrip in Nederand. Vele AKG-ers van het eerste uur leerde van Frans de fijne knepen van het vak en met name zijn kwaliteiten op het gebied van scherpen. Onder de (beroeps)molenaars had Frans veel vrienden waar hij regelmatig contact mee had.

Als je bij hem was dan kon je veel leren over het korenmolenaarsvak. Gelukkig was er een iemand in de Achterhoek die inzag dat je de kennis moet noteren. Diverse malen is molenmaker en molenaar Andre Nibbelink bij Frans op bezoek geweest en heeft e.a. vast gelegd.

Een bijzonder gastvrij en aimabel Achterhoeker is ons helaas ontvallen.

• Leo Middelkoop

Ik heb Frans in de vroege jaren '90 diverse malen ontmoet en gesproken op zijn molen. Zijn verhalen zijn nooit meer uit mijn gedachten verdwenen en ik vertel sommige nog graag verder.

Onvoorstelbaar diep was de gifbeker die hij moest leegdrinken: hij overleefde zijn drie kinderen. Iets wat je je ergste vijand nog niet toewenst, overkwam zo'n beminnelijke en eigenlijk opvallend positieve man. Voor één van de beste vakmolenaars van zijn tijd, iemand die ook bijzonder veel voor het molenbehoud heeft betekend, is het leven wel erg hard geweest.

Ik zal deze bijzondere mens niet vergeten.

Leo Middelkoop

• Waterpezer

Voor mij is de naam vrijwel onbekend, maar toch aan familie/vrienden en bekenden van dhr. Gunnewick, sterkte met het verlies.

Jeffrey

• Aad Schouten

Jaren geleden had ik het genoegen om deze vakmolenaar te ontmoeten in amsterdam op de jaarvergadering .

ik moest daar zijn voor kees brand die het certificaat van verdienste kreeg voor zijn 50 jarig molenaar zijn op de hofwegsemolen.

het was inderaad een molenaar met passie, en hij wilde zijn kennis ook nog best over dragen ook .

daar vertrouwde hij mij toe ,dat een dag met kiespijn niet zo erg was dan een dag geen wind.

ja dan ben je toch echt wel met hart en ziel molenaar.

het was dan ook voor mij meer dan een genoegen om enige jaren later hem nog een op de molen op te zoeken .

waar ik zeer hartelijk ben ontvangen ,en hij mij met gepaste trots zijn molen liet zien.

veder wens ik de nabestanden sterkte toe met dit verlies.

hartelijke groeten van uit de wingerdsemolen .

• Justin van den Heuvel

Dat was even schrikken. Niet dat ik hem persoonlijk kende, maar toch…

Een mooi gedichtje vond ik in “Langs molens in de Achterhoek” dat stond

bij de beschrijving van de molen van Vragender.

Die 't ambacht wel verstaet

daar hij van leven moet,

en die 't niet wel alleen,

maar wel en géérne doet,

geniet het hoogst geluck dat yemant mag begehren:

hij spoedt en spoedt met vreugd,

en wint en wint met ehren.

Weer verliest de molenwereld een waardig vakman.

Een rasechte mulder. Zo een die "den löt zich het etten nog op 'n

stelling brengen, liever dan de wind nutteloos deur de hekken te

laoten vleegen"

Van dit soort zijn er helaas niet veel meer over.

Veel sterkte gewenst aan familie en naasten!

Justin vd Heuvel

• Willem Roose

Met het overlijden van Frans Gunnewick is echt een groot windmolenaar heengegaan. Wie durfde het, behalve hij, het aan om een nieuwe windmolen te bouwen voor commerciële doeleinden in 1957? De vraag stellen is hem beantwoorden. Sterkte en condoleances aan zijn nabestaanden. En wat Leo Middelkoop al eerder schreef: je DRIE kinderen overleven is echt onvoorstelbaar onmenselijk….

Willem

• Fred Prins

Frans Gunnewick in ‘vakmanschap is meesterschap’ van Grolsch.