Frans Gunnewick overleden

• Rolf

De Grolsch-reclame hangt ook bij mij bovenin de molen.

Ik denk niet dat ze zich in Vragender mij nog zullen herinneren … van al die beginnende molenaartjes die ooit een keer van Gunnewick hebben leren steenscherpen, maar omgekeerd heeft hij wel indruk gemaakt, destijds.

• Martin E. van Doornik

Net thuisgekomen van een maand in Zweden (ik met een gebroken linkervoet), vernam ik zowel in de Molenwereld als hier op het prikbord over het overlijden van de bekende Achterhoekse molenaar Frans Gunnewick. Ik heb hem meerdere malen ontmoet en in 1984 heb ik een mooie foto van Frans genomen, terwijl hij aan het billen was, zonder flits. Het negatief zal ik nog opzoeken en scannen. Doordat De Vier Winden van oorsprong een Groninger molen is, weten veel Groninger molenliefhebbers de weg naar Vragender te vinden.

Bijzonder is dat er een crucifix in de molen hangt, aangezien de Achterhoek een rooms-katholieke streek is.

Gecondoleerd voor zijn familie en vrienden.

• Walter Vaags

Afgelopen zaterdag is ook Jan Gunnewick begraven. Jan is de broer van Frans en overleed kort na de begravenis van Frans.

Ook Jan woonde naast de molen in Vragender en was een groot molenliefhebber.

Veel sterkte gewenst in Vragender.

Walter Vaags

• Bart Hoofs

Frans was niet alleen een groot vakman en molenliefhebber maar hielp ook heel veel molenaars op weg.

Zo ook de familie Woordes van de molen in Bredevoort. Toen het mengvoeder malen niet meer rendabel werd ging Hennie Woordes op bezoek bij Frans. Het malen met de steen was toen in opkomst en Frans adviseerde hen deze richting in te gaan. Aldus geschiedde. Nadien maakte Heinrich van Hees zijn eerste flintsteen. Op de maalderij van Woordes werd de eerste steen gelegd die commercieel maalde. Ook hierbij was Frans aanwezig en gaf tips en adviezen.

Vanuit vele windrichtingen hebben molenaars het malen geleerd bij Frans. Zo werd ook de zoon van Toelen in het Maaskantje daar naar toe gestuurd.

Frans maakte graag ook molentoertjes. Toen de molen van Merselo in Limburg werd geopend was Frans er ook bij.

De molen was net weer voorzien van een binnenwerk door Beijk nadat Michels dit had gesloopt voor de mengvoederproductie. Frans maakte die dag een mooie opmerking naar Albert Michels in de trant van: “dat nooit weer”.

Dit op zijn kenmerkende stamelende manier.

Groot is ook zijn verdienste bij de oprichting van het AKG geweest. Gunnewick was een van de eerste bestuursleden samen met: Jos Gunneweg, Nol Voet, Mathieu Schraven en ook Rob Batenburg. Naar ik meen was Ben Kloosterman er toen ook bij. Een groot inspirator is ons ontvallen.

• Martin E. van Doornik

Hierbij een foto van Frans Gunnewick aan het billen op het motormaalkoppel, dat beneden in de molen staat.

De tweede foto is De Vier Winden in Vragender. Let op de waslijn met de molenaarsoveralls.

Beide foto's heb ik genomen op 21 april 1984.