Deense molendag 2009 met foto's

• Ruurd Jakob Nauta

Afgelopen zondag samen met Cees Notenboom de Deense molendag bezocht. ’s Ochtends vroeg uit Friesland vertrokken met als doel een aantal molens op Jutland te bezoeken. We hebben de volgende molens bezocht:

Elstrup Molle, Nordborg

Havenbjerg Molle, Havnbjerg

Dybbol Molle, Sonderborg

Damgaard Molle, Rodekro

Jels Vindmolle, Rodding

Sillerup Vindmolle, Haderslev

Vejle Molle, Vejle,

Uldum Molle, Uldum

Bjerre Molle, Stenderup

Het was een prachtige dag, met veel mooie molens. Vejle Molle was niet bijzonder interessant, maar de overige molens waren allemaal nog in een vrij authentieke staat, waarbij de Damgaard Molle en Sillerup Molle de kroon spanden. Een aanrader voor ieder om ook eens die kant op te gaan.

Foto's: http://www.mijnalbum.nl/Album=PI8O3LWJ

Groet,

Ruurd Jakob

• Waterpezer

Hallo Ruurd,

dat ziet er bijzonder leuk uit!

Mooie fotos, en zo te zien was dat zeker de rit wel waard!

Groeten

Jeffrey

• Willem Roose

Mooie foto's van interessante molens! Schrok wel een beetje van de eerste twee (Elstrup en Havnbjerg): beide heb ik in 1989 nog zien draaien, beiden met zelfzwichting in windroos. Ik mag hopen dat hun onttakelde toestand tijdelijk is?…

Groet,

Willem

• Ruurd Jakob Nauta

Hey Willem,

Havnbjerg is momenteel in restauratie waarbij door Nederlandse molenmakers de kap is gelicht. Als ik de molenaar goed heb begrepen, dan wordt de kap aan het eind van het jaar weer terug geplaatst. Ik ga ervan uit dat dan ook de zelfzwichting en windroos weer worden geplaatst.

Elstrup Molle is van buiten redelijk verwaarloosd. Het zou niet onverstandig zijn om aan het exterieur de komende jaren enige zorg te besteden. Helaas was er in de molen niemand aanwezig om ons iets te vertellen over een eventule aankomende restauratie. Het is nu een molenmuseum, dus van binnen zal er weinig veranderen. Dat hoeft ook niet, want hij is van binnen nog zeer gaaf. Al was de molenaar er tijdens zijn laatste werkdag zo uitgelopen en is er aan het interieur niets tot weinig veranderd. Een plaatje.

Groet,

Ruurd Jakob

• Willem Roose

Hey Ruurd Jacob,

Bedankt voor de informatie; ziet het er toch iets rooskleuriger uit dan ik eerder dacht. Enig idee wie de Nederlandse molenmaker in Havnbjerg is? Ik weet dat bijv. (vh.) Groot Wesseldijk veel in Noord-Duitsland werkzaam is, maar Denemarken is nieuw voor mij.

Groetjes,

Willem (die de komende weken wederom enige dagen in Denemarken / Noord-Duitsland /Zuid-Zweden gaat molentouren)

• Rob Pols

Zie ik het nu goed, heeft de Damgaard Molle - Rodekro schuifijzers in de hekkens? Da's wel héél apart voor zo ver over de grens!

Even op en neer naar Denemarken…. Da's net zoiets als hier vandaan naar Parijs en terug!

Groeten, Rob

• FrankT

Ruurd Jakob is inderdaad helemaal auto-man geworden en rijdt nu letterlijk stad en land af! Heb je ook al een abonnement op mijn lijfblad Autovisie, RJN?

Frank

• Bart Hoofs

Frank, een echte automan word je pas als je een mooi Italiaans merk rijdt ;-)

Niet handig voor meel weg te brengen maar wel veel plezier bij het toeren naar de molens toe…

• FrankT

Klopt. Gelukkig heb ik niet veel met de meelhandel van doen…….favoriet blijft nog altijd Maserati. En daar ga je al helemaal geen meel in vervoeren……net zoals je een Stradivarius niet uitleent aan een gorilla…….

• FrankT

Zou gezien de zonnebril(len) van Wouter de RRWR ook voorzien in een gepast vervoermiddel voor de monumentbeheerder?

:)