Schilderwerkzaamheden Woldzigt

• Melende Molenaarsvrouw

Kijk eens even wat is de gemeente Noordenveld weer welwillend is door twee schilders en een hoogwerker met chauffeur Woldzigt te laten schilderen. Sommige foto's maakte ik vanuit het spruitluik, anderen vanaf de noordkant van de molen en nog een paar vanaf de stelling. Verder was het lekker gezellig en druk omdat er weer een klas koekjes kwam bakken. Doodmoe na de bonte avond en op de fiest weer op weg naar huis vanaf schoolkamp. Het leuke koekje op de foto had ik in mijn nu driejarig bestaan als molenaarsvrouw nog niet eerder gezien. Iets Zuidhollands krijgt Woldzigt ook, groet,Margreet

http://www.mijnalbum.nl/Album=AROWUFD7

• Justin van den Heuvel

ziet er gelikt uit Margreet! Alleen jammer dat ze de heklatten ook schilderen.

Dat koekje is trouwens om je vingers bij af te likken! (:P)

• Mario Collombon

Alleen van tevoren ff die zeilen eraf halen eigenlijk ;)

Bij ons gebruiken de schilders altijd zijdeglans verf i.p.v. hoogglans, anders staat de molen er wel erg ‘blinkend’ op en na verloop van tijd gaat de glans er toch vanaf.

Zijn de scheuren in de staart al dichtgestopt trouwens, en wat is de achterliggende gedachte daarvan?

Succes in ieder geval,

groeten Mario

• Rob Simons

In Borkel hebben ze bij de lange spruit een aliminium plaat tegen de voorkant van de lange spruit gemaakt, wel met ruimte er tussen en aan de onderkant natuurlijk open, zodat het altijd kan drogen.

In Sint-Huibrechts-Lille zat er ook een scheur in de staartbalk (aan de bovenzijde, waar het water altijd over loopt), dit is nog steeds dicht. Lijkt me beter dan dat er altijd water in loopt dat niet weg kan. De tijd zal leren of het een goede beslissing was.

En maar hopen dat ze bij de Woldzigt de volgende keer een paar kleppen mogen schilderen? ;)

• Mario Collombon

probleem met opvullen is dat hout altijd blijft werken (lijkt mij), en het hout dus weer los zal scheuren van het vulmiddel. Dan trekt er toch weer vocht tussen. Als je de scheur goed afwaterend openkrabt en dan schilderd dan kan het water er goed uit en kan de zaak goed drogen, vooral bij schoren en staartbalk werkt dat goed volgens mij, voor horizontale balken als spruiten misschien wat minder omdat er dan eerder water in blijft staan.

Bovendien ben ik van mening dat vulmiddel en kit als het even kan niet op een molen thuishoren, alleen stopverf om glas mee vast te zetten.

Maar goed om de ervaringen van wel of niet dichtstoppen te horen :)

• Ranko

Heel fijn dat de gemeente de molen laat schilderen, Margreet. Het knapt er allicht goed van op. En ook al is de kleur Rijnlands, de verf is Zaans …(:P)

Wat ik me nu afvraag, waarom toch de heklatten laten schilderen? waren ze gewoon altijd al geschilderd? dan snap ik dat het opnieuw geschilderd wordt. Het is echter behoorlijk gevaarlijk voor de molenaars omdat het veel gladder is dan onbehandeld heklattenhout. Verder sluit je het hout helemaal op in de verf wat de levenduur ook nog kan bekorten…

Groeten,

Ranko

• Rob Simons

Sedert de restauratie van 1973 is hier het hekwerk wit geschilderd. Maar eigelijk verdient deze molen gewoon weer zelfzwichting, vind ik dan…

Zo'n geschilderd hekwerk vraagt inderdaad meer aandacht, al ken ik ook voorbeelden van meer dan 30 jaar oud waar nog weinig aan mankeert.

Hoe oud dat schilderen van hekwerken is weet ik niet, iets van de laatste 50 jaar (?).

Groeten,

Rob

• Margreet

Willen jullie het commentaar van D.J. Tinga op een stukje over Groninger molenkleuren in de Zelfzwichter en het Groninger molenboek wel even lezen? http://www.groningermolenhuis.nl/molenhuis/docs/DJTinga3.pdf Ik geeft toe dat Woldzigt in Noord Drenthe staat. Woldzigt is gebouwd door de Groninger molenbouwer van der Heide, uit Leek, dat is niet bepaald o-Groningen, maar toch…

Mij is verteld dat de heklatten wit waren geworden omdat het herinnert aan de zelfzwichting. Het fotomateriaal van ervoor is sepia, Margreet

• Jaap C. van Driel

… @André…

De terugverwijzing door Margreet naar twee prikbordberichten aan einde van de Groninger kleuren-tekst van D.J. Tinga werken niet meer binnen de structuur van het nieuwe prikbord.

Als Davidje van een ouderwets papieren blad wil ondergetekende aan de prikbord-Goliath vragen hoe ik als ZZ-redacteur die twee verwijzingen weer werkend kan krijgen.

Het is hopelijk niet te veel gevraagd dat de structuur van de nieuwe berichtendatabase compatibel blijft/wordt met de oude berichtenstructuur. Als dat niet zou kunnen, hoef ik ik het vervolg geen moeite meer te doen de lezers van de Zelfzwichter rechtstreeks te verwijzen naar interessante berichten alhier … (tu)

Archieftechnisch behoort dat gewoon te kloppen - anders krijgt het prikbord bij iedere database-aanpassing weer een alzheimer-dreun. Gelukkig is in tegenstelling tot menselijk geheugen binair geheugen in principe regenereerbaar… ::o

Hopelijk komt een en ander in orde als ook de zoekfunctie weer operationeel is.

• Margreet

Misschien doet hij dat wel om inteelt te voorkomen Jaap! De Zelfzwichter verwijst naar het prikbord en op het prikbord verwijs ik weer naar de digitale zelfzwichter en dan verwijst dat online verhaaltje weer naar het prikbord. Het lijkt wel circuitmalen, groet,Margreet