Westlandse Molendag

• Rob Pols

Vandaag - zaterdag 27 juli - was er weer een editie van de Westlandse Molendag, met deelnemende molens in het Westland en een gedeelte van Delfland. De voorspellingen voor de middag waren gruwelijk slecht, met buien vanuit het zuiden en een zwak windje uit het noorden tot noordoosten.

Nou, om te beginnen was er aanvankelijk zo goed als helemaal geen wind, dus dat begon goed. Het zwakke windje dat er stond kwam niet uit het oosten en ook niet uit het noorden, maar uit het zuidwesten. De lucht zag er rond het middaguur dreigend uit, maar niet zozeer dat je nu meteen uit de weg moest. Het was wel drukkend warm. Hoewel de lucht dichttrok bleef de zon fel steken en af en toe kwam er iets van blauw tevoorschijn. Rond half twee begon het ineens wat op te klaren en werd het wat frisser. Ook de wind trok onverwacht aan en ruimde naar het westen. De molen kreeg er zowaar nog zin in en heeft niet meer stilgestaan daarna. De opkomst van fietsers was minder massaal dan vorige jaren, hetgeen te maken kan hebben met enkele andere activiteiten zoals een wandeltocht en de slechte weersvoorspellingen. Echter, de mensen die we mochten begroeten waren allemaal zeer geïnteresseerd en gezellig. Eén bezoekster kwam met een piepklein schattig hondje van 8 weken oud; om op te vreten, dat hummeltje van nauwelijks 25 cm lang!

Toen ik de molen optrok nadat we boven een stormluik uit het voorkeuvelens hadden verwijderd, kwam er een fietser pontificaal het erf oprijden. Nadere inspectie leerde dat de fietser Willem Waltman betrof! Samen met Willem dronken we een kop koffie en was het al snel gezellig. Verder kwamen wat bezoekers die met veel belangstelling de molen bekeken en een praatje maakten. Twee andere bezoekers - een man en een vrouw - begonnen ook een praatje, waarna de man iets uit zijn tas haalde en mij een foto van een molen gaf. Ik herkende de molen wel, maar kwam niet verder dan Friesland en iets van Klooster-nog-wat. Bleek de man de molenaar van Victor te Wanswerd, Sjerp de Jong te zijn. Om de ruilhandel in deze barre crisistijden nieuw leven in te blazen gaf ik hem daarom een ansichtkaart van de Wipper. Sjerp was op vakantie in Naaldwijk en had nu de gelegenheid molens hier te bekijken. Het Duo BarPol moest vooral eens naar Friesland komen, zo zei hij. Nou, wie weet?

De lucht begon weer dicht te trekken, waarop we besloten alvast twee zeilen weg te rollen, want je weet het nooit (en zeker niet met de biotoop aan de Wipperskade, waardoor je kans hebt een bui te laat in te schatten). Om iets over vijven zijn we gestopt, mede omdat de publieke belangstelling was verdwenen.

Toch nog een prima dag met meer wind dan was voorzien. Bovendien geen spatje regen of onweer waargenomen!

Groeten,

De Molenaars van De Wippersmolen te Maassluis

• Justin van den Heuvel

Dus jij had er ook last van.

De Vriendschap was niet vooruit te branden! Vandaag slechts 900 omwentelingen.

Wind uit allerlei richtingen tussen W en Z. Om 16.00 maar uitgespannen omdat

hij achteruit begon te lopen. Het was te warm om nog voor een uurtje te gaan kruien.

Handje vol bezoekers gehad. Als het volgende week weer zulk weer is neem ik de

moeite niet eens.

Justin

• Rob Pols

Nee, we hadden er 's middags bepaald geen last van! Toen heeft de molen juist vrij constant en niet onaardig gelopen, al was het dan vijftig enden gemiddeld. Ook met de twee volle zeilen ging hij nog vooruit en als we hem in de lege hadden opgetrokken had hij het óók nog wel gedaan. En dat is (veel) meer dan waar we op gehoopt hadden aanvankelijk…. Toch nog zo'n tweeduizend omwentelingen vandaag gehaald.

Gr. Rob

• Vincent Claessens

Hier in het land van Cuijk/noord-Limburg begon gisteren bewolkt met mist. Rond 12:00 uur trok de bewolking met nevel weg en werd het drukkend warm. Rond 12:30 uur kwam er nog een windje uit het WNW opsteken, en maar naar de Heijense molen gefietst. De wind was inmiddels weer een beetje weg, maar na wat duwen liep de zwaar draaiende molen met 4 vol nog zo'n 20-40 endjes! :)

Gisteren rond 14:15 uur kwamen de molenaars van de Grafelijke torenmolen in Zeddam op excursie. De molen draaide nog net (was al een paar keer stilgevallen). Rond 14:30 kwamen er opeens enorme aambeeldvormige onweerswolken vanuit Duitsland (ZO) op te zetten. De wind nam toe tot een kracht 3 uit het NW en de molen draaide steeds beter, maar de molen toch maar afgezeild en op het ZW weggezet en naar huis gegaan.

Eerst zwarte luchten, het werd windstil en een hoop gedonder en gebliksem. Na een tijdje brak het onweerfront in tweeën. Een bui ging naar Venlo, de ander ging richting Groesbeek/Nijmegen, en deze twee buien hebben nogal wat schade veroorzaakt. Vervolgens losten alle buien een uurtje later weer op, maar (gelukkig) zo'n 1 milimeter regen gehad in Cuijk. In ieder geval beter dan heel de straat onder water!:D

• L.v.d.W.W.

Ja, ook op “De Groeneveldse Molen” hebben we het naar ons zin gehad! Veel enthousiaste mensen begroet dus daar lag het niet aan. Ook zijn er nog een aantal molenaars en molenvrienden geweest. Erg gezellig.

Foto's zijn te vinden op onze web-log.

Gr, Luc

• Nel Scholten

De Westlandse Molendag

Het mag hier ook wel eens gezegd worden dat de Westlandse Molendag elk jaar een groot succes is.

Je hoort dan ook dikwijls positieve reacties en dat is naast de vele vrijwillige molenaars en andere vrijwilligers vooral aan Linda en Rob van Zijll te danken. Zij maken met z'n allen van deze dag een echte MOLENDAG waar zeer velen met plezier aan meedoen.

Mede namens de vele fietsers en enkele autorijders wil ik op het prikbord iedereen die hier aan mee werken heel hartelijk bedanken.

Tot volgend jaar!!!!

• Rob van Zijll

Ja,het was inderdaad een gezellige molendag.

Er zijn zo ongeveer zo'n 250 man langs geweest hier bij“De Groeneveldse Molen”.

Het was nog wel even spannend wat het weer voor ons in petto zou hebben,maar het bleef boven vwerwachting droog.

Vanaf een uur of half een begon de molen leuk te draaien,en hij bleef dat doen tot het einde.

We kunnen er met plezier op terugkijken.

En van al die lovende woorden ga ik toch wel een beetje blozen.

Ondanks dat het elk jaar weer de nodige stress met zich mee brengt,blijft het leuk om het toch weer elk jaar te organiseren.

En zolang er belangstelling blijft,gaan we er mee door wat mij betreft.

Groeten van “De Wilde Westlander”.

Rob van Zijll.

• Bart Hoofs

De molen vanHeijen stond in het verleden voor de tijd van Harrie Kaak altijd op het zuid-westen. Draaide onder Kessels amper. Ik kan me voorstellen dat het niet bevorderlijk is voor de molen en het kruien. Nu komt het wel meer voor in de regio daar dat men molens terug kruit. Mijns inziens, mits er geen storm uit die hoek komt of je langdurig weg bent, is het te preferen de molen zo achter te laten waar je geeindigd bent. Misschien wel niet mooi in Heijen maar de molen is niet gemaakt voor het mooie….

• Vincent Claessens

Hoi Bart,

Het onweer kwam uit het zuid-oosten, en om hem tegen mogelijke windstoten veilig weg te zetten, hebben we hem op het zuidwesten weggezet. We zetten hem trouwens wel altijd tussen noordwest en zuidoost,ook omdat een aantal kruipalen zeer slecht is.

En na al die jaren op het zuidwesten kruit de molen nog altijd licht:)