Vandaag - zaterdag 27 juli - was er weer een editie van de Westlandse Molendag, met deelnemende molens in het Westland en een gedeelte van Delfland. De voorspellingen voor de middag waren gruwelijk slecht, met buien vanuit het zuiden en een zwak windje uit het noorden tot noordoosten.
Nou, om te beginnen was er aanvankelijk zo goed als helemaal geen wind, dus dat begon goed. Het zwakke windje dat er stond kwam niet uit het oosten en ook niet uit het noorden, maar uit het zuidwesten. De lucht zag er rond het middaguur dreigend uit, maar niet zozeer dat je nu meteen uit de weg moest. Het was wel drukkend warm. Hoewel de lucht dichttrok bleef de zon fel steken en af en toe kwam er iets van blauw tevoorschijn. Rond half twee begon het ineens wat op te klaren en werd het wat frisser. Ook de wind trok onverwacht aan en ruimde naar het westen. De molen kreeg er zowaar nog zin in en heeft niet meer stilgestaan daarna. De opkomst van fietsers was minder massaal dan vorige jaren, hetgeen te maken kan hebben met enkele andere activiteiten zoals een wandeltocht en de slechte weersvoorspellingen. Echter, de mensen die we mochten begroeten waren allemaal zeer geïnteresseerd en gezellig. Eén bezoekster kwam met een piepklein schattig hondje van 8 weken oud; om op te vreten, dat hummeltje van nauwelijks 25 cm lang!
Toen ik de molen optrok nadat we boven een stormluik uit het voorkeuvelens hadden verwijderd, kwam er een fietser pontificaal het erf oprijden. Nadere inspectie leerde dat de fietser Willem Waltman betrof! Samen met Willem dronken we een kop koffie en was het al snel gezellig. Verder kwamen wat bezoekers die met veel belangstelling de molen bekeken en een praatje maakten. Twee andere bezoekers - een man en een vrouw - begonnen ook een praatje, waarna de man iets uit zijn tas haalde en mij een foto van een molen gaf. Ik herkende de molen wel, maar kwam niet verder dan Friesland en iets van Klooster-nog-wat. Bleek de man de molenaar van Victor te Wanswerd, Sjerp de Jong te zijn. Om de ruilhandel in deze barre crisistijden nieuw leven in te blazen gaf ik hem daarom een ansichtkaart van de Wipper. Sjerp was op vakantie in Naaldwijk en had nu de gelegenheid molens hier te bekijken. Het Duo BarPol moest vooral eens naar Friesland komen, zo zei hij. Nou, wie weet?
De lucht begon weer dicht te trekken, waarop we besloten alvast twee zeilen weg te rollen, want je weet het nooit (en zeker niet met de biotoop aan de Wipperskade, waardoor je kans hebt een bui te laat in te schatten). Om iets over vijven zijn we gestopt, mede omdat de publieke belangstelling was verdwenen.
Toch nog een prima dag met meer wind dan was voorzien. Bovendien geen spatje regen of onweer waargenomen!
Groeten,
De Molenaars van De Wippersmolen te Maassluis