Nog gedraait vandaag?

• Rob Hoving

Vandaag samen met mijn vriendin bij de groote poldermolen in slochteren geweest.

Om 2 uur de molen opgezeild met 4 volle zeilen. Me vriendin heeft ook voor de 1e keer een zeil opgezeild.

We hebben de vijzel mee laten draaien, maar door een verlaagt water niveau geen water weg kunnen malen.

De molen viel af en toe stil omdat er een onregelmatige wind stond.

De ene keer ging hij een end of 70, later weer een end of 30 of hij viel helemaal stil.

Ondertussen op het gras in de schaduw van een parasol genieten van het warme weer.

wat goed beviel met wat drinken met ijsklontjesB)

Rond 5 uur de molen weer afgezeild omdat de wind praktisch weg viel. daarna nog even naast de molen gezeten tot half 7.

Een beetje praten en wat theorie over molens door nemen.

Al met al was het een leuke middag(tu) :)

Groetjes Rob en Denise.

• Rob Simons

De Limburgse Molendag is hier goed verlopen, aardig bezoek gehad, onder andere van John de Jongh met zoon en Thijs Michielsen. Verder heeft de molen voor de eerste keer dit jaar los gedraaid. Pas na half 4 kwam er even beweging in, maar verder heeft hij de hele tijd stil gestaan.

Groet,

Rob

• Bart Hoofs

Nooderlijker in Hilvarenbeek was er weinig beweging in de molen te krijgen. Het was drukkend benauwd en eerst kwam er een zuchtje uit het noorden, later westen. Nog een paar toeren gemaakt. Omdat er een open dag was in de naburige heemtuin hadden we de molen los.

Gisteren boven verwachting meer wind. 's middags werd de molen ingespannen (rond in de top) door Jan Engelen die nu ook molenaar is in Sprundel en leerling Onno Wubbels. Noord-westen wind en de molen liep heel de middag erop. Geen tekenen van onweer of regen gelukkig. Nadien kwam nog vrijwillig molenaar Martin van der Steen die inmiddels draait met de molen van Elkerzee (De Lelie). Jan Engelen heeft nadien nog de molen uitgespannen. Waarvoor dank!

Ook nog even goed de wiggen nagezien immers deze droogte zorgt weer voor makkelijk los komende wiggen.

• vluchtje

Op zaterdag was het windstil bij ons. Uitstekend weer voor klusjes! We hebben de ‘achtjes’ waarmee de zeilkettingen vastzaten vervangen door harpjes. Twee met een slijptol doorgeslepen, de andere twee met een tyang verbogen (de achtjes). We hebben 1 zeil afgenomen om de litsen te vervangen/repareren. Iedere week gaan we nu 1 zeil afnemen en repareren. Verder is de zeilenmaker langsgeweest om in te meten voor de nieuwe zeilen.

Vorige week heeft de molenmaker de roewiggen aangeslagen en de waterplaat weer goed teruggezet (was verbogen).

We kregen ook nog bezoek van een enthousiaste leerling uit Gelderland.

Al met al een erg leuke en leerzame dag!

• Mario Collombon

Hallo vluchtje,

Jullie gaan de litsen repareren/vervangen, en de zeilmaker is komen inmeten voor nieuwe zeilen. Ben je dan niet erg overbodig werk aan het doen als er toch nieuwe zeilen komen, of is het zeil afgezien van de litsen zo slecht nog niet? Is de rest van het zeil zo slecht dat het vervangen moet worden? Het lijkt wel haast een trend te worden om zeilen te vervangen als ze wat van kleur verschieten of er een gaatje in komt…..(maar ik weet niet hoe slecht ze bij jullie zijn natuurlijk).

Succes ermee in ieder geval, ik moet in Nuenen toch ook echt eens de onderhoektouwen gaan vervangen :)

groeten Mario

• L.v.d.W.W.

Ha Mario,

Op “De Groeneveldse Molen” te Schipluiden worden oude zeilen die niet naar ons zin zijn maar toch nog meekunnen ook bewaard. Zo kwamen we er pas achter dat er scheurtjes bij de zijkant zaten van 'n zeil. En er was ook eens van 1 zwichtlijn het slijtstuk versleten. Om het wiekenkruis toch nog in evenwicht te laten komen wordt er gewoon even een oud zeil opgezocht:).

Gr, Luc

• vluchtje

Hoi Mario

Ongelukje met een van de zeilen… De zeilen waren al meer dan 20 jaar oud, en de gemeente wilde geld geven voor nieuwe zeilen. Dat sloegen we niet af! De oude repareren we en gebruiken we in de winter, de nieuwe willen we in de zomer gaan gebruiken. En er vervolgens nog heel erg lang mee doen (met beide ‘sets’).

;-)

Ik heb op andere molens vaak ook zeilen zien liggen terwijl er aan het gevlucht ook al zeilen hingen.

Wish me luck komende zaterdag, want dan (tenminste als we de litsen van dat ene zeil gerepareerd krijgen donderdagavond) wil ik dat zeil helemaal alleen ophangen (geen ervaring).

Ik sta natuurlijk open voor alle tips & tricks. Ik heb al een filmpje van L.v.d.W.W. bekeken op youtube, en het lesboek erop nagelezen (en dat ga ik *nog* een keer doen).

groet

vluchtje