wind op zondag (gisteren)

• Andreas de Vos

Gisteren (zondag 28/06) een wel heel bijzondere situatie gezien. Helaas geen foto's van kunnen maken vanuit de auto. Om ca. 1400 uur vertrokken vanaf de Sluismolen naar Oudesluis (Zijpe). Onderweg langs de Gouden Engel, die op dat moment in de zeilen stil stond op ongeveer NO. Voorbij Sint-Maarten-vlotbrug staat een rij windturbines langs het NoordHollandsch Kanaal. De meest zuidelijke stond op ZO te draaien, de volgende (ca. 100 meter noordelijker) en daaropvolgende 2 stonden op NW te draaien. Ze draaiden allemaal hun goede kant op, dus niet achteruit.

Je ziet wel eens molens in elkaars buurt 1 of 2 velden verschillend staan, maar binnen 100-200 meter uit elkaar nooit 180° verschillend. Ik vraag me af of de opkomende zeewind echt een scheidingslijn met de oorspronkelijk oostelijke wind tussen die 2 molens gehad kan hebben. Het moet haast wel zoiets geweest zijn.

Later op weg terug naar huis stond de Gouden Engel inmiddels stil maar wel op NW, blijkbaar was Vincent aan het kruien gegaan nadat we op de heenweg langs gereden waren. Het zeewindje bracht wel wat verkoeling in de vochtig warme dag.

Groetsels,

Andreas de Vos

• klaas zaal sr

Dag Andreas. De F ging de hele zaterdag op oost en ik meende gisteren op ZO weer door te gaan. Maar in de voormiddag kwam er zeedamp vanuit het westen opzetten en de wind ging snel om naar W/NW. Dit gebeurt natuurlijk wel vaker maar het polderland achter de Hondsbosse Zeewering is volgens mij altijd het eerste aan de beurt wegens het ontbreken van een duinenrij. De koudere lucht wandelt daar gewoon naar binnen terwijl er in Koedijk en Alkmaar nog niets aan de hand is. Vandaar de Engel om 14.00 u nog steeds NO. Blij dat ik niets ondernomen heb op kapzolder. Klaas Z

• Andreas de Vos

Hoi Klaas,

Ik snap het verschijnsel zeewind en ook dat verder van het strand af dit wat later merkbaar is. Maar het aparte is dat in dit geval een rij windturbines min of meer parallel aan de kust (namelijk langs het N-H-kanaal) als op NW staat, maar de zuidelijkste van de rij nog op ZO, en ze draaien allemaal de voor die molens normale draairichting.

Ik krijg daardoor de indruk dat er als het ware een baan zeewind het land opgetrokken is, dus wind uit NW in dit geval, maar die ene turbine stond nog net buiten die baan, en draaide daardoor nog op ZO. (Overigens stond van de hele rij de helft stil op richtingen tussen ZW-NW, dus 4 van de ongeveer 10 molens stonden te draaien. 1 op ZO, 3 op NW.)

Inderdaad stond de F stil evenals de rest van de molens in de Zijpe, de ZG in de rouw?, de NG in de steiger (deels) wegens rietdekwerk (?).

Groetsels,

Andreas de Vos

• Rob van Zijll

Hoi Andreas,

Ik heb het verschillende keren meegemaakt dat de scheidingslijn tussen een rij windmolens door liep.

Op “De Nieuwlandse Molen”in Hoek van Holland heb ik wel eens uit het noorden gemalen,terwijl er drie windmolens acher me ook op het noorden stonden en de rest verder het land in stond op het nooordoosten.

Ook op “De Drie lelies”op Maasland kan je het mooi zien als de zeewind invalt,de ene na de andere molen draait naar zee toe.

Het is een vreemd en gelijk een fasinerend gezicht om te zien,dat die molens van Hoek van Holland tot aan Maassluis om gaan.

Uiteraard ben je zelf dan ook een keer aan de beurt.Dus op de wind zetten en doordraaien.

Ook een vreemd geval heb ik wel eens meegemaakt op de Hoek.

's Gravenzande en “De Nieuwlandse Molen”draaide allebei uit het zuiden,opeens werd de korenmolen stilgezet en naar het noordewesten gekruid.

Terwijl bij mijn de wind gewoon zuid bleef,ook de electrisiteitsmolens bleven zuid staan,later ging de wind weer terug naar het zuiden maar toen was de korenmolen al uit de zeilen vandaan.

Dus je ziet,zeewind blijft grillig.

Groeten van “De Wilde Westlander ”.

Rob van Zijll.