bericht voor Jos van Schooten (Penterbak)

• Fisher

Hallo Jos,

Wat is er mis met “Penterbak” ?

Mvg. Marc.

• Jos van Schooten

Dag Marc,

Er is helemaal niks mis met Penterbak hoor. Ik heb op alle sites het beeld dat er moet zijn. Ook via de links die op de startpagina staan kom ik waar ik wezen wil. Mogelijk zit de storing toch aan jouw kant en hopelijk is het van korte duur.

Dan toch maar gelijk een tussenbericht van Penterbak.

We mogen dan wel last hebben van een recessie, ik kan het op mijn werk niet merken. Er zijn nog zat mensen met een dikke portemonnee en een groot huis waar dan ook een grote keuken ingebouwd mag worden. Ik heb het daarom hardstikke druk als meubelmaker.

Door dat harde werken is de fut er aan het einde van de dag behoorlijk uit en hang ik de rest van de avond achter mijn kajoeter. Modelbouwen schiet er dus bij in.

Links op mijn werktafel staat het casco van Het Amsterdamse Waapen. De kast is ondertussen wel gereed om met doken genageld te kunnen worden. Daarnaast staat het model van De Vrouwenakker. Tijdelijk even thuis voor een onderhoudsbeurt. Beide paltrokken lijken qua bouw enorm op elkaar. Logisch als je bedenkt dat ze vroeger nog geen kilometer bij elkaar vandaan stonden.

Maar omdat ik het model van HAW volgens belofte ook op wil rechten zoals dat vroeger ging, gaat er wat extra tijd in zitten. Vooruitlopend op deze klus vind je daarom vanaf de 6e pagina van het Amsterdamse Waapen, informatie over hijswerktuigen en takels.

Ik ben op het ogenblik bezig met de bouw van 3 kaapstandertjes. Daarnaast moet er nog een schalk gebouwd worden en de nodige takelblokken.

Op de beeldbanken via het internet ben ik een serie foto's tegengekomen van de oprechting van de Gekroonde Poelenburg in de jaren '30 van de vorige eeuw. Die gaan als leidraad dienen voor het oprechten van het Amsterdamse Waapen in model.

Het Molentje van Groenendaal, het modelletje althans, is nu ook op Penterbak te vinden. Dit schaalmodel is eigenlijk aan een opknapbeurt toe als ik zie hoe hij er in het begin bijstond.

De festiviteiten rond het 25 jarig bestaan van de SMZK zijn tot nu toe zeer geslaagd geweest. Op de site heb ik op datum een verslag geschreven, aangevuld met wat foto's of een hele serie foto's. De eerstvolgende activiteit dient zich aan in September. Dan komen de molens zelf aan bod. We organiseren een dag, of beter gezegd avond, waarbij de molens, elk op een andere datum, zo mogelijk draaiend en verlicht te bezoeken zijn.

Als er wezenlijk wat veranderd op mijn website laat ik het wel even weten hier op het prikbord.

Er is dus helemaal niks mis met PENTERBAK

Vriendelijke groeten,

Jos van Schooten.