Molenboeken te koop.

• Jan Althof

Goedendag,

Kwazzut niet meer van plan maar zo af en toe kom je iets tegen wat wellicht de moeite waard is om door te geven. Ditmaal de Dordtse Boekenmarkt 2009 waar zo hier en daar wel een molenboek te vinden is. Niet erg veel en het loont soms de moeite om wat witbiertjes te verdienen. Het Drentsche Molenboek in de ene kraam voor 15 neuroses en in de andere voor 10. De keuze is dan snel gemaakt.

Deze keer had men ook nogal wat kunstenaars, een stelletje acrobaten en kunstenmakers uitgenodigd en daar werd het allemaal nog levendiger mee. Als klap op de vuurpijl hadden de makers van het langste boek van de wereld de entourage opgeleukt met hun “boek”. Derhalve hingen alle molens van Zuid-Holland hier te kijk.

De fotograaf, de uitgever en de schrijver hebben ernstig hun best gedaan mij een exemplaar van hun boek aan te smeren maar ondanks de witbiertjes is hun dat niet gelukt. Na een rondje foto`s was het onder het genot van zo`n biertje en de stampende geluiden van een Spaans ensemble goed toeven op het Scheffersplein van deze zo mooie stad.

Dat hebben we volgehouden tot het molenaarsoog met een blik op de lucht besloot om weer op de fiets te stappen. Je hebt daar binnen de bebouwing niet zo`n goede kijk op maar toch voldoende om droog thuis te komen. Zojuist wilde ik in de tuin de laptop bespringen om e.e.a. aan “Word” en “Picasa” toe te vertrouwen maar moest besluiten dit binnen te gaan doen. Inmiddels dondert, rommelt en regent het heel behoorlijk. Ik hoop maar dat ieder zijn boeken droog kan houden want het zal nog niet afgelopen zijn daar in het centrum.

De foto`s van al deze malle pret kun je vinden op de onderstaande link.

Groetings,

Jan.

www.althofweb.nl

http://picasaweb.google.nl/Noordkaper04/DordtseBoekenmarkt2009#

• Melende Molenaarsvrouw

Gisteren werd ik verblijd met drie deeltjes molens in oude ansichtkaarten. Ik was er nog blijer mee dan met de nieuwgekochte roman die ik ook van onze Zeer literaire vriendin kreeg. Ze had ze al meer dan een jaar geleden als afgeschreven bibliotheekboek voor me aangeschaft. Wat leuk om al die kaarten van bijvoorbeeld verBusselde molens te zien, waaronder ook standerdmolens. En ons eigen Woldzigt mét Zelfzwichting en zonder zandlopers op het voorkeuvelens. Al die, mij onbekende mensen voor molens zijn ook boeiend. In één van de boekjes stonden ook Franse molens o.a. van Galette en een dwarsgetuigde standerdmolen.Veel paltrokken ook, in die boekjes. Het is ook lekker bladerwerk. Ik heb ook provinciale molenboeken, niet te versmaden ondanks enkele uitstekende databases op het wereldwijde web, maar dit bladerwerk tussen plaatjes voor algemeen publiek geschoten is ook heerlijk. Veel molens die écht nog in de zeilen staan, of draaien, zelfs als die zeilen maar juten zakken zijn zoals bij de Jasker van Eext. Tsja soms hoef je niet eens naar een boekenmarkt voor een molenboekenkick. Ik verzamel trouwens ook zwart/wit ansichtkaarten, hang ik aan een donkergeschilderde muur, érg VTwonen volgens sommige van m'n huisgenoten. Margreet

• Leo Middelkoop

Als je eerder begonnen was als vrijwillig molenaar had je het boek GEKREGEN. In november 2007, toen het boek werd gepubliceerd, kreeg vrijwel iedereen die ook maar iets in Zuid-Holland met een molen deed, een exemplaar van dit boek.

Over de inhoud kun je discussiëren. De meerderheid in de redactiecommissie ging van het standpunt uit dat op internet, meer in het bijzonder in de Molendatabase, voldoende informatie stond en dat men dus het wiel niet opnieuw wilde uitvinden. Het leverde een bijzonder aardig fotoboek op.

Beste groet,

Leo