gedraaid

• Robert Van't Geloof

Hoi net was hier een onweersbui met flink veel regen en onweer

En hebben jullie nog kunnen draaien dit weekend?

wij wel op de walvisch gisteren rond vol uit n > o>nno>nw vanaf 08:45 tot 15:00

om 15:00 begon de noord op te zeilen en de palmboom en wij af te zeilen

samen met Jan Jordi en jamie gedraaid met jordi nog even op de palmboom geweest rond 12:45

Grt robert

• Marcel Stroo

Gisteren een gedeelte van het Groene Hartpad gewandeld van Zoetermeer NS naar Alphen a/d Rijn NS. Een mooi stukje over grasdijkjes, langs smalle paadjes, over hekjes klimmen, maar ook langs asfaltwegen. Totaal 32 kilometer. Onderweg zien draaien: Zoeterwoude-Rijndijk “Grote Molen”, Hazerswoude-Rijndijk “Groenendijkse Molen”, Hazerswoude-Dorp “Nieuw Leven”, Hazerswoude-Dorp “Rietveldse Molen” (kwam de wandeltocht vlak langs), Alphen a/d Rijn “De Eendracht”. De wandeltocht kwam ook langs “De Rooie Wip”, maar die stond stil. Onderweg vanuit de trein ook nog zien draaien: Wassenaar “Zuidwijksemolen”, Delft “De Roos”, Bergen op Zoom “De Twee Vrienden” (inderdaad: met vlaggetjes, zonder zeilen).

Marcel Stroo

• m.sijbom

Gisteren gedraaid op de Weddermarke, begonnen op het zuidwesten, de wind ruimde later richting west. De molen heeft ondanks de bomen heerlijk gedraaid. Ben toch wel blij dat de vijzel nu uit het werk kan.

Vanmiddag even op visite geweest bij Wim van Rheen op de Westerse molen. Was erg gezellig, helaas was er maar weinig wind, waardoor de molen maar heel even gedraaid heeft (zo wat ben ik jaloers op die biotoop daar) Tjonge wat is het toch mooi in deze provincie. Bij Wim op de molen geen enkele stad op de horizon te vinden…

Vriendelijke groet

M. Sijbom

• Justin van den Heuvel

Zaterdag weer gedraait met De Vriendschap.

Iets later begonnen dan normaal. Alweer met 4 volle, maar deze keer uit het NoordWesten.

De hele dag open geweest en redelijk wat aanloop gehad. De 8kantemolen in Streefkerk

draaide al voordat ik begonnen was, maar vanwege gebrek aan wind stond hij rond 12.00

al weer stil. In de loop van de middag naar NNW gekruid en toen werd de gang iets

constanter. Om 17.00 op het gemakkie aan uitgespannen. Er zullen waarschijnlijk niet

heel veel andere molens hebben gedraait. Een enkele poldermolen stond overhek.

O.a.: De Wingerdse, De Oudewetering en De West (Gorinchem).

Voorlopig even niet draaien i.v.m. vakantie.

Groeten,

Justin vd Heuvel

• Vluchtje

Hoi

Afgelopen zaterdag het zeil opgehangen, methode van het lesboek gevolgd. Bleek toen ik boven was met het zeil dat je dat zeil natuurlijk niet *helemaal* op moest rollen… Dus boven heeft mijn medeleerling (die zo slim was een haak mee te nemen naar boven) even het zeil vastgehouden en heb ik het weer enigszins uitgerold en weer vastgemaakt. Toen weer naar boven, een knoop in het rechterbovenhoektouw, links de zeilketting vastgezet, et voila, het zeil hangt weer!

Het nieuwe litsentouw zit er schitterend in, al zeg ik het zelf.

Begonnen op ZW, later gekruid naar WNW, beide hoeken staan vol veel te grote bomen, dus er was belachelijk weinig wind over voor de zeilen. Toch af en toe nog 30 enden gehaald (4 vollen).

De fluitgaten als ontluchtingsluiken tegen de hitte gebruikt

;-)

Plus we kregen nog bezoek van een vrouw die echt heel erg verrast was, had ik het idee, met hoe leuk en interessant ze het vond. Vanwege wegwerkzaamheden was ze van de gebruikelijke route afgeweken, en zodoende bij de molen uitgekomen.

Groet van Vluchtje, die nog steeds zit te bedenken hoe ze haar leermeester zo gek kan krijgen te gaan malen (graan dan, he?)

;-)

(en ja, Bart, ik weet het… en ik kom *echt* een keertje langs!)

• m.sijbom

Op mijn nieuwe website (jaja, hij is er weer, nog niet af, maar hij is er..) heb ik een verslag gemaakt aan het bezoek aan de Westerse molen.

http://www.sijboms.nl/molens

Met vriendelijke groet

oet Stadskanaal