Rosmolens in Drenthe

• Jerry N. J. Vondeling

Beste Mensen,

Zoals ons bekend is zijn er in Schoonebeek en Ruinerwold rosgedreven karnmolens te vinden. De zogenaamde rosmolens. Is er bij iemand van jullie bekend of er meer van deze ros- of hondgedreven molens in boerderijen bestaan?

Zoja, dan zou ik graag willen weten waar,

Ik wacht de reacties af,

Groeten,

Jerry Vondeling

• Nel Scholten

Beste Jerry,

Je vraagt om rosmolens in de provincie Drenthe.

In Schoonoord bevindt zich in het Openlucht Musem “De Zeven Marken” ook nog een göpel of geubel genaamd.

Net zoiets als in Schoonebeek in Museumboerderij “Zwaantje Hans Stokmans Hof”.

Of het beide karnmolens zijn is mij niet bekend, meestal zijn het dorsmolens geweest.

Succes ermee.

• Jerry N. J. Vondeling

Beste Nelly,

Bedankt voor je reactie, wellicht heb ik het verkeerd beschreven, maar het gaat ons inderdaad niet alleen om de karnmolens. Maar om alle niet windgedreven molens die er maar te vinden zijn.

Groeten,

Jerry

• Michiel

De rosmolen in Ruinerwold staat in museumboerderij De Kastenhoeve, zie http://www.karstenhoeve.nl/.

Verder is het aanbod wat betreft rosmolens in Drenthe schaars. In de museumboerderij ‘Erf 29 (http://www.erf29.nl/) staat een rosmolen die uit Drenthe afkomstig is. Als ik het me goed herinner kwam hij uit Koekange. Maar ik weet ’t niet zeker. Drenthe heeft een gebrek aan kleigrond, waardoor veeteelt minder voorkomt en je dus ook geen melk hoeft te karnen.

Hopelijk helpt dit een beetje. =)

Groeten, Michiel Regelink.

• Jerry N. J. Vondeling

Beste Michiel,

Bedankt voor de aanvulling, wat betreft het karnen zou je gelijk kunnen hebben, maar er zullen ook rosmolens ingericht als grutterijen zijn geweest. Wellicht zijn daar ook nog enkele van overgebleven. Dus ik blijf nog even doorzoeken.

Groeten,

Jerry

• Jacob Dekker

Hoi Jerry,

In mijn collectie bevindt zich een ansicht van een saksische boerderij in Havelte . Op het erf van die boerderij ligt een nog goed herkenbare gedemonteerde rosmolen. Ik heb die anscht gescand en als je interesse voor dat plaatje hebt, dan moet je me maar even je e-mailadres sturen, dan zorg ik ervoor dat ie in je postbus terecht komt

Groet, jAAp

• Jerry N. J. Vondeling

Beste Jaap,

Bij deze afbeelding heb ik wel belang, ik dacht dat mijn e-mail adres standaard vermeld werd als ik dat aanklikte, dat schijnt dus niet meer zo te zijn, maar bij deze:

jnjvondeling@hotmail.com

Groeten,

Jerry

• Piet Groot

Wanneer iemand een goede plaats weet voor een uitgenomen Groningse rosmolen ( dreef waarschijnlijk een karn aan ) ; laat me dit dan weten.

Piet Groot

Winsum Gn

• Thijs van Hoof

In museumdorp Orvelte staat nog een maalderij met de maalstoel van de molenaarsopleiding uit Wageningen. (mededeling van mulder Toelen van het Maaskantje) In dat gebouw heeft eerst een rosmolen gezeten heb ik wel eens begrepen tijdens een bezoek aan het dorp.

Groeten Thijs