Onbekende molens

• M. Sijbom

Afgelopen week kreeg ik van mijn collega molenaar een stapeltje oude foto's met voornamelijk afbeeldingen van de molens rondom Wedde en Wedderveer.

2 afbeeldingen kan ik niet thuisbrengen, wie kan me helpen?

Op mijn site http://www.sijboms.nl/molens/ zijn de afbeeldingen te zien. Je kunt erop klikken om ze te vergroten.

Met vriendelijke groet

M. Sijbom

• Rob Pols

De foto links is van een zo te zien bewoonde Groninger of Friese poldermolen (want waarom hangen die gordijntjes dan voor de ramen, zo maar?!). Ik ben te weinig bekend met de molens in het Hoge Noorden om er een zinnig antwoord op te geven. Tsja, welke poldermolens waren bewoond? Dat zullen er toch niet zo verschrikkelijk veel zijn geweest in vergelijking met de vaak (veel) grotere molens in het westen van het land. Of vergis ik me nu?

Rob P.

• H.Noot

Als niet deskundige kwam als eerste in me op de molen te Wedderveer pld. Nijverheid, maar het aantal ruitjes in het raamkozijn komen niet overeen met die van de huidige romp. (Database nr. 48. http://www.molendatabase.org/molendb.php) Verder zit ik te denken aan een veenpoldermolen in Friesland.

Harmannus Noot.

• M.sijbom

Die van de Nijverheidspolder was ook de eerste die in mij opkwam, ik ben in het bezit van nog veel meer foto's van die molen (die publiceer ik nog op mijn site) en de ruitjes komen in geen van de gevallen overeen. Iemand nog een suggestie over de andere molen…

Met vriendelijke groet

Marijn

• M. Sijbom

Inmiddels op mijn site onder historie ook wat foto's van de nijverheidspolder molen te vinden!

• Erwin Esselink

De rechter onbekende molen is de verdwenen molen van de polder Vriescheloo te Vriescheloo.

Groeten,

Erwin

• M. Sijbom

Hallo Erwin,

Bedankt!

Ik zit net even op de molendatabase.org naar deze molen te kijken en daar staan nog wat foto's van eventuele restanten op. Laatst was Willem Jans bij mij op de molen en die vertelde me dat hij twijfels had of die restanten wel van die molen waren. Ik ben ook nog eens in oude kaarten gedoken en ik moet zeggen dat ik alleen maar een stoomgemaal op die plaats aantref. Deze molen heeft volgens mij iets verder terug in de polder gestaan….

Vriendelijke groet

Marijn