Historisch onderzoek molens Slochteren

• L. Groenewold

Beste lezers,

Wie kan verder helpen?

Al een aantal jaren ben ik in mijn vrije tijd bezig met een historisch onderzoek naar de Slochter molens. Gelukkig is al veel informatie verzameld, maar altijd blijf je op zoek naar net dat ene plaatje, of anekdote enz. dat je nog mist. Natuurlijk is dat er wel, maar weet jij het nog niet…

Het is de bedoeling een prachtig boek te maken uit alle gegevens. Dan wil je voorkomen dat bronnen zijn overgeslagen. Wie van jullie heeft informatie over Slochter molens en wil dit met mij delen, zodat het gebruikt kan worden in de eindresultaten? Ik zoek foto´s, berichten, anekdotes, oude molenaars of familie van de oude molenaars. Bij voorkeur ook foto´s van de molenaars. Uiteraard heb ik mijn eigen archief en heb ook een goed contact met het Groninger Molenarchief, waterschap, kranten. Maar je weet het maar nooit. Ook geruchten en linken als aanleiding om verder te speuren zijn welkom.

Met nieuwe gegevens wordt zorgvuldig omgegaan, en bij gebruik er van vindt bronvermelding plaats. Ik ben nieuwsgierig wat er los komt als ´gansch het (molen)raderwerk in beweging komt´.

Graag jullie reactie en alvast hartelijk dank!

Lammert Groenewold

molen Groote Polder te Slochteren

• Bob Poppen

Dag Lammert,

De Slochter molens zullen in getal een flink aantal zijn, dus dat betekent ook heel veel gegevens in heel veel bronnen.

Zelf verricht ik al jaren onderzoek naar de molens te Uithuizen en inmiddels heb ik er elf getraceerd.

Mijn belangrijkste bronnen vind ik in het RHC Groninger Archieven te Groningen en dan met name in die van de Rechterlijke Archieven. Daarin zijn vele koop- en verkoopakten opgenomen, populair gezegd is het de voorganger van het notariële archief.

Vanaf het begin van de 19e eeuw, met de invoering van het notariaat, kun je dan terecht in de notariële archieven, waarin de stukken tot 1910 zijn opgenomen. Recentere stukken zijn nog niet openbaar. Ook in de Universiteitsbibliotheek van de RuG te Groningen heb ik enige interessante gegevens gevonden.

Voor de poldermolens te Slochteren ben je uiteraard aangewezen op de bronnen van het betreffende waterschap te Veendam.

Wellicht ben je er mee bekend, maar ik vermeld het toch maar, voor de poldermolens in de provincie Groningen bestaat een fantastische bron, namelijk de beide boeken van Mr. C. G. Geertsema: “De zeeweringen, waterschappen en polders in de provincie Groningen”. De uitgave van 1910 is het meest volledig. Van dit boek bestaat ook een digitale versie welke je bij BoekopCD te Apeldoorn kunt bestellen. Zie hun website www.boekopcd.nl

De papieren bronnen van de Groninger molens, die zich in het Groninger molenarchief te Veele bevonden, zijn inmiddels overgebracht naar het gebouw van de Groninger Archieven. Zodra ze aldaar in hun computerzoeksysteem zijn opgenomen, zullen ze beschikbaar zijn voor onzerzoek.

De digitale collectie van het Groninger molenarchief wordt in de loop van dit jaar overgebracht naar het gebouw van het Groninger Molenhuis aan het Lopende Diep te Groningen.

Veel succes gewenst met je onderzoek,

Bob Poppen, molen De Liefde te Uithuizen

• L. Groenewold

Bob,

Uiteraard kende ik de bronnen die je noemde, maar niettemin bedankt voor je reactie.

Inderdaad, het zijn er veel. Ik tel nu boven de honderd, als ik ook de opvolgers meereken die na brand op min of meer dezelfde locatie zijn geplaatst…..Veel werk dus, maar ook heel boeiend. Ben daarom ook direct nog niet klaar.

Met name door het pionierswerk van ons aller Wolter Bakker ligt er veel voor handen; zeker ook foto´s.

Jammer (nou, deels jammer) dat GA nu de papieren bronnen hebben. Het had ook z´n voordelen dat eea in Veele lag.

Ik hoop ook en nog steeds vooral op reacties uit andere cq onverwachte hoek, die wellicht de moeite waard kunnen zijn.

Groet

Lammert