Nog 1600 molens in België!

• Lieven Denewet

Gisteren kon ik de 1600ste molen invoeren op de Belgische Molendatabase.

“Is België dan een groter molenland dan NL?”

Onmiddellijk dien ik hier wel bij te voegen dat in deze database ook de restanten zijn opgenomen.

Een watermolengebouw of windmolenromp zonder wiekenkruis maar mét binnenwerk

is waardevoller dan een uitgesloopt exemplaar met een neprad of nog een stompje van een roede.

Wel kun je je terecht de vraag stellen of een “gerenoveerd watermolengebouw” zonder rad,

zonder binnenwerk en zelfs zonder watertoevoer nog als “molen” mag aangemerkt worden.

Een heel markant en zelfs surrealistisch voorbeeld is de Moulin de la Falize in Bouillon:

een (vroegere) watermolen gerenoveerd tot “windmolen”…

• Willem van Breenen

Belgie is een geweldig molenland, maar Lieven: je speelt wel een beetje vals!

• Lieven Denewet

Ik kan het niet helpen, maar “niet-wiek” en “niet-rad”-dragers

vind ik potentieel evenwaardig als hun soortgenoten die wel deze

(uiterlijk erg markante) tuigen dragen.

De Moulin Moiné van Lubbeek, de Nieuwe Molen van Betekom

en de Molen van Terheide in Asse zijn drie voorbeelden van rompen

(uit Vlaams-Brabant) die nog hun volledig mechanisme bezitten.

Bovendien zijn ze prachtvoorbeelden van de overgang van

wind- naar motorgemaal.

Hen verbannen naar een inventaris van “verdwenen molens en restanten”

zie ik dus gewoonweg niet zitten. En het ligt toch lekker in de

lijn van jullie Bazelmans-doctrine?

• Andre Koopal

Hoi Lieven,

Is helemaal niet erg hoor, ben ik wel met je eens. Maar dan moet je alleen niet met getallen pronken, en de 523 restanten in de verdwenen molendatabase optellen bij de 1206 molens in de database van complete molens :-)

Groetjes,

Andre

• Waterpezer

Daarmee kan ik Andre volledig gelijk geven, want zo komt Nederland ook wel op het aantal..

Maar goed, toch mooi dat er nog molens volledig intact zijn van binnen!

Succes ermee!

Groetjes,

Jeffrey

• Bart Aertgeerts

In elk geval een prachtige database -ook de Nederlandse overigens- die ik bijna dagelijks raadpleeg!

• Peter van Kuik

Morgen worden het er 1207 tegen 522 restanten. Rond half negen wordt de nieuwe kap op de molenromp met binnenwerk in Dreumel gezet (die in Belgie dus gewoon ook zonder kap had meegeteld) en later op de dag ook de roeden gestoken.