Eerdse molen

• Vluchtje

Ik lees net op de site van het Brabants dagblad onderstaand stuk. Goed nieuws, natuurlijk, maar wat ik niet begrijp is waarom dat bekend gemaakt wordt tijdens de presentatie van de plannen rondom Vlagheide; daar wil men een (nieuwe oude) molen bouwen (is daar ook al subsidie voor?).

Genoeg geld voor restauratie Eerdse molen

EERDE - De restauratie van de Eerdse Antoniusmolen kan dankzij ruim 530.000 euro subsidie definitief losbarsten.

Gedeputeerde T. Essed overhandigde gisteren een cheque van 430.000 euro aan de initiatiefnemers op een bijeenkomst in Sint-Oedenrode over de plannen rond de oude vuilstort Vlagheide. De bijdrage is een combinatie van Europese- en provinciesubsidie.

De gemeente Veghel draagt nog eens een ton bij. Daarmee is de begroting voor de renovatie rond.

• Mario Collombon

Kei mooi nieuws!!!!! Gefeliciteerd voor iedereen die zich ingezet heeft om de restauratie rond te krijgen!

Wordt gegarandeerd een prachtige molen, en de website is ook de moeite waard om eens te bekijken:

Eerdse molen

• Erwin Janssen

De Eerdse molen is één van de plannen in de Vlagheide!

Daarom dat zij de subsidie krijgen! Er zit ook een stuk Europese subsidie in en dan heb je co-financiering nodig, iets wat het andere project (lees molen) nog niet heeft.

• Erwin Janssen

Voor de initiatieven van de Vlagheide zie

http://www.masterplanvlagheide.nl

• Bart Hoofs

Proficiat! Dat worden drukke tijden voor molenbouw de Jongh uit Veldhoven. Momenteel is men al bezig met de voormalige rompen van Amerongen en Best en nu komt daar ook Eerde bij. Bij veel molenmakers hier in het zuiden des lands puilt de orderportfeuille uit. Nog eens goed nieuws in deze barre economische tijden ;-)

• Piet Janssen

Geronimo-501 Schreef:

——————————————————-

> De Eerdse molen is één van de plannen in de

> Vlagheide!

> Daarom dat zij de subsidie krijgen! Er zit ook een

> stuk Europese subsidie in en dan heb je

> co-financiering nodig, iets wat het andere project

> (lees molen) nog niet heeft.

Geronimo is schijnbaar een insider want hij stelt dat de Koeveringse molen, en daar gaat hierover,

nog geen co financiering heeft. Hoe weet Geronimo dat?

Ik ben benieuwd waarom Geronimo zijn achternaam niet bij zijn stukje zet en ook niet gewoon

de naam van de Koeveringse molen erbij.

p.s. ik ben erg blij dat de Eerdse molen nu echt gerestaureerd gaat worden; nu de herbouw van

de Koeveringse molen nog.

• Patrick.

Piet,

Het inloggen op dit prikbord lukt niet iedereen onder zijn eigen naam.

Vaak zijn namen zoals de Vries en Janssen al ingebruik bij andere prikborden en dan kan dat niet.

De naam Geronimo is verbonden met de amerikaanse eenheid die in september 1944 in Eerde lande dus het zeker een insider die zo ook insite info heeft.

Maar over de Koeveringse Molen een molen ZONDER splinter oud hout en ZONDER brokje oude steen NIET op de orginele plaats is naar mijn persoonlijke mening geen indrukwekkende toevoeging aan ons molenbestand. Ik ben van mening dat er beter geld uitgegeven kan worden aan behoud van bestaande molens dan (terug) bouwen van (nieuwe) molens zonder toegevoegde waarde.

Een goede oplossing voor deze regio lijkt mij Boekel te verplaatsen naar de Koevering maar daar denken de mensen in Boekel vast anders over.

Patrick

• Piet Janssen

Patrick. Schreef:

——————————————————-

> Piet,

>

> Het inloggen op dit prikbord lukt niet iedereen

> onder zijn eigen naam.

> Vaak zijn namen zoals de Vries en Janssen al

> ingebruik bij andere prikborden en dan kan dat

> niet.

>

> De naam Geronimo is verbonden met de amerikaanse

> eenheid die in september 1944 in Eerde lande dus

> het zeker een insider die zo ook insite info

> heeft.

>

> Maar over de Koeveringse Molen een molen ZONDER

> splinter oud hout en ZONDER brokje oude steen

> NIET op de orginele plaats is naar mijn

> persoonlijke mening geen indrukwekkende toevoeging

> aan ons molenbestand. Ik ben van mening dat er

> beter geld uitgegeven kan worden aan behoud van

> bestaande molens dan (terug) bouwen van (nieuwe)

> molens zonder toegevoegde waarde.

>

> Een goede oplossing voor deze regio lijkt mij

> Boekel te verplaatsen naar de Koevering maar daar

> denken de mensen in Boekel vast anders over.

>

> Patrick

Beste Patrick,

Met belangstelling je reactie gelezen.

Jammer dat je met wat zwakke excuses nu dit prachtig initiatief tracht af te kraken.

Neem liever een voorbeeld aan molenaar Erwin Janssen uit Eerde die tenmiste met een mooi idee

voor de herbouw is gekomen. Namenlijk om deze molen dwarsgetuigd te maken.

Als ze in staat zijn om deze molen dwarsgetuigd te laten bouwen en misschien nog wat

andere oude molenspecificaties, zo lees ik op de website, staat er toch een bijzondere

standerdmolen. Het blijft natuurlijk een herbouw maar toch. Ik denk dat er best veel belangstelling voor zal zijn.

Misschien is het een idee voor de te herbouwen molen om echt oud hout te gebruiken en ook oude stenen

voor de teerlingen. Met wat moeite is dat echt wel te vinden.

Over het geld het volgende: het grootste deel van de subsidies die de Eerdse molen heeft ontvangen en hopenlijk ook de Koeveringse

molen gaat ontvangen komen uit de provinciale pot waarin geld van Europa (Leader) in zit.

Dat gaat niet ten koste van welke andere molen dan ook.

Iedereen kan daar aanspraak op maken ook andere moleneigenaars die hun molen willen restauren zoals de Eerdse molen.

Patrick, als je een molenliefhebber bent schaar je dan achter zo'n mooi initiatief en kom dan ook met een idee voor de te herbouwen

Koeveringse molen. Of het moet zijn dat je standerdmolens niets vindt.

Even ter informatie, er staan in Nederland nog geen 50 standerdmolens meer dus die zijn zeldzamer dan een beltmolen of stellingmolen.

Advies, ga eens naar een standerdmolen kijken dan zul je zelf het bijzondere daar in zien.

Piet

• Rob Simons

Worden hier niet onderdelen uit Lommel herbruikt?

• Patrick.

Piet,

Bedankt voor je advies om eens in een Standerdmolen te gaan kijken.

Ik maal twee keer in de week met een standerdmolen dus dat gaat lukken.

In “onze” standerdmolen kun je dan ook zien waarom oud hout gebruiken dan ook weinig zin heeft.

De inscripties van molenaars, knechten, molenmakers, boeren enz vertellen de geschiedenis van de molen.

Dit is een proces van jaren en jaren met mensen die er in werkten of zelfs leefden.

Of een molen heeft een ander verhaal zoals in Eerde.

Gelukkig is nu en straks het oorlogsverhaal goed zichtbaar. En verteld het zichzelf.

Op de Koevering is een van de belangrijkste verhalen de plek.

En als je die plek juist verlaat.

Dat subsidiegelden niet te koste van andere molens gaan is niet helemaal waar.

Geld van provincie / land / europa kan maar 1 keer uitgegeven worden. Bovendien zullen de “nieuwe” molens ook onderhouden moeten worden.

(op Kilsdonk moet je geld betalen om naar een bouwwerk van waterschap / provincie / land / europa / compensatie A50 / hollandse molen subsidie te kijken)

En om dwarsgetuigt nu als argument te gebruiken om te gaan bouwen.

Als de molen toch gebouwd word is het leuk omdat het niet meer in nederland bestaat.

Nu nog wachten tot iemand een schipmolen op de maas wil (terug) bouwen.

Of missen we nog meer type molens?

Maar Piet je bent van harte welkom om in een echte audentieke werkende standerdmolen te komen kijken.

En verder van gedachten te wisselen over dit onderwerp.

(morgen ben ik er niet, dan ben ik in Eerde)

Patrick