Beste Patrick en Piet,
Ik zie dat onder het onderwerp Eerdse molen nu door jullie een mailwisseling wordt gevoerd over het herbouwen
van de Koeveringse molen. Graag wil ik daar op reageren om de misverstanden die er schijnbaar nog steeds zijn
weg te nemen.
Ik zal mij even voorstellen: Mijn naam is Mari van Kasteren en ik ben de initiatiefnemer voor de herbouw van de
Koeveringse molen en ook bestuurslid van de Stichting Koeveringe molen i.o.
Allereerst de subsidie's.
De te herbouwen, dus nieuwbouw molens, of de te restaureren molens, zoals de Kilsdonkse molen en Eerdse molen,
ontvangen van diverse subsidieverstrekkers subsidie.
Allereerst wil ik de subsidie noemen die via de provincie verstrekt wordt. Die komt uit de Leader of POP pot.
Die subsidies zijn beslist niet voor regulier onderhoud. Dus geen enkele molen kan uit die potten subsidie ontvangen
voor regulier of achterstallig onderhoud. Dus geen enkeke andere molen wordt hiermee benadeeld.
Ook bij mij is bekend dat geld maar een keer uitgegeven kan worden, dat is een waarheid als een koe.
Maar iedere moleneigenaar of stichting de meent aanspraak te kunnen maken op bovengenoemde subsidies kan daar
een aanvraag voor indienen. Als je alle procedures hebt doorlopen en aan alle strenge voorwaarden voldoet zal er
een subsidsie uitgekeerd worden. Je kunt dus niet stellen dat bijv. de Eerdse molen of wij hopenlijk in de toekomst
de subsidie van een andere molen afpikken. Bovdendien lijkt het erop dat er steeds nieuw potten beschikbaar zijn.
Dus iedereen krijgt zijn kans.
Gemeentelijke subsidies. Hiervoor geldt hetzelfde. Iedere moleneigenaar kan hiervoor subidie aanvragen.
Per jaar stelt de gemeente haar budget vast en worden er gelden voor diverse subsidies beschikbaar gesteld.
Iedereen heeft een kans en ook hier geldt dat het geld dat de aan een molen verstrekt wordt niet ten koste van een andere
molen gaat.
Rijkssubsidies. Die zijn er enkel voor molens die de status Rijksmonument hebben. En dat heeft de Eerdse bijv. wel en een
herbouwde molen niet.
Subsidies voor het reguliere onderhoud.
De molens moeten onderhouden worden.
De stichtingen die eigenaar van een molen zijn doen er alles aan om de molens draaiende te houden. Dit door diverse acties
maar ook door geld ontvangen van sponsors en donateurs (zie bericht Keldonkse molen) of opbrengsten uit horeca of zoals
de Kilsdonke molen een bedrag te vragen voor een rondleiding. De watermolen is overigens gratis te bezichtingen.
Ook wij zullen ons stinkende best doen om de molen draaiende te houden en geen geld uit welke subsidiepot dan ook te
vragen voor onderhoud.
Patrick, Ik hoop hiermee de onduidelijkheden over de subsidies bij je weggenomen te nemen maar ook het gevoel dat met
name de herbouwde molens een “bedreiging” vormen voor de oude molens.
Koeveringse molen uitvoering en plaats van herbouw.
Patrick, het is niet zo dat het feit dat we deze molen mogeljk met een dwarsgetuigd gevlucht willen uitrusten een aanleiding
is om de molen te herbouwen. Dat idee hebben we pas veel later van Erwin gekregen.
Bij de herbouw is uitgangspunt dat het een verantwoorde reconstructie moet worden.
Het bestek en het ontwerp van de molen zal in handen liggen van een landelijk erkend bureau op het gebied van molenbouw.
Waarbij het inderdaad de bedoeling is om een aantal middeleeuwse molenspecificaties te gebruiken.
Ook hiervoor geldt dat dit in samenspraak zal gaan met molernexperts in binnen en buitenland.
Al met al een verantwoorde reconstructie die met de middeleeuwse specificaties zeker van toevoegde waarde is voor het
Nederlandse molenbestand.
Ook wij hadden liever de molen op de originele plaats terug gebouwd. Maar als je daar gaat kijken moet je helaas tot de
conclusie komen, gezien het aantal bomen dat daar staat dit niet mogelijk is. Je hebt dan de keuze om niet te bouwen of
wel te bouwen en dan een stukje verderop. Overigens is dat nog steeds op hetzelfde stuk grond.
Wij hebben voor het laaste gekozen.
Historie en verhalen.
Patrick, je hebt gelijk dat de molen waar jij in werkt een mooi aantal inscipties heeft die de verhalen van vroeger vertellen.
Dat heeft een herbouwde Koeveringse molen niet.
De Koeveringse molen zal een herbouwde nieuwe molen zijn die zelf geen historie heeft, dat klopt.
Maar met de herbouw breng je wel de historie en de geschiedenis van deze molen, die zelfs tot het jaar 1299!! terug gaat, terug.
Ook zijn we bezig met de geschiedenis van deze molen op te tekenen en daarvan een boek uit te brengen.
Patrick, ik hoop hiermee de onduidelijkheden en bezwaren die er bij jou waren weg genomern te hebben.
Verder wil ik via dit molenprikbord een oproep doen aan molenland Nederland een eenheid te vormen en de rijen te sluiten
zodat we geen verdeeld “oud” en “nieuw” molenland Nederland krijgen.
Laten we elkaar helpen want we staan voor dezelfde taak om molenland Nederland draaiende te houden.
Piet, ik zou zeggen meldt je bij ons als vrijwilliger aan, je bent van harte welkom.
Patrick, ik wens jou vandaag in Eerde nog een prettige dag toe en als je nog met mij van gedachten wilt wisselen mail me dan.
Je kunt mijn mailadres vinden op onze website: www.everyoneweb.com/koeveringsemolen.
Mari van Kasteren
Stichting Koeveringse molen i.o.