Groene Molen weer draaivaardig

• Bauke Bos

Op 12 juni hebben de molenmakers voor het eerst proefgedraaid op de Groen Molen in Joure en nu de stelling was vernieuwd, kreeg ik gisteren toestemming om met de Groene Molen te gaan draaien. Toen ik vanmiddag eerder vrij kreeg van mijn werk, greep ik mijn kans en heb de molen een tijdje laten draaien. Verscheidene toeristen en bewoners zagen vreemd op dat de molen draaide, want dit was al jaren geleden. Ik kreeg dan ook leuke reacties. Komende winter maken ze het maalgedeelte in orde en dan is de restauratie eindelijk voltooid, na jaren van stilstand en strijd.

• Robert Van't Geloof

bauke gefeliciteerd, Ik heb ooit een foto in de molenwereld gezien t, Hier op werd hij net opgezeild.dacht ik En dat was ook de enige foto die ik ken waarbij

ik zeil zag,

Verder ken ik die molen alleen als stilstaand met alle borden uit en afgenomen zeilen.

Groet Robert,

• sjerp.dejong@knid.nl

Heel mooi dat deze molen weer draait. Ook van belang voor Joure en de haven.

Veel succes op de Groene Molen Bauke

• Andreas de Vos

Gefeliciteerd Bauke,

Mooi dat de Groene Molen weer kan draaien en binnenkort kan malen. Een aantal jaren geleden als bestuurslid van GVM deze molen bezocht met het afdelingsbestuur Friesland, toen was er sprake dat de molen gerestaureerd zou gaan worden, wat ook wel nodig was trouwens. Toen is o.a. verteld dat de molen behalve poldermolen ook een koppeltje maalstenen gehad zou hebben. Komt dat ook weer terug? En hoe wordt de aandrijving van de vijzel geregeld? Met kamwielen of riemen, aangezien er ook een alleraardigste Lister in staat om de vijzel aan te drijven.

Succes en veel plezier met draaien en met het vervolg van de restauratie tot maalvaardige molen.

Groetsels,

Andreas de Vos

• Bauke Bos

Hoe de aandrijving precies komt, weet ik zelf nog niet, maar feit is wel dat er een koningsspil is geplaatst, die tot onderen toe loopt en de molen straks op windkracht en motorkracht kan draaien. Het was trouwens een vreemde gewaarwording voor mij dat ik nu met de molen kon draaien, terwijl ik in die bijna tien jaar dat ik zelf bij deze molen ben betrokken voor het eerst vertrouwd met de molen kon draaien. Kom volgend jaar maar weer eens langs, dan kun je het verschil zien. En dit geldt trouwens voor iedereen op dit forum.