Restauratie molen Borkel (4)

• Rob Simons

De molen is nu vrijwel helemaal opgeschilderd. De nieuwe kruilier is bevestigd, het achterkeuvelens is bijna klaar. Nu moet er binnen nog e.e.a. gebeuren. Verder zijn er nog wat foto's van Hamont toegevoegd, waar de omgeving flink aan het veranderen is.

Gisteren hebben we in Lille nog lekker gemalen met vier half, Hamont draaide of maalde zonder zeilen en de Zeldenrust in Budel draaide zonder zeil.

De foto's:

http://picasaweb.google.nl/robsimons88/BorkelRestauratieDeel4#

• Mario Collombon

Hallo Rob,

Tonnie ziet er weer strak uit. Veel beter deze kleuren! Ik dacht dat het voor- en achterkeuvelens veel lichter groen werden trouwens?

Zit die klamp voor het vangtouw niet aan de verkeerde kant?

groeten Mario

• Camiel Damen

Sjonge, wat een deftige molen tegenwoordig, in plaats van de helemaal groen en grauw geworden romp. Ik zag dat de kruilier naar oud model is teruggekeerd, maar in die vorm had 'ie geen bezetketting en werkte de kruiketting over ongeveer 3 palen, net zoals op De Hoop in Sint-Philipsland.

• Rob Simons

Ja Camiel je hebt helemaal gelijk, maar de kruipalen staan te ver naar buiten om het systeem goed te doen werken… (Wat hier ooit aan veranderd is weet ik niet). Maar ik weet hoe het oorspronkelijk werkte. Of er ooit iets veranderd is (aan de kruipalen) weet ik niet..

Mario: Inderdaad de nog aanwezige kleur was anders.

• Camiel Damen

De kruipalen op het dak van het magazijn zijn nooit verzet, maar de staartbalk heeft ongetwijfeld schuiner gehangen. De houten kruipalen staan als bijna op de overgang naar het talud, dus die zullen ook niet verder naar buiten gestaan hebben.

Voor de brand hing de staartbalk overigens wel heel erg schuin:

http://www.molenborkel.nl/molen%20en%20landmeters%20op%20de%20heide.JPG

• Rob Simons

Ja, maar dan snap ik nog niet hoe het gewerkt heeft, of moest men vroeger de kruiketting ook van de kruipalen afnemen zoals nu? Boven de toog staan de kruipalen bijna tegen de rand..

Wie het weet, mag het zeggen…

• Camiel Damen

Ik zou zeggen, ga eens in Sint Philipsland kijken als je een keer bij Marijn bent of zo.

Het werkt vrij simpel. Je hebt een ketting die grofweg een meter of 15 à 20 lang is. Deze wordt aan een kruipaal vastgemaakt, soms heb je een ring, soms een strop of je moet even een knoop leggen en dan kun je kruien net als anders. Als je verder moet kruien dan trek je de kruiketting verder. In Borkel kun je het slingerwiel niet uit het werk trekken, dus zul je hard aan de kettting moeten trekken, met de slinger de boel terugdraaien of even de ketting eraf halen. Staat de molen op de wind leg de de ketting aan de andere kant van de staart vast aan een kruipaal. In Borkel was er een S-vormige haak waarmee je de ketting aan de keerzijde van de kap nog even strak kon zetten. Bij Stichting Molendocumentatie in Amsterdam zijn er diverse foto's van de oude Borkelse kruilier.