Lekker gemalen vandaag

• Stefan Teeling

Vandaag zo rond een uur of tien de Victor met vier vollen opgetrokken op het ZZO, eerst de molen laten opwarmen, hierna de vijzel er bij gezet. Alleen of dit een succes te noemen viel?…. De molen heeft het eventjes goed gedaan met de vijzel er bij en daarna was het meer van hollen en stilstaan. Nu is dit natuurlijk niet de bedoeling, dus na verloop van tijd de vijzel maar weer uit het werk gehaald.

Ook zijn er nog twee bezoekers uit Noord- Brabant geweest. Verder nog het één en ander aan veiligheidsmaatregelen besproken (van rookverbod in en om de molen tot de teruglooppal), ook één van de handvatten van de kruilier gerepareerd. Zo tegen een uur of 13.00 uur weer gaan afzeilen. Verder vandaag ook nog foto's gemaakt met mijn nieuwe camera (:D

Hierbij dus de foto's:

http://picasaweb.google.nl/soepcom.teeling/LekkerGemalen?authkey=Gv1sRgCLa8sYnLwd2w0wE&feat=directlink

Mvg. Stefan Teeling

http://www.everyoneweb.com/molendevictor/

• Martin E. van Doornik

Was de houten handvat van de kruilier hier in tweeën gebroken en op de foto's bij elkaar gelijmd met touw en klemmen? De Victor is qua biotoop een van de schitterendste gelegen Friese molens. Zeer fotogeniek met een zadeldakkerk op de achtergrond.

• Stefan Teeling

Het handvat was niet helemaal in tweeën, maar aan een kant was hij nog al gebarsten. En om erger te voorkomen hebben we 'm maar even met wat lijm behandeld, ook is het niet zo fijn om tijdens het kruien steeds je vel tussen die barsten te krijgen.

Mvg. Stefan Teeling (die nog op zoek is naar een molen om morgen middag mee te helpen(:P))

• Robert Van't Geloof

Woensdag met ma en mijn broer en broertje naar Amsterdam geweest, Daar zag ik de gooijer aardig rond komen met de lege (50/65 enden) En vandaag Ja hoor ontzettend mooi maaldag gehad,lekker op de fiets op naar Streefkerk . Onderweg zag ik de bezoekmolen in kinderdijk best leuk lopen met 2 halve en overwaardmeule d8 7e maalde rustig met 4halve.

Om 12:45 kwam ik in Streefkerk aan, heel toevallig kwam Willem net aan fietsen Meteen mocht ik de molen opzeilen, hoefde nie te kruien en 2halve ervoor En gaan,alleen voor het op en afzeilen hebben we gevangen :D En liep best soms erg hard dan weer langzaam En viel zelfs even paar keren stil:(, Zo onregelmatig was de wind Maar pas om 18:10 hebben we de molen uitgespannen, Terwijl ik het laatste end wegrolde zag ik dat de 8kant gekrooien werd, Even later was ik daar ook Daar was adrie 'van der ent, En 4 halve er voor, Nou op t wzw liep ie aardigh later zw en rondvol gelegen.

om 20:15 weer afgezeild, erg leuke dag dus morgen weer vriendschappen :D groeten van Robert

• Robert Van't Geloof

Vandaag weer op de vriendschap gedraaid.

vanmorgen om 09:00 op zzw begonnen met de lege en 2 borden er uit later zw

Daar heeft hij tot zeker 13:30 mee gelopen daarna ruimde de wind naar west.

En ook de borden er toen ingedaan later 1 hoge-lijn er voor, Later 2hogelijnen

Het laatste half uurtje weer leeg, om 15:30 gestopt.

gr robert

• Frank Terpstra

Hallo Stefan,

Leuk om je maalboekverslag zo ook weer eens online te kunnen lezen.

Je schrijft: "Verder nog het één en ander aan veiligheidsmaatregelen besproken (van rookverbod in en om de molen tot de teruglooppal)…."

Vraag van mij: Welke 3 soorten veiligheid ken je?

PS: Is Sjerp niet eens op vakantie dezer dagen?

Groetnis, Frank

• Stefan Teeling

Ik ken zelfs 4 soorten van veiligheid;). Om te noemen:

* Veiligheid voor de molenaar en zijn/haar collega's.

* Veiligheid voor de bezoeker

* Veiligheid voor de molen

* Veiligheid voor de omgeving (van de molen)

Enne, Sjerp die gaat volgende week op vakantie.

Mvg. Stefan Teeling

http://www.everyoneweb.com/molendevictor

• Frank

Helemaal goed. Die van de omgeving zat niet in mijn rijtje, maar is ook van belang!

Veiligheid is een van de belangrijkste onderdelen in de molenaarsopleiding.

Laatst vertelde een GFM-examinator het mij nog zo:

"Veiligheid is geen theorie, maar moet in alle handelingen die de molenaar met, in en bij de molen uitoefent en in de omgang met en begeleiding van bezoekers ingebakken te zijn. Het is geen kunstje, maar hoort in je systeem te zitten."

Sjerp, maar ook jij, een goede vakantie.

Gr. Frank

• sjerp.dejong@knid.nl

dank je Frank

• edowww

Gisterochten zoals gewoonlijk naar de Nôtmûne in Surhuisterveen geweest.

en gistermiddag naar de spinnekop Heechhiem in Goengahuizen.

Helaas zat de wind wat achter de bomen maar toch, Wind zat dus hebben we er 2 vol voorgelegd.

Er was Skûtsjesilen dus vandaag hebben we de molen versierd met vlaggetjes.

Verder wel onbelast gedraait want het was verekte buiig dus liep het in de buien zeer best.

Uiteindelijk liep het zo best:P dat er een vlaggelijn scheurde.

Na dat gerepareerd te hebben met een stuk touw de vijzel er maar bij gelegd maar nee…… net niet.

Nog even een half uurtje met vijzel gedraait en toen was het Skûtsjesilen ook afgelopen dus de vlaggetjes eruitgehaald en de zeiltjes nog even drooggedraait dus de vijzel uit het werk gehaald.

Toen er een bui aankwam maar snel afgezeild en alles weer vastgezet.

Een geslaagd dagje als je het mij vraagt:)-D

De Foto's:Foto's Heechhiem & Skûtsjesilen

Gr, Edo Werkman