Oudendijks molen draait weer met Bussels

• Wim Meerkerk

Beste collegae,

Er wordt druk gebeld met de vraag hoe de Bussels op de nieuwe binnenroede lopen, ik kan jullie meededelen dat ze bijzonder lopen, vanmiddag was qua wind eens goed om te kijken. Het zijn iest meer opstaande Bussels dan normaal en in mijn beleving iets minder snel maar trekken goed. Zonder zeilen bij een kleine windkracht 4 (7 m/s) gaf de molen bij een normaal staande boezem gewoon goed water. Ook blijft de gang er goed in. Dus de zeilen kunnen in de verkoop… Moet nog wel even melden dat de Bussels flink zijn met een breedte van 65 cm (oud tuig borden waren 48 cm)

Ben er zeer blij mee en kunnen we weer eens lekker malen en of draaien.

De rust is weer gekeerd in Gorinchem waar de Hoop een beetje wakker is geworden. Ben tijdens de restauratie van de Oudendijkse molen voor de niet bekenden onder ons tijdelijk molenaar geweest van 1-4 -zeg maar tot heden. De Oudendijkn is de eerste molen die opgeleverd is van de Simav molens die op de nominatie staan om gerestaureerd worden.

Nieuwsgierig geworden, schroom niet langs te komen en het wonder van Hoornaar te aanschouwen!

• Robert Van't Geloof

Hoi Wim, ik heb de gehele klus gevolgd met de foto''s van Hans De Groot,

erg mooi gemaakt komt het ook nog op de buitenroe? grt robert

• Andreas de Vos

Misschien een beetje zeuren, maar wat als het dan windkracht 6 of meer is en er al geen zeil meer is om mee te zwichten. Zeilen rond de bussels (dus die dingen maar niet in de verkoop) zou nog kunnen maar het houdt een keer op.

Aan de andere kant vind ik ook dat zeilen toch wel horen bij zo'n oude molen, dus op deze manier wordt dat ook weg gerestaureerd. Toch wel zonde eigenlijk.

Groetsels,

Andreas de Vos

• Wim Meerkerk

Beste Andreas,

Bij windkracht 6 gaat de molen gewoon wat harder en laten we wel wezen, als we de windsnelheden “normaal” verdelen waait het veel meer windkracht 4 dan 6. Als het echt ruig (kr 6+) wordt dan kan ik niet meer malen, hoe vaak komt dat nu voor?

Kom maar eens kijken bij harde wind, dan mag je het ervaren

Groeten Wim

• Aad Schouten

Hallo Wim.

Welkom bij de club van gestroomlijnde molens.

natuurlijk nog maar op 1 roe ,maar dan kan je er alvast aan wennen voor dat de andere roe aan de beurt is………

als dan ook het scheprad aan gepakt gaat worden door ook een verbeterde versie…….vijzel dus ,dan ben je weer geheel met je molen bij de tijd….

maar even goed vanharte met jullie opgeknapte molen en de wens is, laat de vangbalk meer op dan neer.

en we komen zeker een keer kijken als het eens stevig waait.

vr gr Aad