Ik vroeg me al enige tijd af wanneer en hoe de nieuwe oogst eruit zou zien. Naar mijn smaak is er prima weer geweest voor de inlandse rogge- en ook speltmeel die we malen in Hilvarenbeek. Vanmiddag toen de allerlaatste zak spelt er doorheen was gemalen (oogst 2008) kwam toevallig de persoon die het speltmeel ingezaaid heeft. 2008 was het eerste jaar en omdat de verkopen buitengewoon goed liepen had hij dit jaar 2 hectare ingezaaid. Over 2 weken zal de spelt die gezaaid is in Diessen van de akker gaan. Daarna volgt het pellen in Geleen. Naar ik begreep zijn er maar 2 adressen in Nederland waar je spelt kan pellen. Of zijn er meer adressen? De Gebroeders Hermus in Made (bekende graanhandelaren) zijn mogelijk ook van plan dit werk te gaan doen nu de omzet in dit gewas toeneemt.
Benieuwd hoe de nieuwe oogst is en hoe de bakaard is. Toen we in het verleden inlandse tarwe maalden (ook hier uit de buurt) viel dit nog wel eens tegen. Daarentegen is de baktarwe van Hermus in Made die we aan de bakkers leveren veelal prima van kwaliteit en prima geschoond.
Hier in de buurt is molen Onvermoeid in Oisterwijk een molen waar volop (het meeste) spelt gemalen wordt voor het project het Groene Woud. Enige dagen per week is deze molen lid van het AKG in bedrijf door vrijwilligers voor het malen van o.a. speltmeel. In de tijd dat ik hier leerling was maakten we ons wel eens zorgen over het afnemen van het aantal bakkers en ook hun vakbekwaamheid. Ondernemen is bakens verzetten en nu in 2009 draait de molen enkele dagen of avonden per week voor de bakkers en particulieren. Ondertussen volgen er ook leerlingen de opleiding op deze instructiemolen.
Wat is mooier dan op een echt werkende molen het ambacht te leren?
Vanmorgen maalde de (Hilvaren)Beekse molen al volop. Vanmiddag nam ik het vangtouw over en nog spelt- en tarwemeel gemalen. Eerst was de wind zuid-west en nadien ruimde hij naar west. Zonder zeilen en met mooie fluitende fokken maalde het dan het een lieve lust was. Geen tijd gehad om de nieuwe kruipalen deze week afgeleverd door molenmaker Peter Coppes de berg op te dragen… Ook deze molenmaker is dit jaar volgeboekt met werk en dat is eens positief nieuws in deze tijden van economische recessie!
Bart Hoofs
p.s. ik kwam nog een mooi boekje over speltmeel en bakken tegen: http://www.bakkerswereld.nl/nieuws/verrassende-recepten-met-speltmeel-(3544).html