Nieuwe oogst

• Bart Hoofs

Ik vroeg me al enige tijd af wanneer en hoe de nieuwe oogst eruit zou zien. Naar mijn smaak is er prima weer geweest voor de inlandse rogge- en ook speltmeel die we malen in Hilvarenbeek. Vanmiddag toen de allerlaatste zak spelt er doorheen was gemalen (oogst 2008) kwam toevallig de persoon die het speltmeel ingezaaid heeft. 2008 was het eerste jaar en omdat de verkopen buitengewoon goed liepen had hij dit jaar 2 hectare ingezaaid. Over 2 weken zal de spelt die gezaaid is in Diessen van de akker gaan. Daarna volgt het pellen in Geleen. Naar ik begreep zijn er maar 2 adressen in Nederland waar je spelt kan pellen. Of zijn er meer adressen? De Gebroeders Hermus in Made (bekende graanhandelaren) zijn mogelijk ook van plan dit werk te gaan doen nu de omzet in dit gewas toeneemt.

Benieuwd hoe de nieuwe oogst is en hoe de bakaard is. Toen we in het verleden inlandse tarwe maalden (ook hier uit de buurt) viel dit nog wel eens tegen. Daarentegen is de baktarwe van Hermus in Made die we aan de bakkers leveren veelal prima van kwaliteit en prima geschoond.

Hier in de buurt is molen Onvermoeid in Oisterwijk een molen waar volop (het meeste) spelt gemalen wordt voor het project het Groene Woud. Enige dagen per week is deze molen lid van het AKG in bedrijf door vrijwilligers voor het malen van o.a. speltmeel. In de tijd dat ik hier leerling was maakten we ons wel eens zorgen over het afnemen van het aantal bakkers en ook hun vakbekwaamheid. Ondernemen is bakens verzetten en nu in 2009 draait de molen enkele dagen of avonden per week voor de bakkers en particulieren. Ondertussen volgen er ook leerlingen de opleiding op deze instructiemolen.

Wat is mooier dan op een echt werkende molen het ambacht te leren?

Vanmorgen maalde de (Hilvaren)Beekse molen al volop. Vanmiddag nam ik het vangtouw over en nog spelt- en tarwemeel gemalen. Eerst was de wind zuid-west en nadien ruimde hij naar west. Zonder zeilen en met mooie fluitende fokken maalde het dan het een lieve lust was. Geen tijd gehad om de nieuwe kruipalen deze week afgeleverd door molenmaker Peter Coppes de berg op te dragen… Ook deze molenmaker is dit jaar volgeboekt met werk en dat is eens positief nieuws in deze tijden van economische recessie!

Bart Hoofs

p.s. ik kwam nog een mooi boekje over speltmeel en bakken tegen: http://www.bakkerswereld.nl/nieuws/verrassende-recepten-met-speltmeel-(3544).html

• Andreas de Vos

Spelt pellen, misschien een gat in de markt voor de pelmolens? Kan het Prinsenhof weer aan het pellen nu die gerestaureerd is, want gort schijnt niet te vreten te zijn, volgens Bart :D .

Ik weet niet of je met een pelmolen ook spelt kunt pellen, maar ik zou niet weten waarom niet. En voor “biodynamisch eko-speltbrood” is speltmeel gemalen op een windkorenmolen (of watermolen, mag ook natuurlijk) van op een pelmolen gepeld spelt toch een extra mooi tintje?

Wel mooi dat zulke producten van de lokale boeren, graanhandel, en maalderijen op deze manier in opkomst zijn.

Groetsels,

Andreas de Vos, die de nieuwe oogst ook binnen heeft (gras, maar buiten op een bult om af te voeren, samen met riet en waterplanten uit de sloot)

• Camiel Damen

Volgens mij kun je bij mijn weten ook bij De Halm in Heeswijk-Dinther laten pellen, maar dat adres ken je ongetwijfeld ook. Verder hebben ze op Het Lam in Woudsend en op de standerdmolen in Retranchement geëxperimenteerd met het pellen van spelt. Op zich zou het moeten werken, ik denk dat je het spelt wel vrij kort in de pelkuip moet houden, omdat je anders er wel erg veel vanaf schraapt. In ieder geval, als iemand weet hoe dit verlopen is, dan hoor ik het graag. Zo en dan ga ik nu eens kijken of er nog wat tarwe gemalen als worden, maar vrees het ergste met al die onweersbuien…

• Bart Hoofs

Bedankt voor je tips! De Halm kende ik al want zij schonen ook tarwe.

Nog wat kunnen malen in Wijk (bij Duurstede)?

Hier stond een mooie wind met af en toe regen maar geen onweer.

Houdoe!

Bart

• Camiel Damen

Ik heb even gewacht om de molen op te zeilen, omdat er nog een flinke bui was. Er kwam geen onweer uit, maar ondertussen kun je dan weer mooi een wiggenronde houden. Dan kan 's zomers nooit kwaad. Verder een prachtige wind, begonnen rond in de top en geëindigd met 2 slappe halfkes. Verder ook nog een paar zakken tarwe gemalen, een kilo of 100.