Gestreeld water.

• Willem Bever.

Al enige jaren valt het mij op dat er in de voorboezem van de Hoogmadesche molen, in de zomer vele plompenbladen groeien ( Plompenbladen zijn die mooie waterplanten met die grote groene bladeren die op het water drijven, en die gele of witte bloemen).

Als ik aan de molenaar van deze molen vraag of het weelderig groeien van de plompenbladen soms iets te maken kan hebben met de (geringe) capaciteit van deze (vijzel)molen, krijg ik nooit een duidelijk antwoord.

Onlangs viel mij op dat ook bij de , met vijzel uitgeruste, Putmolen van Aarlanderveen, de plompenbladen nabij de voorwaterloop in grote getale voorkomen.

Zou het dan toch iets met een vijzel te maken kunnen hebben ?

Toen ik dit onderwerp vorige week tijdens een gezellig samenzijn met een stel molenvrienden ééns ter tafel bracht, en de vraag stelde hoe dit bij andere vijzelmolens was, wist Johan Slingerland, molenaar van de Aarlanderveense Putmolen, hier een passend antwoord op te geven.

Volgens hem (hij) heeft het groeien van plompenbladen bij vijzelmolens te maken met het feit dat vijzels ten opzichte van schepraderen het water meer strelen, en uit onderzoek is gebleken dat plompenbladen het beste groeien in ‘gestreeld’ water.

Schepraderen daarintegen blijken te veel geweld in het water te brengen, waardoor er nauwelijks plompenbladen voorkomen bij schepradmolens.

Ik ben wel benieuwd hoe andere ‘waterpezers’ hier over denken…..

Naast het dikke en dunne water blijkt er nu ook ‘gestreeld’ water te bestaan.

Een mens is nooit te oud om te leren !

Groet van de Bever.

• Rob van Zijll

Gisteren waren er een aantal molenaars te gast op “De Rhijnenburgermolen”(uitgerust met een edel schoepenradar) van wege het 50 jarig huwelijksfeest van de molenaar.

Nu werd daar doorgeborduurd op de vraag hoe het nu zat met die plompebladeren in de voorwaterlopen van vijzelmolens.

Er werd op 10 juli j.l.door “Hij”van “De Put”beweerd dat schepraderen het water meer wegslaan en vijzels het meer “wegvlieden???”

En de groei van de plompebladeren kwam dan door het rustig vliedende water,uitgemalen door vijzels,het zei windgedreven of door machinevijzeltjes.

Maar,wat schetst de verbazing,de voorwaterloop van “De Rhijnenburgermolen”staat ook vol met plompebladeren.

Het moge bekend zijn dat deze molen op een rondmaalcircuit staat,dus als een molen z'n eigen water warm staat te draaien is de groei van plompebladeren optimaal.

Hoe zit dat dan met al die vijzeltjes?Draaien die hun water ook warm omdat de vijzel toch wel wat meer weerstand geeft (ronddraaiende beweging) of malen ze geen spetter water uit?

Het bleef nog lang gezellig en onrustig op “De Rhijnenburgermolen”.

Groeten van “De Wilde Westlander”.

(die geen last heeft van plompebladeren)

Rob van Zijll.

• Ruben 4-Gever

Volgens mij maakt het niet uit,

Op de Poldersche molen in Maasdam staan die dingen ook in de voorwaterloop, Nu moet ik daarbij ook wel zeggen dat deze molen wat minder maaluren maakt dan de overige molens die in dit draadje voorkomen.

Groeten uit de HW,

aldaar waar nu niet gedraaid word, maar ik het graag zou doen met deze wind!

Ruben

• koos groenendijk

zou het echt met strelend water te maken maken hebben?? volgen mij komt komt deze plant de gele plomp (nuphar lutea)veelvuldig voor omdat op de poldermolens de paardebloemenperiode aangebroken is.. nog een paar weken en dan is de paardebloementijd voorbij en wordt het de ZEN periode bij de molenaars toegepast moet je opletten hoe snel de gele plomp verdwenen is. en als de molenaar de zen periode veelvuldig toepastwordt het vanzelf minder . bovendien zijn er vijzelmolens in het rijnlandse die zo snel water verplaatsen,,dat de plant met grote getale het ruime sop kiezen dus niks strelen.

• Aad Schouten

Ha die Bevert.

Ja die plompenbladeren dat weet wat, we hebben hier nu ook vakantie dus de tijd om ons eens over dit geval te buigen.

ten eerste zo als als genoemd door rob is het niet uitsluitend iets wat alleen bij de verbeterede versie van het aloude scheprad waar te nemen is.

en heeft het ook niet temaken met de hoeveelheid water dat er verzet wordt

voorbeeld hier uit de waard is de uitvliet van de kerkmolen van molenaarsgraaf deze molen is zomer en winter wel een paar dagen in bedrijf,maar ook hier volop plompenblaaren en ander vuil, ook mogen wij in dit geval niet vergeten te noemen de vliet bij de middelmolen ook in de voornoemde plaats deze is zo vuil dat je er wel een kat over kunt jagen.

wat over het water verzet ,in het laatst geval als molen met scheprad en gemaal met vijzel malen dan gaat er zo n 235 cub de polder uit de planten liggen dan wel voor een aantaldagen wat overhoop gemalen maar dat hersteld zich wel weer snel.

dus waarde bever het laat zich zo maar niet verklaren ,en wat die putmolenaar betreft die heeft wat met strelen,eerst natuurlijk twee maaldaags zijn koeien melken en als het dan eens nodig is dat het hulpgemaal…. aan moet ja dan kan ik mij goed voorstellen dat hij aan streelend water denkt…….

zelf denk ik eerder aan de geweldige kwaliteit die dan het polder water moet hebben om deze wonderschone waterplant te doen groeien.

maar we blijven open staan voor andere opties.

vr gr van een molenaar die de molen uit de paardebloemen stand heeft gehaald

• Melende Molenaarsvrouw

Maar Rob, ik dacht dat ik nu van jou verslag zou krijgen over hoe sympathiek je ontvangen bent op de beroemde muontsen die hier op het prikbord regelmatig aan bod komen, maar je bent nog in het Wilde Westland? Het viel me al op dat ik je nog niet tegenkwam bij De Rat, 't Lam of de Jager.

Om de buien van de afgelopen week te trotseren gingen wij regelmatig op molinair uitje. De tent hield ons droog, maar wij wilden weleens wat anders zien dan tent, vandaar.

Allereerst, toen het lekker begon te waaien: naar de Rat. Eens kijken hoe ze die fraaie broodplanken produceren. Wat een heerlijk team en een fijne sfeer, grote molen. En Simon Jellema hangt en passant nog Zeilen in in de groene molen in Joure. Fascinerende schepen hebben ze ook, in Friesland in het algemeen en bij de Rat in het bijzonder. Het leuk van zo'n houtzager is dat ie altijd werkt! Geen gedoe met meel wat op datum komt of olie waar alleen in een bepaald seizoen vraag naar is, geen afzettingen voor veiligheid, maar gewoon rustig blijven, dan doet het bezoek dat ook.

Twee dagen later op zaterdag eens naar een andere houtzager: muonts op schuur, weer heel anders, heel andere sfeer. Mooi complex, de zeilschool zit in de molenaarswoning en ook de arbeidershuizen zijn in gebruik voor vlijtige zeilschoollleerlingetjes. De kolk is multifunctioneel want in de zomer voor zeilbootjes en gedurende het hele jaar onder water als houtopslag in gebruik. Wat ligt de molen prachtig aan het water en wat een beeldende verhalen kan Jaap van3l daarover vertellen, hopen zaagsel, die op de stelling klaarliggen om schepen die zo woelig varen dat de molenkolk gaat kolken een lesje te leren; de elfstedenroute die langskomt, dat werk.

Ook ‘t Lam trok al enige dagen onze aandacht en inderdaad: een meelbestoven molenaar en zeer representatieve molenaarsvrouw malen en vullen zakjes. Heel stijlvol dichtgeknoopt met een Friese vlaglint. Pompblaren alom. Zou lijnolie ook beter verkopen als je ’t in Friesevlagflesjes verkoopt? Grappig dat de molens een groene staart hebben. En ook muonts heten als ze gewoon 8-kante stellingmolen zijn. Wij hebben er trouwens ook een in Drenthe: De Muonts van Meint, in Diever. Schattig gevluchtje 18,5 meter las ik in de Drentse Molendagkrant. Ooit deed ik er proefexamen, jee, wat was ik zenuwachtig. En dat terwijl Meint en Bert vertrouwenwekkend stonden te doen en me vertelden dat ik niets over middenschreven hoefde uit te leggen en dat er ook vertikale onweders bestaan, waardoor ik tegenwoordig heel wat minder bang in de tent lig. Wat de vakantiesfeer enorm te goede komt.

Geweldig gespreksonderwerp onder molenaars trouwens, de examens, de opleiding. De verhouding tussen theorie en praktijk. De molenkast is weer uitgebreid met twee zéér dunnen boekjes. voor het laatste werd een zolder besnuffeld en een vlizotrap in en uitgeklapt. Heerlijk zulke dunne boekjes, met al die mooie foto's die in het Fries Scheepvaartmuseum in een maatje groter hangen.

Overigens kon de Woldzigtbewonersfamilie haar lot niet ontlopen, juist in die week werd er in Balk op een industrieterrein een oliemolenrestant opgegeraven en afgevoerd, lazen we in de Balkster Courant.

http://www.mijnalbum.nl/Album=R6FMKP37

Groet, margreet

• Addy Stolk

ja de vliet bij de kerkmolen is idd nu geheel vol gegroeid met plompebladeren maar dat komt omdat ik de boel nog niet gestreeld heb met een straffe rechtvaardige hand de schoef. Meestal hanteer ik de onderwaterzeis rond deze tijd en snij gelijk alles los,en als ik ook nog een gunstige wind heb maal ik het direkt de graaf in richting de kinderdijk.groeten van de molenaar de rondom in het groen zit

• L.v.d.W.W.

Daarom komen die molens daar nooit vooruit>:D<