Gezocht: een molenaar (voor een Noorse korenmolen)

• Vera Wijnveen

Hallo molenliefhebbers,

In het zuiden van Noorwegen staat een eeuwenoude korenmolen te huur. De molen maakt onderdeel uit van het aanbod van het emigratieburo Placement. Dit buro begeleidt Belgen en Nederlanders die willen/gaan emigreren naar Noorwegen. Ik plaats deze topic omdat ik als melkveehouder sinds een jaar weblogs schrijf voor ‘Boerderij’ (onafhankelijk Nederlands weekblad voor de landbouw), niet alleen over onze boerderij, maar ook over de Noorse landbouw in z'n algemeen. Mijn laatste weblog gaat over deze korenmolen, omdat ik het zo'n uniek object vind, en omdat ik iets meer wilde weten over de Noorse graanteelt en de gang van zaken in en om een korenmolen. Ik hoop op deze manier een enthousiaste molenaar te vinden. De weblog is te lezen onder de volgende link:

http://www.boerderij.nl/1080091/Landbouw/boerenberichten-geschreven-door-boeren/Gezocht-een-molenaar.htm

• Lolke Rang

Dit is een beetje flauw woordgebruik. Omdat er hier geen gebruik kan worden gemaakt van wind- of waterkracht, noemen we zoiets in Nederland geen molen, maar een maalderij.

• Martin E. van Doornik

Maar wel een motormaalderij met oude industriële sfeer. Zie je zelfs in Nederland ook niet veel meer van. Nog veel te ver van mijn huis in Zweden vandaan…. (Oslo alleen is 5 uur rijden ver).

• Mike Ekelschot

Lolke Rang Schreef:

——————————————————-

> … Omdat er hier geen gebruik kan worden gemaakt van wind- of waterkracht, noemen we zoiets (in Nederland) geen molen, maar een maalderij.

Is dat nu niet nét zo goed een molen als zo'n ding met bvb.een wiekenkruis eraan? typo(molino)logisch gezien toch wel meen ik?

windmaalderij, motormaalderij … windmolen, watermolen, korenmolen, graanmolen, graanmaalderij… ik zie hier niets “flauws”..

• Lolke Rang

Dit is een zuiver taalkundige kwestie, Mike. In het Engels kan ‘mill’ zowel ‘molen’ als ‘fabriek’ betekenen, maar in het Nederlands is het historisch zo gelopen dat een ‘molen’ exclusief een bouwwerk is waarvan de inrichting door natuurkracht wordt of kan worden aangedreven. Geef toe, toen jij deze thread voor het eerst zag staan, dacht je ook in eerste instantie aan een windmolen (zo ben je als bewoner van deze streken nu eenmaal geconditioneerd), vervolgens, omdat het om Noorwegen ging, aan een watermolen, en pas toen je het openingsbericht en de daaraan gelinkte artikelen had gelezen, kwam je er achter dat het om een motormaalderij ging.

In eerste instantie had ik in mijn reactie zelfs niet het woord ‘flauw’, maar het woord ‘misleidend’ willen gebruiken, omdat de oproep geplaatst is op een discussieforum voor molenliefhebbers, en dat is toch echt wat anders dan maalderijliefhebbers (hoewel ik natuurlijk best weet dat sommige molenliefhebbers dat door hun molenhobby ook zijn). Lees de definitie / het uitgangspunt er maar op na die de redactie voor dit prikbord geeft:

Een molen is een maalwerktuig, aangedreven door wind of water waarmee oa meel, olie, verf of specerijen werd bereid of bewerkt.

• Bert van Uffelen

Deze mevrouw doet haar best een mogelijke kans op werk aan mogelijk geinteresseerden door te geven.

Dat is gewoon hardstikke prima.

Gaan we daar dan moeilijk over doen of zoiets wel een molen is of mag heten?

Dat is dus gewoon hardstikke fout!!!

• Mario Collombon

Wat kun jij ontzettend zaniken zeg. Oke, het is dan niet wat we verwachten als we het voor het eerst lezen, maar als je geintresseerd bent en verder gaat kijken dan kom je er snel genoeg achter dat het om een maalderij gaat.

Flauw om deze vrouw die dit waarschijnlijk met de beste bedoelingen op dit prikbord meld gelijk op die fout/misleiding of wat dan ook te gaan wijzen, voor zover het dat al zou zijn. Dat nodigd mensen niet echt uit hier iets te gaan posten omdat ze als ze niet helemaal binnen de ‘vaktermen’ blijven er gelijk op afgerekend worden.

Leuke maalderij trouwens, jammer dat daar in NL nog maar zo weinig van te vinden zijn omdat ze allemaal verdwijnen óf weggerestaureerd worden.

groet, Mario

• Bart Aertgeerts

Vind ik ook. Iemand die -hoogstwaarschijnlijk- geen speciale molenliefhebber is maar begaan met het (Noorse) Erfgoed, doet moeite om oplossingen te zoeken in Nederland en België. En daarbij maakt ze gebruik van de kanalen die het meest kans op succes bieden. Dat is toch duidelijk allemaal ook met de beste bedoelingen en ik kan deze mevrouw daarvoor enkel danken. Hopelijk wordt er spoedig iemand gevonden die zich niet ‘te goed’ voelt om deze karaktervolle mechanische maalderij te laten draaien.

Voor mij is het alleszins veel te ver…

• weddermarkemulder

Wat mij betreft is dit een heel goed initiatief van deze mevrouw om een maalderij als deze aan het licht te brengen. Juist onder molenaars is er aandacht voor zulke mooie complexen. Of het nu wel of niet een molen is, het is wel molen gerelateerd (zoals anderen al hebben verklaard)

Zelf ben ik enorm aan het twijfelen of dit niet een mooie uitdaging is. Ik hou erg van dergelijke industrieen en ik hou van Noorwegen….. Maar daarentegen heb ik hier een goede baan met een goed salaris en ben ik molenaar op een pracht van een poldermolen en vooral die laatste zou ik wel heel erg gaan missen.

• Martin E. van Doornik

“In het Engels kan ‘mill’ zowel ‘molen’ als ‘fabriek’ betekenen, maar in het Nederlands is het historisch zo gelopen dat een ‘molen’ exclusief een bouwwerk is waarvan de inrichting door natuurkracht wordt of kan worden aangedreven.”

Dat klopt inderdaad helemaal. In Amerika zag ik eens een grote houtzagerij, alles machinaal en elektrisch aangedreven. Maar op het bord stond nog altijd “Saw mill”. In 1997 zag ik in Tsjechië een kleine motormaalderij (omgeving Kolín) met de letters “Mlýn” op de gevel, wat zowel Tsjechisch als Pools voor molen betekent.