Beste Bert, Bart, Mario en Weddermarkemulder, als jullie mijn bijdragen goed lezen, dan snap je dat de uitdrukking ‘misleidend’ nou juist NIET voor mevr. Wijnveen was bedoeld, maar voor Mike. Om de redenen die jullie al aangeven (het is alleen maar te waarderen dat zij iemand zoekt om dit stuk erfgoed in bedrijf en in stand te houden) had ik nou juist besloten om in mijn eerste reactie niet het woord ‘misleidend’, maar de uitdrukking ‘een beetje flauw’ te gebruiken. En ik zou het daarbij gelaten hebben als niet Mike met zijn opmerking gekomen was dat er niets op tegen is om een dergelijke motormaalderij als ‘molen’ aan te duiden.
Toen werd het opeens een principiële kwestie, en voor mij is het onaanvaardbaar dat een molenkenner op deze wijze bijdraagt aan de verdere uitholling van het begrip ‘molen’. Ik vind het al erg genoeg dat windturbines tegenwoordig ook zo worden genoemd en je elk persbericht over ‘molens’ eerst moet controleren of het toevallig niet weer over windturbines gaat, maar die dingen worden tenminste nog door natuurkracht aangedreven. Een motormaalderij, hoe historisch, sfeervol en behoudenswaardig ook, is een fabriek en geen molen. Laten we dat onderscheid alsjeblieft duidelijk blijven maken!