De Witte Juffer

• Leo Middelkoop

Sinds heel kort heet een voorheen altijd naamloze molen “De Witte Juffer”. Het is gebeurd in IJzendijke, Zeeuws-Vlaanderen.

De naam is niet bijzonder slecht, niet bijzonder fantastisch, maar de molen had wat mij betreft voldoende uitstraling om het zonder naam af te kunnen. De roombroodjes van de plaatselijke bakker mochten er ook zijn….

Omdat ik in de database noodgedwongen het midden moet houden tussen de rol van papegaai en bewaker (ik geef graag tussen de regels door mijn eigen mening) heb ik besloten, die naam bij de molen te noteren.

Laten wij hopen dat er ook nog naamloze molen overblijven in ons land.

Groet,

Leo

• Lolke Rang

Mee eens, Leo. Zoals al vaak genoeg is gezegd: er is geen enkele geldige reden voor het invoeren van deze naam te verzinnen, want je weet van te voren al dat toch vrijwel niemand hem daadwerkelijk zal gebruiken, omdat hij gewoon niet nodig is en bovendien niet ‘bekt’. Ik zou in dit geval wel eens willen weten hoe de verantwoordelijken het motiveren.

En als we dan toch bezig zijn om fantasievolle namen voor molens te verzinnen: wat te denken van, voor deze zelfde molen, ‘De IJsvogel’? Of, om de herkomst nog duidelijker te maken, ‘De IJzvogel’? (Of misschien ‘De Eisvogel’, hoewel dat meer een naam is voor een advocatenkantoor.)

• Rob Pols

Ik vind het een belachelijke naam die nergens op gebaseerd is en historisch ook geen hout snijdt. Wat ís een witte juffer eigenlijk? Bestaat die wel?

Persoonlijk heb ik er geen moeite mee als de molen wordt vernoemd naar een vroegere eigenaar/molenaar die een rol van betekenis heeft gespeeld in de geschiedenis van de molen. Voor de rest: wees terughoudend met het geven van namen aan molens.

Rob P.