Een duidelijk geval van de zeevlam,maar hoever rijkt de zeevlam eigelijk het land in?
http://www.youtube.com/watch?v=o-_9JAmud30&feature=related
Zeevlam? Gewoon een typisch geval van zeewind, lijkt mij. Een verschijnsel waarmee ik, als Haarlemmer qua molens vooral opgevoed in Zaandam, altijd op ben gewezen. In Loosduinen moet men hier ook mee bekend zijn.
De gang van de molen valt mij nog mee: ik heb wel ervaren dat, na een hele zaterdag met een beetje slingerwind uit het (zuid)oosten, de wind ineens de zee in kon schieten. Niet zelden ging de molen er dan, eenmaal gekruid, flink vandoor met de volle. Ondertussen was het ook stevig afgekoeld: van 28 naar ca. 20 graden gebeurde soms binnen enkele seconden.
Het was altijd weer ‘kicken’ als je als vrijwilliger in opleiding ('MIO' bestond als woord toen nog niet) de damp van zee had zien aankomen en op tijd was gaan kruien.
Hoe oud is dit filmpje?
Groet,
Leo
Kijk in het blok rechts van het filmbeeld op YouTube, klik op Meer informatie en er staat:
April 2009, Let op de draairichting van de molen. De wind is gedraaid en komt van achteren. De molen staat met bolle zeilen de verkeerde kant op te draaien (met de wijzers van de klok mee als je voor de molen staat, met je neus naar de wieken)? De molenaar is niet aanwezig op de molen en de deur zit op slot, gelukkig was de wind niet te krachtig van achteren.
Ik zou niet eens durven de molen te verlaten als de wieken nog draaien, behalve voor een foto en dan snel terughollen. Anders zet ik de vang altijd erop! Neem bijvoorbeeld de oude beroepsmolenaar Niessen van Beegden. In zijn gehele werkzame jaren heeft hij zijn standerdmolen nog nooit van een afstandje zien draaien! Zoiets dwingt respect af.
Laat degene die dit gefilmd heeft z,n naam is bekend maken.
Want diegene dit waarschijnlijk heeft gefilmd,ziet wel de splinter bij een ander in het oog,
maar de balk in z'n eigen oog ziet hij niet.
Kijk ik geef toe dat het niet netjes is,zo omgaan met je molen,maar er zijn vrijwilligers genoeg die er niet bij zijn als de wind omgaat met een frontpassage en dat kan heel wat meer schade(llees zeilen) opleveren dan een zeewindje.
Desalniettemin blijft het slordig.
Groeten van“De Wilde Westlander”.
(Die wel een zeewindje gewend is)
Rob van Zijll.
Deze ‘iemand’ (kunnen we ook zo lekker over zeiken, dat anoniem blijven) Moet wel degelijk meer van molens weten. Dit wordt zeker bevestigd met de term “bolle zeilen”. En hij weet ook dat de deur op slot zat, dus hij wilde het aan de molenaar melden, dat de molen achteruit gaat. Dan sta je dus voor molens.
Als je zijn youtube profiel bekijkt zie je dat hij dus van Hoogeveen tot Loosduinen gaat.
Maar wie???
Leuk dat internet,
Luc
Dat dwingt inderdaad respect af, zelf ga ik ook nooit van de molen als deze draait, het zal je maar gebeuren dat terwijl je de molen met 70 enden aan de gang hebt een argeloze bezoeker (lees kind) onder je afzetting doorschiet, terwijl je er niet bent…. Ga dat maar eens uitleggen.
Afgelopen jaar was ik samen met een stel molenaars molens aan het kijken, toen kwamen we ook bij een molen, deze stond lekker te draaien, maar geen molenaar… Ik vind dat zo slecht! Als molenaar ben je verantwoordelijk voor de veiligheid van bezoekers, de molen en natuurlijk jezelf, maar als je niet op de molen bent kun je 2 van deze veiligheden niet waarborgen…
Als je dan al van de molen moet, zet hem dan op zijn minst even op de vang
Goed ik ga maar gauw tukken anders ga ik me hier vreselijk over opwinden..
Groeten
Marijn
Stadskanaal
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?