PK's maalstoel?

• Mike Ekelschot

Heeft er iemand hier een maalstoeltje staan met een elektromotor?

Hoe is de diameter van de stenen en wat voor PK / Kw motor staat er bij jullie op?

alvast bedankt!

• meelmuis

6 pk bij een diameter van 80 cm

• edowww

50Pk Bronsmotor 17 (of 16er) steen

Nog even een filmpje over de brons: http://www.youtube.com/watch?v=y71j6Vj1LjY

• Christiaan de Groen

Hier in de Oude Knegt hebben wij een combinatie aandrijving op een koppel maalstenen.

Deze kan zowel op windkracht als op een motor worden aangedreven, maar nooit tegelijk.

Het gaat hier om een 15der en het vermogen van de 1000 toeren motor is 11 pk.

Groetjes

Christiaan de Groen

• Andreas de Vos

In 't Roode Hert stond vroeger een prachtige Ruston Hornsby liggende 1 cilinder diesel, gestart op perslucht met een vermogen van ik dacht 25-35 pk. Die kon 1 koppel maalstenen aandrijven, plus het luiwerk, de buil, een transportschroef (of 2?) en een elevator dacht ik. Er was nog een 2e koppek motorstenen, maar die konden niet samen aangedreven worden.

Ik blijf het toch vreselijk jammer vinden dat die motor is verwijderd (en nu als een soort reisend circus op een stalen frame rondgesjouwd kan worden) nadat een elektromotor was aangebracht ter vervanging. Voor zover ik weet vanwege de hogere bedrijfszekerheid en het gebruiksgemak. Die ouwe hakkeplof wel wat ruimte in, maar toch… Jammer.

Groetsels,

Andreas de Vos

• Ruben 4-Gever

Hoi Mike,

in De Hoop staat een maalstoeltje (60 cm), dat wordt aangedreven door een 6 PK/HP Fairbanks-Morse Z, Lopend op benzine-petroleum, ook andere vormen van brandstof gaat er wel doorheen als ie warm is:D

Open krukas, 2 spaakvliegwielen van 90 KG per stuk, 3,2 liter aan cilinderinhoud, 450 toeren per minuut max.

Ontsteking wordt gedaan door een Fairbanks-Morse hoogspanningsmagneet type R, en ja.. t hele spul starten met de hand…..

overbrenging motor-as-gaand werk maalstoel- stenen is ongeveer 1:4,-

Motor drijft tevens ook een kleine pletter aan…

Maalstoel heeft een losse en een vaste pouly waarover de drijfriem kan worden verschoven dmv een klauw.

Pletter heeft een riemspanner, waar ik elke keer weer mn kop tegen stoot:X