Vorige week maandag ben ik samen met mijn ouders en broertjes en zusje naar Texel gegaan! Wij zaten met ze alle in het vakantie park De Krim in Cocksdorp. Erg leuk park waar van alles te beleven was:)
Maargoed op Texel staan natuurlijk ook wat molens …! Toevallig was Martijn Scholtens uit Winsum ook op vakantie op Texel. Na wat contact te hebben gehad met Martijn kreeg ik te horen dat Het Noorden zaterdag vanaf half 11 geopend zou zijn. Dus ik daar natuurlijk naar toe! Aangezien had niet zulk mooi weer was had mijn moeke me eventjes gebracht met de fiets achterin:D
Eenmaal op de molen werd er al volop gekrooien! Eerst mezelf maar eventjes voorgesteld en gezegt dat ik ook leerlingmolenaar was net zoals Martijn.. Dat kwam mooi zeiden ze want die molen mocht nog bijna 100 graden om.. De molen vond ik trouwens erg zwaar kruien.. Helemaal als je het vergelijkt met De Onrust die precies hetzelfde kruiwerk heeft en bijna net zo groot is. (die kan je bijna omduwen:D) De molen was trouwens net gereed gekomen van een kleine restauratie! Zo was er een nieuwe staart aangehangen en was de molen geschilderd en waren er nog meer kleine klusjes gedaan.
Leuk detail vind ik trouwens het kruibankje dat eraan hangt! Kom je volgens mij weinig tegen in Noord-Holland. Eenmaal op zijn plek werd de molen meteen opgezeild met 4 half. Ook Martijn en ik mochten nog een zeil voor leggen. Toch wel leuk want echt overal leggen ze zo'n zeil weer anders voor:D Zo hangt de lus van de zwichtknoop bijv. rechts terwijl ik hem juist altijd aan de linker kant neerleg. Verder vond ik het ook wel leuk dat ik de enige was die een onderhoektouw mee in het zeil rolde:D Zo zie je maar weer elke streek heeft zijn eigen steken/knopen enzovoorts..
Maargoed! Eenmaal de molen opgezeild de vang opgehaald en malen maar! Ik was best wel benieuwd hoe zo'n dekkerpomp nou zou lopen. Het ziet er allemaal erg intressant uit en geeft ook wel een leuk geluid als ie maalt maar het werkt nou niet echt bepaald.. Even later dus maar naar 2 vol 2 half gegaan kijken of ie dan wat water zou geven. Toen ie op een geven ogenblik een end of 90 liep begon ie wel water te geven! Maar echt veel was het zeker niet.. een spinnenkop geeft meer ben ik bang… Maar ondanks dat is het toch wel een apart systeem dat ik nog nooit eerder malend had bewonderd!
Verder is het intrieur van de molen nog mooi behouden! Op de begane grond heb je de keuken+woonkamer en aan de andere kant van de molen de slaapkamer.
Op de 1ste zolder zie je goed dat de houden koningsspil overgaat in een ijzeren ronde buis die vervolgens weer de dekkerpomp aandrijft. Verder stond er ook nog een uit pompje uit de 2de wereldoorlog die door de molen kon worden aangedreven zodat ie olie (dacht ik) kon pompen:)
Een zolder hoger stond een mooie oude werkbank met allerlei molendingen erop. Alleen wat moest een bilhamer er nou weer tussen:D?
De Kap is ruim en zwart van al de jaren dat er gestookt is. Heeft toch wel een erg apart zweertje! Eenmaal weer terug nog wat foto's geschoten van de molen die toch wel op een prachtig plekje staat…… een echte droombiotoop……….8-)
Maargoed.. Tegen 2'en de molen de molen toch maar weer opgezwicht naar 4 halven aangezien ie wel erg doorbegon te lopen….. Om 3 uur de vang erop gedaan en hebben Martijn en Ik de molen mogen inhalen. Weer leuk dat we het allebei op een andere manier deden:D In 3.5 uur tijd heeft de molen 4111 omw. gemaakt (!!) Meteen gevraagd aan Dirk Haker gevraagd of De Traanroeier ook nog een dag draaide. Dat was dus het geval en wel op woensdag!
Vervolgens samen met Martijn weer teruggefietst met volle wind tegen. Gelukkig moest ik niet zo ver maar Martijn wel.. ( gniffel..)
Woensdag. om half 9 uur op de fiets gestapt in de regen en wind tegen. (hiep hiep hoi op naar Oudeschild..) Na ruim een uur fietsen aangekomen in Oudeschild waar de molen al stond te draaien! Even Martijn gebeld hoe ik binnen moest komen want dat museum was namelijk nog dicht:D.. Gewoon over het hekje klimmen natuurlijk!
Eenmaal in het museum eerst een bakkie koffie gedaan samen met alle andere medewerkers van het museum. Vervolgens de molen ingegaan met Martijn en Dirk. Erg intressante molen is het. Zo is er ook nog veel behouden gebleven van vroeger toen ie nog in gebruik was voor het opwekken van energie. Maargoed het werkte wel begreep ik maar erg vaak ging er wel iets kapot waardoor het erg veel geld kostte. Uiteindelijk kwam de molen dus weer stil te staan. Na jaren stil te hadden gestaan hebben inwoners uit Oudeschild actie ondernomen om de molen weer draaiend en malend te krijgen! Maar dan wel weer als korenmolen:)
Sindsdien is de molen dus weer in bedrijf als korenmolen en word er ook nog regelmatig gemalen begreep ik. De molen is uitgerust met 2 koppel stenen en een sleepluiwerk. Op de begane grond staat nog een moterkoppel. Later op de dag nog even samen met een leerling uitleg gekregen hoe dat zelfzwichting systeem werkte. Eenmaal de kleppen dicht begon de molen flink door te lopen! Logisch natuurlijk met die dekkers erop:D. Tegen 1 uur zijn we vertrokken en nog even iedereen bedankt!
Vervolgens nog eventjes langs molen De Kemphaan gegaan die we via het weiland konden bereiken. Als je eenmaal dichtbij bij de molen staat is ie toch nog best wel groot! Helaas komt hier volgens mij nooit meer iemand want het gras stond letterlijk tot je knieën en de molen staat nog steeds met 1 afgebroken end. Jammer want het is best leuk molentje op een prachtig plekje! Vervolgens nog met Martijn mee gefietst naar De Koog en toen via de duinen naar Cocksdorp gefietst met zon en wind mee!
Hierbij foto's van de molens. Ze zijn allemaal genomen door Martijn.
Foto's molen Het Noorden De eerste paar foto's dat de molen stilstaat waren de zaterdag ervoor genomen toen Martijn al op Texel was!
Bij deze wil ik de molenaars(leerlingen) nog een keertje bedanken voor hun gastvrijheid!
Groetjes, Thomas Griffioen