vakantie Overijssel

• Cees de Jong

Net terug van mijn vakantie in het prachtige Denekamp tegen de Duitse grens aan. We zaten hier op een heel mooi park midden in de bossen. Zaterdag zagen we de boomtakken heftig bewegen een goede rede om eens te kijken wat voor leuke molens er allemaal in de buurt staan. In het huisje lag een route langs de molens van de molenstichting Lattrop-Tilligte die we maar eens zijn gaan rijden.

Na even te hebben gezocht kwamen we aan bij de eerste molen de Oormanmolen in Lattrop. De molen stond stil maar de deur stond nog open. Snel even naar binnen gegaan waar de molenaar op het punt stond om weg te gaan. Nog even snel rond gekeken. Vorig jaar heeft deze molen nog een kleine restauratie ondergaan en zijn de lange spruit en de schoren vernieuwd. Het rook er erg lekker naar vers gemalen meel. Nog even snel een foto gemaakt en toen terug de auto in.

Onze pratende landkaart bracht ons naar de volgende molen de Westerveld Mol in Tilligte. Allemaal plaatsjes waar je niet dagelijks van hoort. De molen stond stil maar toen wij het erf op kwamen rijden werd hij net opgetrokken. De molen draaide rustig in de lege een endje of 30. Bij binnekomst heel erg hartelijk ontvangen door de twee molenaars. Een uitgebreide rondleiding gekregen door dit kleine beltmolentje. Er werd hard gewerkt om de twee koppels maalsten schoon te maken. Een leuk detail bij deze molenstenen is dat zij heel wat hebben meegemaakt. De molen werd in de jaren 30 ontakelt maar de stenen zijn toen bewaard gebleven. Toen de molen in de jaren 80 weer werd gerestaureerd zijn deze stenen weer dienst gaan doen. Ze malen nu regelmatig veevoer.

Bij de molen werd er deze dag toevallig op ouderwetse manier haver gedorst wat leuk is om eens van dicht bij te zien.

Helaas komen de bomen vooral op het oosten toch wel erg hoog. Wat vooral op deze hoek een onregelmatige gang moet opleveren.

De volgende molen die wij zagen draaien was de Borgelinkmolen in Denekamp. Deze molen draaide ook in de lege maar had er een stuk beter de gang in. Gemiddeld draaide de molen met het systeem van Fauel op beide roeden een endje of 60 dit bij een wind kracht 4-5. Ook hier een hele hartelijke ontvangst op de steen zolder. Een koppel maalstenen kan elektrisch worden aangedreven. Alles in deze molen is eigenlijk nog nieuw dit komt omdat de molen in 2002 weer tot maalvaardige molen is gerestuareerd.

Veel schoolklassen bregen een bezoek aan deze molen daarom zijn op de belangrijkste onderdelen briefjes gehangen waaraan leerlingen deze onderdelen kunnen herkennen.

Daarna brachten we op advies van de molenaar nog een bezoek aan de watermolen van Singraven, Die op een fraai landgoed gelegen is. De molen was deze middag in vol bedriif. De molen beschikt over drie keer een rad alle drie draaiden ze. Het is een gecombineerde zaag en koren molen.

Toen we deze molen bezocht hadden was het alweer avond en zullen er geen molens meer open zijn geweest

Woensdag had ik een afspraak met Ricardo en Wesley op de Jan Pol in Dalen. Deze molen draaide deze dag i.v.m de zomermarkt die bijna naast de molen gehouden werd. Onderweg nog de molen van Geesteren langs de weg zien staan. De molen stond precies met zijn wieken naar de weg toe waardoor we een mooie foto konden maken. De molen stond een flink eind er doorheen, verder ontbraken er zeilen en steekborden wat de molen een beetje zielige aanblik gaf .

Maar deze molen was niet het einddoel dat was Dalen daar waren we om half 6, dus we hadden tijd genoeg om nog even de markt over te lopen echt heel gezellig. Om half 7 arriveerde Ricardo wannaar ik de molen mocht inspannen. Wind stond er nauwelijks toch heeft de molen nog even gedraait. Toen de molen draaide een uitgebreide rondleidng gehad van Ricardo door deze prachtige molen. Na een lekkere bak koffie werd het half 10 en mocht ik de molen weer uitspannen.

Volgens mij had de molen 35 onmentellingen gemaakt deze avond maar de avond was er niet minder gezellig door.

Ik wil alle molenaars hierbij bedanken voor de gastvrijheid en interessante rondleidingen.

Paar foto's van beide dagen, gemaakt door mijn zus:

http://www.mijnalbum.nl/Album=JHAQFLSE

Verder nog 2 filmpjes eentje van de watermolen van Singraven de andere van de Jan Pol.

http://www.youtube.com/watch?v=ACcMpJWR_0M

http://www.youtube.com/watch?v=FiuVc0OqeRY

vriendelijke groet,

Cees de Jong

• Justin van den Heuvel

Hey Cees,

je was niet de enige daar in Overijssel. Drie weken heb ik genoten van het prachtige Overijssel.

Vanaf de camping in Den Ham was het niet zo ver naar Ommen. Daar draaide Den Oordt vrij vaak

ivm de “Ommer Bissinghdagen”. Uiteraard de molen bezocht. Op Woensdagmiddag op de Besthmenermolen

geweest. Hoewel de biotoop dramatisch is zal de molen toch met 1 koppel stenen maalvaardig gemaakt

worden. Deze klus ligt in handen van molenmaker Dijkstra. De klus zal waarschijnlijk begin 2010 klaar zijn.

Met twee volle ingespannen ivm een overtrekkende bui: http://www.youtube.com/watch?v=pmeLgP-f6F4&feature=channel

Na de bui ook de andere zeilen voorgelegd: http://www.youtube.com/watch?v=T4w5Z8wgSHs&feature=channel

Molenaar Dick Seigers had gehoord dat De Konijnenbelt door de bliksem geraakt was met gelukkig beperkte schade dankzij een goed werkende bliksemafleider. De enige schade die ik kon zien was dat de voorzoom een héél klein beetje beschadigd was.

Belofte maakt schuld en daarom ook een dag op pad met Ricardo Hemme. De wekker ging al vroeg, want om 9.00 zouden we Jan Pol gaan inspannen. Er stond gelukkig een forse westenwind. Door het ontbreken van de borden toch 4 vol voorgelegd. Dat ging erg lekker. Zo nu en dan tegen het zwichten aan! Vincent Mepschen was er ook. Ricardo heeft ons die ochtend heel veel geleerd, waarvoor dank! http://www.youtube.com/watch?v=OkwREuML6Lo&feature=channel

Jan Pol was niet de enige molen die dag. Ricardo moest werken in het Veenpark te Barger-Compascuum. Tussendoor was er even tijd voor De Berk. Het achterstallig onderhoud is om te huilen. Zeker als je ziet dat de nieuwe lange schoren al klaar liggen, maar er niets mee gebeurt! De wind stond redelijk goed en er kon gedraait worden. Ik hoop van harte dat er zo snel mogelijk geld vrij komt om de boel eens goed op te knappen: http://www.youtube.com/watch?v=WW2jCQjytDo&feature=channel

De laatste molen van die dag was De Arend in Coevorden. Eerst Wesley opgehaald in Zwartemeer en toen doorgeraced naar Coevorden. Eerst de vang los en daarna wat gegeten. Daarna 2 vol ervoor en nog wat theorie gedaan. Toen de molen stil viel hebben we afgezeild en heeft Ricardo mij weer terug gebracht. Ricardo, nogmaals hartelijk bedankt :D

Verder niet zo veel molens bezocht door het te warme en soms te natte weer. Wel een heerlijke vakantie gehad.

Hoewel ik al jaren in Overijssel kom verveelt het nooit!

Foto's van deze vakantie volgen later deze week.

Groetjes,

Justin vd Heuvel