Penlager met broeksteen

• Dennis

Vanmiddag draaiend op de molen hoorde ik een zacht, knarsend geluid-

Na enig onderzoek leerde mij dat dit geluid bij de broeksteen van het penlager vandaan kwam.

Vervolgens het oude vet rondom het penlager en de broeksteen verwijderd om te zien wat er aan de hand kon zijn.

Heb niets visueel kunnen ontdekken.

Zou iemand weten wat dit knarsende geluid zou kunnen zijn?

• Joop Overman

Hallo Dennis,

Word de pen niet te warm? Hat kan zijn dat de broeksteen iets gekanteld is t.o.v. de pen. Zie je geen droge plekken op de pen? Ik heb dat namelijk ook eens gehad waardoor de pen dusdanig heet werd dat hij niet meer was aan te raken. Het vet bleef dan ook niet meer goed zitten. Door nieuwe vurenhouten plankjes onder de pensteen te leggen en in de goede stand terug te plaatsen was het euvel verholpen.

Groeten Joop

• Dennis

Hallo Joop,

het penlager zelf werd niet warm, alleen het laatste deel wat tegen de tegel aandraait wordt warmer dan dat eigenlijk zou mogen.

Het penlager zelf staat goed, deze is niet verzakt.

Ga na volgende week, wanneer ik terug ben van vakantie kijken hoe het lijkt nadat al het oude vet verwijderd is. Of het lager nog warm wordt

en of het knarsende geluid hierdoor ook weg is.

Groeten Dennis

• Vincent Mepschen

Hallo Dennis,

Is de molenas kort geleden naar voren gebracht? Misschien loopt de as tegen dat blik aan, aan de voorkant. Dat maakt waarschijnlijk dat knarsende geluid,

Groeten Vincent