Onderhoud molen De Visscher in Goirle.

• Bart Hoofs

Recent zijn de heren molenmakers van molenbouw De Jongh uit Veldhoven begonnen met groot onderhoud aan de molen “De Visscher” in Goirle. Eigenaresse stichting “Akkermolens” heeft een mooi onderhoudsplan opgezet en middelen gereserveerd. De hedendaagse PIP-onderhoudsplannen werden min of meer al veel eerder ontwikkeld door de voorzitter van de stichting “Akkermolens” Carel van Herpt. Carel was in zijn voormalige werkfunctie al bekend met onderhoudsplannen.

Zodoende is er een mooie som geld gereserveerd en wordt er planmatig onderhoud uitgevoerd. De molens staan er daardoor goed bij.

Aan molen “'De Visscher” wordt momenteel delen van de voorzoom vernieuwd en het steken van diverse nieuwe scheien.

Ook zal de molen geschilderd gaan worden. Voor beide molens is gezien goede ervaringen met de goot om de kap op diverse molens in Brabant opdracht verleend om ook beide molens hiervan te voorzien. Helaas is er ook geld uitgegeven aan het plaatsen van flinke hekwerken rond beide molens vanwege veel vandalisme. Dat is iets wat in toenemende mate een plaag is voor veel molens hier in de buurt.

Op het wensenlijstje van de huidige mulders staat ook het vernieuwen van het gescheurde koppel kunststenen.

De molenaars Wijdeven en Dierckx willen graag de molen als malend monument gebruiken.

Beide heren hebben er ook voor gezorgd dat sinds een jaar deze molen de gehele zaterdag draait.

Daarvoor was het aantal omwentelingen bedroevend laag.

Bart

p.s. recent is bij de standerdmolen De Hoop in Roosendaal een bord geplaatst dat binnenkort de molen groot onderhoud krijgt. De provincie Noord-Brabant heeft hiervoor een groot deel meebetaald. Molenmakerij Verbij uit Hoogmade zal dit werk gaan uitvoeren.

• Leo Middelkoop

Is die verhoogde activiteit in Goirle al te merken aan tellerstanden, of zijn alle tellers in Brabant nu verdwenen?

Groet,

Leo

• Bart Hoofs

Hoi Leo,

Helaas zijn de tellers afgeschaft in Brabant. Al enkele jaren overigens. Daardoor zijn er enkele molens die veel minder draaien.

Ik zou nu wel eens de top tien willen zien. Bij ons in Hilvarenbeek is daar gelukkig geen verandering in gekomen want de molen maalt evenveel of misschien wel meer als in het “tellertijdperk”. De nieuwe subisidieregeling vanuit de monumentenwacht is nodeloos ingewikkeld waardoor er amper gebruik van wordt gemaakt.

Bart

• Andreas de Vos

“De nieuwe subsidieregeling vanuit de monumentenwacht is nodeloos ingewikkeld waardoor er amper gebruik van wordt gemaakt.”

Geeft de monumentenwacht subsidie, of is dat de club die zorgt voor de verwerking van de aanvragen etc? Zijn de subsidie bedragen zo laag dat de opbrengst niet opweegt tegen het papierwerk dat je als moleneigenaar voor lief moet nemen?

Toch raar dat gratis geld niet aangevraagd wordt…

Groetsels,

Andreas de Vos

• John de Jongh

hallo Bart,

Hoezo nodeloos ingewikkeld? De Monumentenwacht geeft overigens geen subsidie, de provincie Nrd.-Brabant wel. Gewoon een aanvraagformuliertje invullen en samen met je BRIM-toekenning opsturen en je krijgt 20 % van de 50.000 Euro onderhoudskosten. Vrij simpel hoor.

Groeten John

• Bart Hoofs

Hallo John,

Ik doel op de regeling die er is gekomen nadat de draaipremieregeling is opgehouden te bestaan.

Die heb ik aangevraagd en het bedrag wat je kreeg was relatief weinig en het formulier niet gemakkelijk.

Dat kwam toen via de monumentenwacht Nbr.

Is de regeling waar je op doelt een nieuwe? De achterstandsregeling die de provincie vorig jaar uitkeerde aan de molens is dit jaar alleen voorbehouden aan andere industriele monumenten. Schiet er wat over dan gaat dat naar de molens. Ik heb dit nagevraagd bij de heer Wies van Leeuwen bij de provincie Noord-Brabant.

Recentelijk heb ik de nieuwe voorzitter van de molenstichting Noord-Brabant gesproken en erop aangedrongen dat er meer communicatie gaat naar de moleneigenaren en molenaars. Veel van hen zijn niet op de hoogte van de regelgeving en vragen daarom niks aan of misschien te weinig. Enige jaren terug heb ik met de toenmalige voorzitter van de molenstichting Nbr en met hulp van DHM eens gesproken en nagedacht over een professioneel molenconsulent.

Helaas ligt die aanvraag nog steeds bij de provincie. Een goede consulent is ook in het belang van de molenmakers die dan mogelijk meer werk kunnen uitvoeren.