Vandaag gedraaid

• weddermarkemulder

Vanmiddag was ik om 13:30 op de molen, nadat ik op de braderie in het centrum wat affiches had opgehangen dat de molen open was. Er stond een mooi windje vanuit het Z-Zw, met vier vol kon hij net de vijzel rond krijgen, deze heb ik later uit het werk gezet.

Tot 17u was het gezellig druk, veel leuke mensen op de molen, ook mensen die al 40 jaar vlakbij de molen maar nog nooit binnen waren geweest, ze vonden het prachtig.

Rond 18u was de wind echt weg, toen ben ik maar begonnen met het schilderen van het hek rond de molen. Toen ik de molen afgezeild had heb ik nog even de moeite genomen om met een pannenspons alle harde algen van end nr 2 te halen. (binnenkort worden de wieken geschilderd en het hekwerk in de lijnolie gezet)

Morgenvroeg weer naar de molen om nog wat te schilderen en om mijn 2ehands laserprinter te halen die ik ga gebruiken om het origineel van Muldersnijs mooi te kunnen printen(:P)

• Windvanger.

Smoi-

Vandaag om 13.00 uur kwam ik aan samen met Wesley op de J-P in Dalen.

Vincent zat al te wachten want we zouden gaan draaien de wind zat in Z dus de molen op de wind gezet.

Vervolgens er 2 vole zeilen voor gedaan en meneertje ging lekker draaien een endje of 30 .

Tegen 13.30 was het museum open en er kwam ook nog de huifkar aan met volk het was al met al een drukke dag op de meul. vervolgens kregen we nog flink wat regen en toen was het ook gedaan met de wind . intussen heeft Wesely het kruiwerk nog even in gevet dankje wel wesley . tegen 17.00 uur hebben we de molen stil gezet en zijn we richting Coevorden gegaan naar molen de Arend.–

Om 18.00 uur waren we op de Arend en hebben we de molen op het Z gekrooien vervolgens 4 vol voorgelegd en dat ging veel beter in dalen Tegen 19.30 uu viel Jan de wind helemaal weg en hebben ze de boel maar weer stil gezet .

ook deze mooie molen is het draaien best waard en zeker voor een bezoekje., Gr Ricardo Molenaar de Berk en de Jan-Pol Dalen. www.molenaar-ricardo.tk www.veenpark.nl

• Meelmuisje

Weesp liep vandaag van 10 tot 18 best met 4 vol op het w-zw. 's middags nog een tijdje met 4 halven gestaan maar aan het einde van de dag weer met 4 vol! Verder volop geklust aan wat schroeven die meel & graan transporteren en aan de walsenstoel die we helemaal aan het opknappen zijn! Verder ook nog de buil grondig schoongemaakt en nog 250 kg bio tarwe gekneusd.

Groetjes, Thomas (die vanaf morgen weer op vakantie is.. :D )

• Melende Molenaarsvrouw

Wat heerlijk, heren uit zuidoost Drenthe dat jullie zo gedraaid hebben. In Noord Drenthe kwam het er bij mij nog niet van eerst moesten er nog wat borden in het gevlucht. Prachtig geschilderd door de superdeluxeschilders van de Gemeente Noordenveld. Ze lieten ook nog een wasje voor ons achter. Zoals het op de foto te zien was hangt het nog niet lang, want ze kennen molen erg goed, maar bedienen het gevlucht niet. Het moet dus al meer dan een week in het onderste end hebben gehangen, grappig hoor! “Maar mamma, je vond het toen zo eng toen ze er zo'n pop voor Kees' vijftigste verjaardag in hadden hangen bij molen De Weert”, merkte zoon op.

Waarom draaide Woldzigt niet en waar hingen de molenaars uit, dan? In o.a.Zeerijp bij molen de Leeuw. Goed blog ook, heeft die molen en wat zijn ze actief met schilkderen, klussen en malen die molenaars en MIO daar. Gezellig volk en wat een geweldige biotoop. Wat een belevenis een draaiende en zwichtende molen tussen de graanvelden en in dorpjes met stok- en stokoude kerkjes. Ook het bezoek bij Dirk Wijgchel, Rolf en Jan in Garmerwolde was zeer de moeite waard, prachtig pelwek met elevatoren en een prachtig molencomplex met een boerderij die het plaatje compleet maakt. Enigszins noodgedwongen kampeerden we bij Appingedam. Iedere keer kwamen we langs de afgebrande oliemolen van Tjamsweer. Kijk nog maareven in m'n vakantieplakboek: http://www.mijnalbum.nl/Album=R6FMKP37 De schoorsteen staat niet echt zo scheef, hoor. Iedere keer stelde ik me voor hoe mooi zo'n oliemolen draaiende aan het water zou zijn. Terug thuis ontdekte ik nog prachtige ouwe foto's van die molen, ook nog mooi toen hij al onwiekt was. Kijk en geniet: http://www.archieven.nl/index.php/db?miview=gal1&mivast=0&miadt=5&mizig=52&mires=0&milang=nl&mif1=Tjamsweer

Maar misschien kenden jullie deze site al. Groeten van Margreet

• Rob Simons

Gisteren is er 10 ton triticale gebracht, en vandaag daar al een heel deel van naar de maalzolder getrokken. Ook nog wat gemalen tussendoor. Van 2 tot 6 met de volle.

Morgen mag ie weer los.

• Melende Molenaarsvrouw

Garsthuizen, bedoel ik, voordat iemand anders me verbeterd, De Hoop! En écht Pols en anderen uit Zuid Holland. Het is niet ver Noord Groningen en er is veel moois te zien en inn het gastenboek van bovenstaande molen zag dat er veel molenaarsuitwisseling is. Vandaag wás er trouwens nog een molenliefhebber uit jullie streken in Noord Drenthe, een vrijwilliger van het Molenmuseum in Zevenhuizen. Dankbaar gehoor. Groet,Margreet

• Martijn Scholtens

Gister om 13 uur op de Grote Geert stond niet veel wind maar toch los getrokken en draaide rustig tot ongeveer half 3 toen viel de wind helemaal weg en bleef tot 16 uur stil staan toen hebben we opgeruimd.

Gr Martijn die straks naar de Goliath gaat:)

• weddermarkemulder

Ook vandaag weer gedraaid op de Weddermarke (net als gister) Voor een molen met een slechte biotoop was deze wind net genoeg om mooi te kunnen draaien. De molen stond op het w-zw en draaide tussen de 60 en 90 enden in de volle. Ik heb ook nog even gemalen, maar toen was het echt hollen of stilstaan. Ook vandaag, net als gister weer veel bezoekers gehad. In de verte zag ik dat mijn buurman de Korenbloem in Vriescheloo ook draaide.

Leuk om zo vakantie te hebben(:P)

• Wesley de Best

Foto's van de Arend in Coevorden:

http://www.mijnalbum.nl/Album=BJJHEN6Q

• Willem Bever.

Dag Margreet,

Als je het gastenboek in ‘je’ prachtige molen Woldzigt ingekeken hebt, dan ben je er inmiddels achter dat ook de fam ‘Bever’ uit het Zuid Hollandse Aarlanderveen afgelopen donderdag in de Woldzigt is geweest.

Al van verre zagen we de Woldzigt rondgaan op z'n Gronings……, d w z met twee halve en zonder steekborden.

Na kennis gemaakt te hebben met molenaar Arnoud werd me al snel duidelijk dat de steekborden eruit zijn omdat deze vervangen moeten worden, en dat het wachten is op de molenmaker.

Zo'n vijftien jaar geleden heb ik deze molen ook al ééns bezocht, en ook nu viel mij weer op dat deze molen , met name inwendig, een hoog ‘Bazelmansgehalte’ heeft !

Zo'n molen (monument) moet je in mijn ogen zoveel mogelijk koesteren, en dat houdt m.i in ; Zo nu en dan mee werken en de sfeer er in houden zoals die nu is, alsof het spul vorige week buiten bedrijf is gekomen.

Ik kreeg wel de indruk dat wat betreft het ‘koesteren’ van deze monumentale molen met bijgebouwen het daar in Roderwolde wel goed zit.

Ook bracht de Fam Bever een bezoek aan het Veenpark in Barger Compascum.

Een zeer fraai opgezet park wat ons als droogmakerij bewoners erg aansprak.

Alleen de molen in het Veenpark viel ons bijzonder tegen, wat betreft de staat van onderhoud wel te verstaan.

Jammer dat aan nog zo'n jonge molen al zoveel achterstallig onderhoud zit.

De fam Bever heeft in ieder geval genoten van een weekje ‘mooi Drenthe’!

Overigens verblijft er dit weekeinde nog een Zuid Hollandse molenaar in Drenthe, en naar we afgelopen week hebben geconstateerd, hebben ze in Norg hiervoor de stoepranden al aangepast…..

Groet van de Bever(s)