Molen De Valk wordt heropend

• Redactie

Stichting Molen De Valk zet zich sinds 2001 in voor de restauratie en exploitatie van molen De Valk in Montfoort. Deze koren- en pelmolen wordt nu na een jarenlange restauratie op vrijdag 21 augustus officieel geopend, en zal weer volop graan kunnen malen en gerst kunnen pellen. Er zijn al proefmalingen gehouden en dat resulteerde in een goede kwaliteit volkorenmeel. Er zijn al heerlijke broodjes van gebakken!

Vanaf zaterdag 22 augustus is de molen voor het publiek geopend.De stichting wil de molen graag draaiende houden, niet alleen door de wind maar ook financieel. Daarom wordt er op de begane grond van de molen een verkooppunt ingericht met o.a. eigen molenproducten en cultuurgerichte informatie waaronder natuurlijk informatie over de molen, en kunnen er rondleidingen gegeven worden.In de loop van de tijd willen ze deze ruimte ook gebruiken voor het houden van bedrijfspresentaties en vergaderingen, en eventueel als trouwlocatie gebruiken.

De opbrengst hiervan komt ten goede aan Stichting Molen De Valk en wordt gebruikt om de molen verder te restaureren en te onderhouden, want er ligt nog heel wat werk te wachten. Op dit moment liggen zijn er drie koppels molenstenen aanwezig, maar één koppel is in gebruik. De andere koppels zijn nog niet niet in gebruik door gebrek aan geld en onderdelen.

Voorlopig zal de molenwinkel alleen op zaterdag open zijn van 10.00 – 15.00 uur. Om al deze activiteiten te realiseren is de stichting op zoek naar vrijwilligers die een aantal uren in de molenwinkel willen helpen en eventueel rondleidingen willen geven. Ook vrijwilligers met een technisch inzicht die willen helpen met het opknappen van o.a. enkele machines zijn van harte welkom. Het Utrechts Landschap heeft deze molen gekwalificeerd als de molen met de meest gebruiksvriendelijke begane grond in Nederland.

Na de uitleg van de voorzitter Hans van Domselaar over Stichting Molen De Valk en de toekomstplannen, werd er een rondleiding gegeven in de molen.

Bron en foto's: Radio Stad Montfoort door Saskia van den Brink

• Martin E. van Doornik

Prachtig en je ziet niet vaak: een woonmolen teruggerestaureerd tot echte korenmolen! En nu Rhenen nog! Ik kom zeker kijken in Montfoort (die molenrijnen in haar wapen voert).

• Lolke Rang

De Valk is heel leerzaam voor alle adepten van ‘echt-oud-sfeervol’. Deze molen heeft in iets meer dan een halve eeuw drie zeer ingrijpende restauraties ondergaan, is destijds geheel ontdaan van zijn binnenwerk en nu weer volledig maalvaardig gemaakt, is voor genoemde adepten dus een schoolvoorbeeld van een ‘Ikea-molen’, en heeft een weergaloos sfeervol interieur!

• Lolke Rang

Het komt gelukkig meer voor, Martin: Dreischor en Ruinen b.v.

Overigens, je weet toch dat er molenliefhebbers (…) zijn die dit betreuren, omdat de woonhuisperiode ‘deel uitmaakt van de geschiedenis van de molen’?

• Mario Collombon

Moet jij nou elke keer molenliefhebbers!!! die een andere mening dan jou hebben in twijfel gaan trekken met zulke steken onder water (….) ?

Ik vind zeker dat bepaalde woonmolens best woonmolens kunnen blijven omdat ik dat liever zie dan dat zo`n molen geheel wordt teruggerestaureerd en er vervolgens geen korrel wordt gemalen. Is dat nou zo ontzettend vreemd in jouw ogen?

Ik weet ook dat er goede voorbeelden van zijn teruggerestaureerde molens en daar zal de Valk zeker ook toe gaan behoren verwacht ik.

Ik ben al sinds ik me kan heugen liefhebber van molens, nu dus ongeveer 30 jaar lang, en hielp vanaf m`n 4e mee op molens, dus hoop en verwacht niet dat je o.a. mij als ‘molenliefhebber’ in twijfel gaat trekken!

• Willem van Breenen

Prachtig initiatief van de laatste bewoner van de molen.

Over de opmerking om ook de molen van Rhenen maar weer maalvaardig te maken: Lijkt me een minder goed plan. Ooit werd de molen juist leeggehaald omdat een stilstaande molen zoveel vandalisme oproept. In de huidige, bewoonde staat zal dat meevallen. Toen de molen nog als weekendwoning in gebruik was, werd de molen regelmatig bezocht. Terugrestaureren als theehuis lijkt me een betere optie.