Op bezoek bij Brasser in Biggekerke

• Bart Hoofs

Vandaag op bezoek geweest bij de molen van Brasser in het Zeeuwse Biggekerke. Brassersmolen is een begrip in Nederland. Al vanaf de bouw is de molen in bedrijf door het molenaarsgeslacht Brasser. Vandaag de dag wordt de molen bemalen door Sjaak Brasser die daarbij nog veel hulp krijgt van pa. Inmiddels zijn broer en zus ook werkzaam in het mooie bedrijf en verdienen daarmee hun kost. In die zin is het een uniek bedrijf in onze molenwereld.

Vele jaren al malen de Brassers met de windmolen en indien nodig met de motorsteen. Er is ook een graanopslag en schoner. Het is een van de weinig bedrijven die zelf nog bloem maakt. Veel collega's kopen die bij mulder Pot in Kropswolde of bij de meelfabriek. Het zelf maken van bloem vereist wel een mooie grote zemel dus een stel goede maalstenen. Sjaak is heel duidelijk dat hij zelf de molenstenen scherpt. Dat is het vakmanschap alhoewel veel (beroeps)molenaars inmiddels Hans Titulaer met zijn kangoo inschakelen. Onder het genot van een goede tas koffie filosoferen we verder over malen, scherpen en de vakkennis. Toen ik 15 jaar terug al kwam bij Brasser gaf vader Adri me mee dat veel mulders te diep scherpen. Een tip die ik ook meekreeg bij Piet Snoep en Wim Verbruggen. Sjaak Brasser mag dan wel beroepsmolenaar zijn, hij is ook molenliefhebber zoals hij het zelf zegt. Degene die geinteresseerd is kan er veel leren over malen, molenstenen en scherpen. Dat siert hem en daardoor komen veel molenaars van heinde en verre op bezoek bij de Brassers. Deze middag komt Jan de Witte die draait met de molen van Zoutelande nog even langs.

De laatste jaren is er flink geinvesteerd door Brasser. De molen kreeg vorig jaar een schilderbeurt door de molenmakers Straver. Enige tijd terug werd er een mooie molenwinkel geopend met de eigen mixjes, diervoeders en ook veel spullen voor paardenliefhebbers. Ook wordt er van oudsher in granen gehandeld, geschoond en mixen gemaakt.

Vrijdags worden de spullen uitgereden met de bekende blauwe DAF en dit tot ver in Zuid-Holland en Noord-Brabant.

Misschien zou het wel wenselijk zijn dat de heer Jos Bazelmans van de Rijksdienst eens een bezoek brengt aan deze beroepsmolen. Dat geeft een heel andere kijk op molens, molenbehoud en de gedachte “moeten molens altijd malen”.

Wellicht is het een idee dat hij eens gaat praten met het AKG. Naar ik begreep is dat (nog) niet gebeurd.

• Martin E. van Doornik

Inderdaad, als je een molentocht in Zeeland gaat maken, blijft de Brasser's molen van Biggekerke door zijn bijzondere karakter je altijd bij.

Hierbij een viertal foto's, die ik op 28 juni 1983 heb gemaakt. Maar ik weet niet meer wie die jongeman is: Sjaak Brasser?

http://www.mijnalbum.nl/Album=DVEQZMQU

• Henk Epskamp

Hoi Martin

Ja, dat is onmiskenbaar de jonge Sjaak Brasser!

Molengroet!

Henk Epskamp

• Bart Hoofs

Inderdaad Henk en Martin dit is Sjaak! In al die jaren is het enthousiasme gebleven voor het mooie muldersvak gebleven.

• H.Noot

Nadat ik mijn autorijbewijs had behaald 32 jaar geleden, was dit één van de eerste ‘verre’ molens die ik bezocht. Ook omdat ik destijds via de post ansichtkaarten ruilde met Sjaak, leek het me wel leuk hem eens met een bezoek te vereren. Als je ansichtkaarten van Zeeuwse molens wou hebben in die tijd, moest je bij Sjaak zijn. Net als dat ook gold voor Johan en Eduard Kees voor N-Brabant. Samen met de toen nog erg jonge Willem Roose hebben we aan de huiskamertafel van de familie Brasser ansichtkaarten zitten ruilen. Ik herkende Sjaak onmiddelijk op de foto van Martin van Doornik.

Harmannus.

• Bart Hoofs

Sjaak Brasser maar ook de heren Edie en Johan Kees uit Budel maken graag molentochtjes.

Door omstandigheden is dat wel minder geworden. In het verleden kwam je Sjaak zondags wel tegen met Dennis Bommelje (die daar op heel jonge leeftijd leerde malen).

Bovenstaande personen weten ook erg veel over de molens in heel Nederland en Vlaanderen. In Biggekerke wordt het prikbord ook gelezen en in Budel zo af en toe.

• Bart Hoofs

Enige tijd terug stond Sjaak Brasser ook in bovenstaande krant. Zie: http://www.refdag.nl/artikel/1420925/

Daarin toelichting op het bedrijf.