gezocht: een molenaar (voor een Noorse molen)

• Vera Wijnveen

Hallo molenliefhebbers,

Met veel interesse, maar ook lichtelijk geamuseerd, heb ik zojuist alle geplaatste topics gelezen met betrekking tot de Noorse korenmolen. Het klopt dat ik een molenleek ben, en deze blog geschreven heb om de agrarische, maar vooral om de historische waarde van dit object. Hoewel een leek, was ik mij er volledig van bewust dat deze molen in feite geen ‘echte’ molen meer is, simpel gezegd: er zijn geen wieken of rad. Maar…die zijn er wel geweest, en het gebouw heet nog steeds ‘Skolleborg Mølle’. Nog even in het Noorse woordenboek gekeken onder ‘maalderij’, maar dat bestaat niet, tenminste, niet in mijn woordenboek. En tot slot: wat niet is, kan (weer) komen…het lijkt me geweldig als de nieuwe (Ned. of Belgische) molenaar het gebouw weer in ere kan herstellen en het rad weer zal draaien. Ik vind het geweldig dat zoveel mensen de blog hebben gelezen, en wil iedereen bedanken voor de enthousiaste reacties.

Molengroet uit ‘het hoge noorden’

Vera

• Leo Middelkoop

“Molenleek”? Echt geen familie van de firma Wijnveen (Voorthuizen) die menig korenmolen heeft gerestaureerd en onderhouden toen er nog echt sprake was van malen?

Groet,

Leo

• Mike

Dien Noorse molen is gewoon… een molen, en in het Noors zeker!

Moest ik nog mogen malen (helaas bakkersallergie) dan was ik zeker komen zien daar!

Laat weten als er een molenaar is gevonden…

Groeten van 'ne molenaar die op álle molens meel maalt.

( Leo, ik dacht er ook aan bij die naam…)

• Vera Wijnveen

Hallo Leo, Mike en andere lezers,

Dat is grappig, dat ik heeeel in de verte misschien familie ben van de genoemde familie uit Voorthuizen…dat zou verklaren waarom ik mij zo aangetrokken voel tot die Noorse korenmolen…'t bloed kruipt waar ‘t niet gaan kan :0) Maar even serieus, het is, voor zover ik weet, geen direkte familie. Wel de firma ’Molenbouw Vaags' uit Aalten…vast wel bekend bij alle molenliefhebbers/fanaten/kenners enz…de oprichter is een neef van me (maar ik ken hem niet persoonlijk).

Wat de nieuwe molenaar betreft: ik heb het buro Placement, die de bemiddeling doen, gevraagd of ze me op de hoogte willen houden van de verdere ontwikkelingen. Als ik iets meer weet, zal ik zeker even een berichtje plaatsen.

Groet van Vera die aan de rand van het grootste windmolenpark van Noorwegen woont, maar liever ‘echte’ molens ziet!