Amerikaanse filmploeg 'met veel poeha' in Vierhuizen

• H.Noot

H.Noot wil graag dat u het volgende nieuwsbericht op de website van RTV

Noord leest:

http://www.rtvnoord.nl/nieuws/indexwm.asp?actie=totaalbericht&pid=83698

H.Noot stuurde u daarbij de volgende boodschap:

Amerikaanse filmploeg ‘met veel poeha’ in Vierhuizen

• Martin E. van Doornik

Leuk filmpje, maar ik vind het gewoon niet kunnen, Volendammer klederdracht op Groninger grondgebied! Dan denken de Amerikanen dat dit zo overal in “the Dutch” is. Waarom is de folkloristische dansgroep “Grunneger Daansers” uit Zandeweer niet erbij gevraagd? Zij dragen mooie Groninger klederdrachten.

• weddermarkemulder

Ik heb ooit in Praag tijdens mijn werk eens gesproken met een Amerikaan die vertelde dat vele van zijn landgenoten heel Europa in een week bezoeken, tja dan kun je wat mooie details over het hoofd zien…

• Margreet

Maar Noot hoe zit het dan met die ansicht die maandag in het Dagblad van het Noorden stond . Waren dat zou afgeknotte molens of kerkjes op Bornholm :) ? Deze hybride vorm kom je in het Groninger land eigenlijk niet tegen. Groet, Margreet

• H.Noot

Beste Margreet,

Het ronde gedeelte van die kerken diende in de oudheid als vluchtplaats voor boeren en burgers. De muren zijn meer dan één meter dik. Ze worden vestingkerken genoemd en er staan er zes van in Denemarken waarvan vier op het eiland Bornholm. De kegelvormige dak van het ronde gedeelte bestaat uit een ongelooflijk ingewikkelde balkenconstuctie. Ik heb er vele foto's van gemaakt.

Groet, Harmannus.

• Piet Groot

Harmannus,

Volgens mij zijn we allemaal benieuwd wat je nog aangetroffen hebt aan windmolens op Bornholm, laat maar wat zien!

Je mag het ook komen vergelijken met mijn dia's uit 1969.

Piet