Tonnie kan weer draaien

• Rob Simons

Na een tweetal maanden stilstand, heeft de Borkelse molen vandaag weer gedraaid. We hebben eerst de molen doorgelopen om alles eens rustig te bekijken, de as goed gesmeerd en toen de molen op de wind gekrooien en opgezeild. Ondanks dat er weinig wind was, ging de molen toch draaien (viel wel af en toe stil), maar gelukkig draait deze molen licht. Daarna heel de molen opgepoetst, het ziet er weer mooi uit. O ja, op de luizolder ligt een (denk gietijzeren) neut, weet iemand van welke molen deze afkomstig is?

Omdat we in Borkel vroeg gestopt waren, was ik doorgereden naar Hamont. Deze draaide met 4 halve. Hij liep nog aardig, er was ook iets meer wind en de windvang van deze molen is beter en de molen is hoger.

Leuk dagje. Morgen gaat Lille weer los.

Groeten,

Rob

• Bart Hoofs

Hoi Rob,

Dat is goed nieuws! In de tussentijd heeft Henk Sesink waar genomen op de molen van Hapert. Hoe meer molens draaien hoe beter toch?

Die neut is denk ik van het kruiwerk. Daarop schoof vroeger de overring over. Je zag dat wel meer in Brabant zoals op molen “De Visscher” in Goirle. Daar weggerestaureerd vanwege het zware kruien. Wimke van Riel van de Eerdse molen toonde die ook eens. Misschien kan Camiel Damen bovenstaande bevestigen?

Er is ieder geval mooi werk geleverd door Adriaens molenbouw Weert en de stichting molen St. Antonius Abt.

Nu misschien de Dekkers nog eens terug?

• Rob Simons

Die zal waarschijnlijk van een neutenkruiwerk zijn, dat wist ik ook al, maar de vraag is: van welke molen? Het is trouwens een vrij platte neut, lijkt weinig op z'n houten collega.

En tja, de Dekkers, je weet wellicht wel hoe ik daar over denk ;)

In Horn is twee weken geleden overigens de eerste verdekkering geheel in metaal aangebracht.

• Willem Bever

Dag Rob,

Zou deze gietijzeren ‘neut’ soms een scheen uit de hals van een houten as kunnen zijn ? , omdat, zoals je zelf zegt, hij nogal plat is.

Ik doe bij deze zomaar een gooi hoor, plaats anders ééns een foto van het ‘geval’ .

Groet van de Bever.