Het Moderne Molenleven, Version 2.0 deel 16
Instructie
Gert loopt de molen uit met een groot bord waarop met bordkrijt geschreven staat:
De molen is open
13.30, 14.30 en 15.30 uur: zeildemonstraties
14.00, 15.00 en 16.00 uur: kruidemonstraties
Hij zet het bord aan de straat, loopt een paar passen achteruit en staart er tevreden naar. Daar komt Bert de molen uitlopen. Hij is net als Gert gekleed in een smetteloze kakikleurige overall met het gilde-embleem. Hij kijkt naar het bord en zegt dan
“Hoe kan je dat nou maken?!”
“Wat bedoel je?”, stamelt Gert, “het is toch leuk en leerzaam voor de bezoekers om iets te demonstreren van het kruien en het werken met de zeilen?”
“Denk dan eerst eens een keertje na!”
“…”
“OK, jij wil dus gaan kruien en met de zeilen gaan werken, maar wat moet je dan altijd eerst doen?
“Ehh, de molen stil zetten?…”
“Precies, en waar zie ik op jouw bord ‘vangdemonstraties’? Nou?!”
“We hoeven toch niet alles uit te leggen?…”
“Wat nou ‘we hoeven toch niet alles uit te leggen?’, Wij zijn de ambassadeurs van de molenwereld, wij zijn diegenen die als gediplomeerde molenaars onze vakkennis moeten overbrengen op bezoekers en eventuele potentiële molenaars en daarom moeten we weldegelijk alles uitleggen!”
“Maar dan kunnen we toch de vangdemonstraties voor de afwisseling volgende week doen?…”
“Ja, helemaal een mooie boel; en straks dat kleine kind dat aan haar moeder vraagt ‘Wat doet die man daar aan dat dikke touw? De klok luiden? Nee, kom volgende week maar terug, want dan zijn er vangdemonstraties!’ We kunnen het ons niet permitteren om ons er met een Jantje van Leiden van af te maken! En hoe wil je dat trouwens gaan doen met dat kruien?”
“Wat bedoel je?…”
“Moet ik dan werkelijk alles uitleggen?! De molen staat in de zeilen en jij gaat een kruidemonstratie geven; heb je er wellicht al bij stil gestaan dat je hem dan hoogstwaarschijnlijk UIT de wind kruit?!”
“Je bedoelt dat ik dan?….”
(interrumpeert) “Die zeildemonstraties wel kunt vergeten, want dat KUN je simpelweg niet doen als de molen uit de wind staat, dus houdt een kruidemonstratie bij deze in: kruien, maar vervolgens ook weer op de wind zetten. Nou ik weet niet waar jij de tijd allemaal vandaan wilt halen?..”
“Ja, dat wordt inderdaad een gekkenhuis; misschien moeten we dan vandaag maar helemaal niet draaien?..”
“Daar zat ik eigenlijk zelf ook al aan te denken, bovendien als de molen toch stil staat kan jij – of ik – mooi instructie geven in de kap”
“Wat een goed idee, Bert. Is de koffie al doorgelopen denk je?”
“Ik denk het wel. Laten we snel een bakkie doen want het wordt inderdaad een gekkenhuis vandaag!”
WvdA
P.S.: Sorry, ik fantaseer maar een beetje raak; ben al een tijdje gefascineerd door mysterieus fotobijschrift in de Nederlandse molendatabase
http://www.molendatabase.nl/nederland/molen.php?nummer=797
derde foto van onderen. Dit leek me het meest voor de hand liggen scenario ;-)