HMML Version 2.0 deel 16

• WvdA

Het Moderne Molenleven, Version 2.0 deel 16

Instructie

Gert loopt de molen uit met een groot bord waarop met bordkrijt geschreven staat:

De molen is open

13.30, 14.30 en 15.30 uur: zeildemonstraties

14.00, 15.00 en 16.00 uur: kruidemonstraties

Hij zet het bord aan de straat, loopt een paar passen achteruit en staart er tevreden naar. Daar komt Bert de molen uitlopen. Hij is net als Gert gekleed in een smetteloze kakikleurige overall met het gilde-embleem. Hij kijkt naar het bord en zegt dan

“Hoe kan je dat nou maken?!”

“Wat bedoel je?”, stamelt Gert, “het is toch leuk en leerzaam voor de bezoekers om iets te demonstreren van het kruien en het werken met de zeilen?”

“Denk dan eerst eens een keertje na!”

“…”

“OK, jij wil dus gaan kruien en met de zeilen gaan werken, maar wat moet je dan altijd eerst doen?

“Ehh, de molen stil zetten?…”

“Precies, en waar zie ik op jouw bord ‘vangdemonstraties’? Nou?!”

“We hoeven toch niet alles uit te leggen?…”

“Wat nou ‘we hoeven toch niet alles uit te leggen?’, Wij zijn de ambassadeurs van de molenwereld, wij zijn diegenen die als gediplomeerde molenaars onze vakkennis moeten overbrengen op bezoekers en eventuele potentiële molenaars en daarom moeten we weldegelijk alles uitleggen!”

“Maar dan kunnen we toch de vangdemonstraties voor de afwisseling volgende week doen?…”

“Ja, helemaal een mooie boel; en straks dat kleine kind dat aan haar moeder vraagt ‘Wat doet die man daar aan dat dikke touw? De klok luiden? Nee, kom volgende week maar terug, want dan zijn er vangdemonstraties!’ We kunnen het ons niet permitteren om ons er met een Jantje van Leiden van af te maken! En hoe wil je dat trouwens gaan doen met dat kruien?”

“Wat bedoel je?…”

“Moet ik dan werkelijk alles uitleggen?! De molen staat in de zeilen en jij gaat een kruidemonstratie geven; heb je er wellicht al bij stil gestaan dat je hem dan hoogstwaarschijnlijk UIT de wind kruit?!”

“Je bedoelt dat ik dan?….”

(interrumpeert) “Die zeildemonstraties wel kunt vergeten, want dat KUN je simpelweg niet doen als de molen uit de wind staat, dus houdt een kruidemonstratie bij deze in: kruien, maar vervolgens ook weer op de wind zetten. Nou ik weet niet waar jij de tijd allemaal vandaan wilt halen?..”

“Ja, dat wordt inderdaad een gekkenhuis; misschien moeten we dan vandaag maar helemaal niet draaien?..”

“Daar zat ik eigenlijk zelf ook al aan te denken, bovendien als de molen toch stil staat kan jij – of ik – mooi instructie geven in de kap”

“Wat een goed idee, Bert. Is de koffie al doorgelopen denk je?”

“Ik denk het wel. Laten we snel een bakkie doen want het wordt inderdaad een gekkenhuis vandaag!”

WvdA

P.S.: Sorry, ik fantaseer maar een beetje raak; ben al een tijdje gefascineerd door mysterieus fotobijschrift in de Nederlandse molendatabase

http://www.molendatabase.nl/nederland/molen.php?nummer=797

derde foto van onderen. Dit leek me het meest voor de hand liggen scenario ;-)

• Tom Blaak

Ha Willem,

Je hoeft alleen maar de plaatjes erbij te tekenen en je hebt een fantastisch Bert en Gert Stripboek haha. Idee???

Groet,

Tom

• Stefan Teeling

Haha, mooi verhaal zo. Ik vind het zo wel een mooie metafoor, voor de functie van de molen vandaag de dag. De molen als museum en demonstratie object, bah! Hoe vaak je het tegenwoordig niet ziet dat in een molen één of meerdere zolders in gebruik zijn als museum ruimte, of als ruimte voor workshops o.i.d.. En dan heeft het in veel gevallen niet eens meer iets met molens te maken, in de verste verte zelf niet. En ook al worden er dan van die demonstraties gegeven (opzeilen/afzeilen, vangen en kruien) het geeft een beetje een krom beeld naar de bezoekers toe, net of dat het enige is wat de molenaar in vroeger tijd te doen had!

Gr. Stefan Teeling (die allergisch is voor museummolens)

http://www.everyoneweb.com/molendevictor

• Lieven Denewet

Ik zal me vrijwillig aanbieden bij het gemeentebestuur van Sambreville

om op hun zopas gerenoveerde stenen grondzeiler van Velaine-sur-Sambre (°)

(in de Belgische provincie Namen)

per uur een andere molenhandeling te demonstreren.

(°) Deze molen siert in full color de cover van het jongste

Molenecho's-nummer, onder het adagio

“woorden wekken, voorbeelden strekken”…

• Michel Dellebeke

Hoi Tom,

Of gewoon lid worden van vereniging de Zeeuwse molen. Dan krijg je vier maal per jaar bert en gert op de deurmat.Ze staan namenlijk al anderhalf jaar in het lijfblad.

Groet,

Michel

• Melnde Molenaarsvrouw

Lieve Willem, Lieven e.a. Eerlijk gezegd ik heb eens een bord aan de weg gehad: demo zeil inhangen 16.00 uur. Het was een windstille dag, ideaal voor zo'n klus. Liggen jullie nu te schuddebuiken van het lachen? Het gaf wel enige reacties, al had niemand zin om erop te wachten.Geen mens overigens die wist wat het was zeilhangen; abseilen aan het zeil hangen, typische molenterm zeker?

Ik geloof dat het moderne molenleven voor een groot deel bestaat uit demo's olieslaan en graan malen. Het was vreselijk moedig van ons om het olieslaan aan te gelasten afgelopen zaterdag, maar jammer voor Joey. We hadden het al twee keer door laten gaan zonder voorslag, maar nu waren die koeken écht op! De laatste keer zonder wind, met de kantstenen in het werk op het motortje. Ik vond het verspilling, eerlijk waar, maar ik was de enige van gans het Woldzigt team die er zo over dacht. De aanwezige olieslager heeft meer gepraat en uitgelegd dan oliegeslagen en ik denk dat het publiek dik tevreden was. Dat was afgelopen zaterdag in mindere mate het gaval, terwijl er op échte wind écht graan werd gemalen.Wat ook prachtige geluiden maakt en heerlijk ruikt.

Wat ik als het échte moderne molenleven heb ervaren was een dag vlak voordat bij ons het seizoen (sic!) begon. Eindelijk was ik dan gediplomeerd molenaar en gerechtigd te draaien en demo's vangen te geven. Ik ontving die dag ‘s morgens; ’s middags en ‘s avonds een groep en merkte dat ik bij iedere groep de molen even stilzette zodat ze even een groepsfoto bij de wiek konden maken. ’Top of the Bill' (jij was toch die columnist van de engelse uitdrukkingen?) bood ik zelf aan een foto van de gehele groep te maken. Op het einde van de dag las ik meer dan 5000 omwentelingen af op het tellertje. Toen ik 'savonds in bed lag dacht ik: dit is nou het moderne molenleven, wat een mooi seizoen zal het worden.:) Groeten,Margreet-die binnenkort een bord ‘demo slagbeitel plaatsen’ aan de weg hoopt te zetten-

• Tom Blaak

Lijkt me leuk, krijg ik dan de oude uitgaven erbij?

• Lieven Denewet

Het Belgische equivalent heet Mak Meulezak, een typetje dat nu al 32 keren opdraafde

in het lijfblad /West/Vlaams Molenblad van de Werkgroep West-Vlaamse Molens.

Het gaat telkens gepaard met een te herkennen molen "per toeval gekiekt.

• Ranko

Margreet,

Ik kan je niet helemaal meer volgen met dat ‘aan gelasten’ van het olieslaan, zonder voorslag maar met stenen, motor en verspilling (van lijnzaad, stroom, of omwentelingen?)… En de volgende keer ga je nog een ‘slagbeitel plaatsen’??

Groeten,

Ranko

• Ranko

Willem,

Je hebt de verwording van het molenaarsschap treffend in beeld gebracht. Ik hoop niet dat het bij ons ooit ook nog zo ver komt, alhoewel de molen al vaak genoeg op een zaterdagmiddag opeens stilstaat omdat een maalploeg-lid het vangen en het klampen van een zeil aan het demonstreren is aan geinteresseerde bezoekers. Als molenaar ben je dan gelijk verontwaardigd. Moeten we dit dan maar niet meer doen? Wel iig niet als we aan het olieslaan zijn, dan is het ‘Not done’

Groeten,

Ranko