HMML Version 2.0 deel 16

• H.Noot

Totaal niet mee eens Rob. Wie vangt die heeft is een bekend gezegde. Als jij die molen niet in de zeilen had kunnen fotograferen, dan had jij wellicht de foto ook niet geplaatst. Immers, je zei altijd als de foto's iets toevoegen aan de molendatabase dan plaats ik ze. Molenaars die tijdens molendagen de zeilen er niet voorleggen als er geen wind is, zijn in mijn ogen luie molenaars. Als ik tijdens een windstille molendag in de verte een molen stil zie staan zonder zeilvoering, dan ga ik er vanuit dat de molen niet mee doet. Immers, er staan voor die dag meer molens op het programma die wellicht wel draaien.

Harmannus.

• Rob Pols

Het is dat ik niet iedere week in Ommen kom, anders had ik die foto niet eens gemaakt. Ik vind het een k.t-gezicht, een foto van een molen in rechtstand met zeilen ervoor. De database van DHM staat er vol mee. Ik hoop dan ook dat er snel een nieuwe foto wordt geplaatst van de molen met de vang los. Ik heb hem gebruikt omdat het beter was dan niets. Maar goed, ik ben niet meer verantwoordelijk voor de foto's in de Nederlandse Molendatabase.

Rob P.

• Rob Pols

Die bomen staan er niet sinds gisteren. Ook op (hele) oude foto's zie je veel hoge begroeiing rondom de Besthmer Molen.

Ik denk niet dat je het spul nog wegkrijgt, hooguit hier en daar en in zijn totaliteit misschien korter, maar op meer moet men niet rekenen schat ik in. Eén van de molenaars vertelde dat met het maalvaardig maken was begonnen en dat op bepaalde hoeken snoeien zeker mogelijk was, omdat het maalvaardig maken anders geen zin zou hebben.

We wachten het maar af.

Gr. Rob

• Rob Pols

Bezoekers zijn vaak ook geïnteresseerd in de werking van de vang. We hebben sinds een paar jaar een uitneembaar luik op de kapzolder zodat bezoekers staand op de zolder daaronder veilig kunnen zien wat er gebeurt als de molen wordt gevangen en weer wordt opgetrokken. Dat levert veel leuke reacties op!

Gr. Rob

• Meelmuisje

Jeetje die molen staat inderdaad wel erg in de bomen..! Misschien eens een keertje alle bomen afgaan met een doosje koperen spijkers:D? Wat bedreft dat opzeilen en op de vang laten staan moet ieder maar voor zichzelf weten. Ikzelf kan er slecht tegen als ik op de molen ben en hij staat niet in zeil.. Ik vind het dan maar een doodde boel.

Als we verder niks te malen hebben en we draaien los dan vangen we de molen af en toe wel even en kijken we voor als het geïntresseerd bezoek is! Maar daarna word die natuurlijk wel weer gelicht.:)

Gr, Thomas

• Ruud Bax

Ik heb geleerd als er geen wind is leg je er geen zeilen voor, want dan weet je niet als er wind komt uit welke richting die komt. Voor de zelfde geld krijg je wind van achteren de wind in de zeilen.

• Mario Collombon

Molenaars die zeilen niet voorleggen als het windstil is zijn juist slimme molenaars! Waarom zou je immers zeilen voorleggen als dit alleen bedoeld is voor fotografen. Molens zijn ook fotogeniek met geklampte zeilen toch? Verder kunnen molens die niet opgezeild staan ook een vlag voeren of een bordje ‘molen open’ dan is ook te zien dat ze open zijn.

Moet wel zeggen dat wij de zeilen op molendag er eigenlijk ook altijd wel voorleggen ook al is het (bijna) windstil, maar op een gewone zaterdag gaan ze er als het niet waait gewoon niet voor, ook om de reden die Ruud beschrijft. Als het ineens toch begint te waaien liggen ze er snel genoeg voor.

Mijn ervaring is dat ook al staat de molen stil in de zeilen, de leek toch niet doorheeft dat hij wél open ís, puur omdat ze vaak niet doorhebben waarvoor de zeilen dienen, en dat die wanneer de molen dicht is altijd opgerold zijn.

'Als ik tijdens een windstille molendag in de verte een molen stil zie staan zonder zeilvoering, dan ga ik er vanuit dat de molen niet mee doet. Immers, er staan voor die dag meer molens op het programma die wellicht wel draaien'

Hoe zie je die voor je, zijn er molens die op een windstille dag wel kunnen draaien dan? :)

• Rolf

In het museum verzorgen wij uiteraard nog veel meer demonstraties … het bericht ‘demonstratie ontsporen’ uit ons museumdagblad sluit hier dan ook naadloos bij aan.

Naar aanleiding van een ontspoorde tram eerder deze week constateerde de coördinator van de tramdienst zelfs ‘een groot aantal enthousiaste belangstellenden, dat hierin wel een leuke demonstratie zag en applaudisseerde toen de tram weer in de baan stond’.

'Dat bunt leuke dingen veur de mense', zei Paul van Vliet al. Het hoeft allemaal niet zo ingewikkeld te zijn. Al was het nog wel een heel gedoe om die tram weer op de rails te krijgen … een demonstratie ‘molenvloer aanvegen’ is dan wat sneller georganiseerd.

• Justin van den Heuvel

Rob Pols Schreef:

——————————————————-

Ik hoop dan ook dat er snel een

> nieuwe foto wordt geplaatst van de molen met de

> vang los.

Ik heb er wel een paar, maar de mogelijkheid om ze te sturen is er niet (meer).

• Bram

Dan draait de molen achteruit. Je krijgt dan via dit prikbord de wind van voren, dus dat komt wel goed.

Groeten Bram V