Afgelopen week was ik in Engeland en Wales, en daar heb ik 1 watermolen, 1 windmolen, en 1 leisteengroeve bezocht. De leisteengroeve (mount Snowdon) was ingericht als museum. Je kon er zien hoe rond 1870 een fabriek werd gedreven. Niet alleen werd er leisteen afgegraven, er was een hele fabriek omheen met werktuigen die werden aangedreven door een enorm waterwiel. Om hun website te quoten:
"The Welsh Slate Museum at Llanberis brings back to life the inheritance of the North Wales slate industry which roofed the industrial revolution.
The museum is in the Victorian workshops built in the shadow of Elidir mountain, site of the vast Dinorwig quarry."
Het water voor dat wiel werd vanaf de berg via buizen naar de bovenkant van het waterwiel gesluisd. Het grote rad dreef een enorm aantal machines aan, een zaagmachine, boormachines, slijpmachines, en wat al niet meer. Op de lange assen waren wielen bevestigd, en daar liepen banden overheen de machines aandreven.
Toen ik een paar dagen later de watermolen en de windmolen (bunbury watermill en Skidby windmill) bezocht, viel het me op dat ook in deze molens werktuigen werden aangedreven met van die banden. In Nederland ken ik eigenlijk alleen maar dat naast het maalwerk ook het luiwerk wordt aangedreven, en naast het zaagwerk het krabbelwerk, en in een oliemolen wordt natuurlijk weer anders gebruik gemaakt van de wind/waterkracht, maar zijn er in Nederland ook molens waarbij er nog een extra wiel in werking wordt gezet voor bijvoorbeeld een slijpmachine (voor het gereedschap voor het billen?)?
In de windmolen liep een lange as onderin helemaal door naar buiten, zodat daar in een schuurtje ook weer machines konden worden aangedreven.
De wielen en de koning waren overigens in beide (graan)molens van ijzer (de kammen in de ‘rondsels’ waren wel van (appel/peren) hout, ingestoken in een metalen wiel).
Is het nou zo dat de Nederlanders veel traditioneler zijn gebleven met hun molenbouw, en dat de Engelsen veel meer waren aangestoken door het idee van de industriele revolutie?
Het was in ieder geval ook een leuke ‘ontdekking’ in het licht van de discussie over molen/maalderij…
groet van Vluchtje, die wel enorm baalt dat ze afgelopen zaterdag niet heeft kunnen draaien