mill=fabriek

• vluchtje

Beste Eddy

Het was niet mijn bedoeling een correcte vertaling te geven van het Engelse woord mill, maar om in een paar woorden te schetsen wat mij zo opviel aan Engelse molens in vergelijking met degenen die ik ken uit Nederland…

Als ik in de buurt ben van Erpe-Mere zou ik graag een keer langskomen, want een staakmolen met 3 verdiepingen en een kombuis heb ik ook nog nooit gezien. Ligt er op elke zolder 1 koppel stenen? (twee aangedreven door het ene wiel (via voor- en achterkant) en 1 koppel aangedreven door een wiel aan de achterzijde (de kant van de staart)?)

En complimenten voor jullie website!

Met groet van Vluchtje

• Sjaak Poot

Hoi Vluchtje

gisteren gehoord dat in het kader van veiligheid de mensen die in Groot Brittannië de koninging bezoeken, na afloop van het bezoek de koningen niet meer, zoals eeuwen gebruikelijk was, achteruit mogen lopen (je laat het hoofd van de natie toch je achterste niet zien). Zover gaan de veiligheidsmaatregelen en de angst voor claims. Een hele ingeep voor de trditioneel ingestelde Britten.

Wat betreft andere aandrijvingen is er in Overijssdel nog een mooi voorbeeld: de watermolen van Frans. Frans had een heel overbrengings systeem van stangen in zijn molen (en woning/boerderij) aangebracht: gierpomp, boormachine, karnton.. dat alles kon aangedreven worden door het waterrad. En als de vrouw weer bevallen was werd de wieg er ook nog aan gekoppeld om lekker te laten schommelen.

Sjaak

• Eddy De Saedeleer

vluchtje Schreef:

——————————————————-

> Beste Eddy

>

Ligt er op elkae zoler 1 koppel stenen?

> (twee aangedreven door het ene wiel (via voor- en

> achterkant) en 1 koppel aangedreven door een wiel

> aan de achterzijde (de kant van de staart)?)

>

> En complimenten voor jullie website!

>

> Met groet van Vluchtje

Wij hebben drie steenkoppels en die liggen alledre op de steenzolder, dus op dezelfde zolder. Wij hebben op demolenas 3 wielen gemonteerd staan. Het mideelste steenkoppel wordt aangedreven door het vangwiel. Vooraan op de as (in Nederland zeggen jullie achteraan) zit een tweede wiel, en helemaal achterin achter het vangwiel zit een derde wiel, dat een kleiner steenkoppel aandrijft. Hiertoe is er wel in de windweeg een buik gemonteerd.

Op de meelzolder komt het meel via een aparte meelgoot van dit laatste steenkoppel. De andere twee steenkoppels gebruiken een gemeenschappelijke meelgoot.

Och ja ik vergat nog te vertellen dat er ook nog een haverpletter aanwezig is op de meelzolder die vroeger ook mee aangedreven werd door de wind. Dit laatste dient nog wel gerestaureerd te worden, maar de haverpletter zelf werd alvast teruggeplaatst in afwachting.

Ik kijk alvast uit naar je bezoek.

Eddy

• vluchtje

@ Eddy: ik snap er geen snars van: moet het zien om te begrijpen, dus een extra reden om langs te komen!

;-)

@ Sjaak: mooie verhalen! Wanneer bevalt de vrouw van Frans weer van een nieuwe kleine? Dan ga ik alvast sokjes breien, zal ik maar zeggen…

en sorry voor alle typo's in mijn vorige post…

:-(