En dan knap je af

• Leo Middelkoop

Afgelopen donderdag: bij een korte vakantie in zuid-Limburg hoort (ik kom daar niet erg vaak) een molentochtje. Diverse watermolens bekeken, voornamelijk van buiten (in de Commandeursmolen te Mechelen werd zo te beoordelen volop gewerkt) en ook de Van Tienhovenmolen te Wolfshuis-Bemelen even op de foto gezet.

En dan de Neuborgermolen te Gulpen, waar tegenwoordig, ook op de gevel boven het rad, de naam ‘Pannenkoekenmolen’ overheerst. Mijn vrouw Nancy en ik hadden de auto neergezet om daarna een paar foto's van het rad te maken. Dat rad bevindt zich aan de openbare weg; de ingang van restaurant en molen niet. De parkeerplaats bij de molen is uitsluitend voor bezoekers van het pannenkoekenrestaurant, en wij wekten de indruk alsof wij iets anders van plan waren. Dat kon dus niet: er was een jongeman als de kippen bij om ons te vragen de auto weg te zetten. Uitleg dat ik foto's wilde maken van het rad en daarna naar het restaurant zou gaan, kon hem maar moeilijk overtuigen, want hij bleef ons in de gaten houden (zeker niets beters te doen). Ik ben daarna nog wel even in de molen geweest maar had het helemaal gehad. Trek in pannenkoeken was er niet meer; ook van een zakje molenmeel kopen heb ik afgezien.

Jammer toch dat bij een dergelijke molen de commercie het volstrekt gewonnen heeft; niet alleen door de lelijke en onjuiste ‘naam’ boven het grote rad maar ook dat een liefhebber zich min of meer geschoffeerd voelt als hij niet precies doet, wat de uitbater wil. Gemiste kans; en dat in een monument dat toch voornamelijk van gemeenschapsgeld is gerestaureerd.

Het was verder een prima korte vakantie met prachtig weer.

Groet,

Leo

• vluchtje

De opa van de opa van mijn overgrootvader (moet ik nog een keer precies uitrekenen) die in deze molen in 1712 papier ging maken (zie molendatabase) draait zich om in zijn graf…

groet van Vluchtje die vanmorgen gelukkig weer heeft kunnen draaien ook al was dat weer veel te kort

• Dick Bunskoeke

Tja, ik had een soortgelijke ervaring: ben er speciaal wél pannenkoeken gaan eten, maar kon niets van de molen krijgen te zien. Dat moest dan weer apart, uiteraard met entree… Daar heb ik maar vanaf gezien.

• Rob Simons

Heb je toevallig het fabrikaat van de binnenroede van de Van Tienhovenmolen kunnen ontdekken? Dat is volgens mij nog steeds een geklonken roede. Ik heb een foto uit de jaren '70, maar daar is het niet goed op te zien. Er missen ook al een aantal kikkers.

Groeten,

Rob

• De malende molenaar

Bedankt Leo, voor de tip!

Vanuit mijn vakantieadres in de buurt van Nijmegen had ik vanavond juist een bezoekje gepland voor morgen aan deze “molen”, leek me leuk met de kids!

Zie er nu maar vanaf en zoek voor morgen maar iets anders uit. Een soortgelijke ervaring had ik trouwens ook op de Zaanse Schans waar ik met “plaatsvervangende schaamte” zag hoe Aziatische toeristen getild werden met de verkoop van porcelijnen molentjes “made in Taiwan” stond er op.

Het lijkt wel of de trots steeds meer plaatsmaakt voor ordinair gegraai; dat tot daar aan toe maar niet met Oerhollandse monumenten waar elke (zichzelf respecterende) Nederlander aan meebetaalt voor restauratie etc.

Helemaal mee eens hoor Leo! Deze (al te letterlijke) “uitbater” verdient geen euri aan ons gezin!

Prettige vakantie nog en genietze!

Cees

• Mario Collombon

Hoi Leo,

Misschien had de jongeman wel niet helemaal z`n dag ofzo, of moet hij tig keren per dag mensen wijzen op het feit dat de parkeerplaats bedoeld is voor bezoekers van het restaurant omdat die wél van plan zijn daar te parkeren en er vervolgens vandoor te gaan…. Wat nog geen reden is om jullie zo argwanend in de gaten te houden na jullie uitleg natuurlijk.

Wij zijn er jaaaaren geleden ook eens geweest, en toen werden we toch vriendelijk ontvangen, volgens mij door de uitbater en zijn vrouw zelf. Wij hebben toen wel een pannenkoek naar binnen gewerkt :)

groeten Mario

• Marcus Castelein

Hoi Leo

Ik ben afgelopen zondag ook daar geweest (02-08-'09)

We zijn daar prima ontvangen, eerst hebben we ook wat foto's gemaakt, en zijn daarna naar binnen gegaan.

Daar hebben we in het achterste gedeelte voor dat je de molen in gaat de info film gekeken.

en daarna hebben we de molen bezocht.

We besloten na het kijken in de molen toch ook maar pannenkoek te gaan eten, ook al was het eigenlijk nog te vroeg voor een avond maal.

Omdat er geen plaats was in het restaurant mochten we en tafel nemen in de ruimte waar ook de info film wordt afgespeeld.

De pannenkoeken smaakte best, alleen 's avonds toch nog maar even weer langs de chinees.

Normaal moet voor het bezichtigen van de molen extra betalen (volgens het bordje bij de deur) daar hebben we niks van gemerkt.

Het parkeren is daar een probleem, er komen vaak meer mensen dan dat er parkeerruimte is.

Ik kan me daarom ook wel voorstellen dat er naar gekeken wordt van uit het bedrijf waar de auto bezitters naar toe gaan.

Het staat ook duidelijk op borden aangegeven alleen parkeren bezoekers van het panne(n)koekenhuis.

In het geval Leo hebben ze dan even de plank misgeslagen.

Groetjes,

Marcus Casstelein

• Andreas de Vos

Ik heb een jaar of 10 geleden (denk ik) een keer een vakantie in Gulpen gelogeerd in een verbouwde boerderij tussen deze pannekoekenmolen en de kerk een kleine 100-200m verderop. De boerderij staat naast de kerk, korte wandeling naar de molen en het parkje. We zijn er toen wel een pannekoek gaan eten, en ook binnen in de molen zelf geweest, wat in mijn herinnering niks extra's kostte en ook zonder begeleiding, nadat ik gezegd had vrijwillig molenaar te zijn. Ik meen een dame (de eigenaar/eigenaresse?).

Inderdaad is het wat ver-terrast en zo en dat Pannekoekenmolenbord had ook anders gekund (Pannekoekenrestaurant de Neuborgermolen o.i.d. zou alweer anders overkomen), maar het rad draait bijna altijd (draait ook stroom dacht ik, als er niet gemalen wordt).

Overigens is Gulpen wel een uitstekende plek om wandelingen in de omgeving te maken, langs een groot aantal watermolens, waarvan een groot deel overigens buiten bedrijf en in gebruik als (zomer)woning, maar waar de stuwen nog wel aanwezig zijn en op zich zonder al te veel werk weer bruibaar zouden zijn. Afgezien van de waterraderen en het gangwerk, dat is vaak niet meer (compleet) aanwezig. Opvallend ook is het grote aantal maten spoorstaaf van smalspoor dat in de prikkeldraadhekken van de akkers en weilanden is verwerkt.

De Commandeursmolen zijn we toen ook in geweest, zelfs even een rondleidingkje gehad van 1 van de werknemers. Nabij de Volmolen te Epen ligt aan de weg nog een turbinemolen die als restaurant in gebruik is. Het meeste gangwerk (riemen vanaf de turbine naar de stenen met onderaandrijving) zat er nog in.

Hoewel ik eigenlijk toch meer van de windmolens ben, watermolens hebben zeker wat en in die omgeving liggen er genoeg met potentie om maalvaardig gemaakt te worden, sommige met vrij weinig moeite.

Groetsels,

Andreas de Vos

• Leo Middelkoop

Ik heb uiteraard geprobeerd goed te kijken naar die merkwaardige binnenroede. Stond helaas niet voor de borst. Het viel ook niet mee, goed te kijken met het felle zonlicht.

Wat opvalt is het enorme aantal klinknagels en de extra opgeklonken platen die hier en daar zijn aangebracht. Er is wel gesuggereerd dat het een Van Vynckt zou zijn; een Prins van Oranje lijkt mij ook niet onmogelijk. Het zag er goed uit, dus wie weet hoe lang dit (vermoedelijk unieke) exemplaar nog meekan.

Er zou alleen eens flink ten noorden van de molen moeten worden gesnoeid en gekapt. Vanaf zuidelijke richtingen laat de molen zich van grote afstand al ‘vinden’.

Groet,

Leo

• Michiel

Het verhaal doet me een beetje denken aan de elektrisch aangedreven mosterdmolen in Cochem, waar ik net van vakantie vandaan kom (net terug, het vakantieverslag komt eraan). Ik mocht er alleen met een rondleiding in, en nog voordat je de deur binnenstapt staat er een bord dat je geen foto's mag maken… Maar uiteraard mochten we wél alle soorten mosterd proeven, en dan natuurlijk kopen. Interessante materialen te koop hadden ze niet, alleen potten mosterd. Ik ben ook niet meer terug gegaan. Mosterd stinkt toch. 8-)