Hallo allemaal,
Lees hier al een aantal maanden mee en ben zelf molenaar in opleiding. Mijn mentor is Tim Doeves, molenaar op het Jonge Schaap. Hier draai ik nu mee sinds november 2007. Ben eind vorig jaar begonnen met mijn opleiding.
Ik lees graag al jullie verhalen en bevindingen over molens en dergelijke, Ik leer hier veel van! Dank jullie wel daarvoor.
Toch moet ik reageren op het verhaal van Cees hierboven. Het ‘tillen’ van toeristen en dat de molenaars op de Zaanse Schans graaiers zijn en hun trots voor de molens kwijt zijn.
Dit deed mij best wel wat! Ik zie elke week hoe hier 3 molenaars meer dan 6 dagen per week hun brood proberen te verdienen. Tim werkt 6 dagen in de week. Met de verkoop van het gezaagde hout én de inkomsten van de toeristen is de bedoeling dat de begroting sluitend te krijgen. Ruud van de Zoeker draait soms zelfs 7 dagen om zijn olie te slaan. Ook hij heeft de toeristen nodig om geld te verdienen. Piet draait ook wanneer hij kan, Cees uit Woudsend komt zelfs een aantal dagen draaien…
Zoals jullie lezen zijn dit juist molenaars die hart voor zaak (molens) hebben! Zij werken meer dan 40 uur per week om hun brood te verdienen. De meesten van jullie zijn, net als ik, verzekerd van een (goede) baan en gaan voor onze ontspanning naar de molen toe. Ik ben blij dat er nog beroepsmolenaars zijn waar we veel van kunnen leren en dat is ook iets om trots op te zijn! En ja, toeristen betalen dan graag voor een molentje….
Mijn bedoeling is jullie te laten zien dat het geen graaierij is maar keihard werken!! En dat iedereen eigenlijk altijd welkom is om deze prachtige machines te bekijken.
Ik hoop dat jullie me een beetje begrijpen wat mij dwars zat….
Greetz
Gerrit