Nieuw molentype in West-Vlaanderen

• Fisher

Aan de Werkgroep West-Vlaamse Molens vzw , molenaars en sympathisanten,

Van harte bedankt om in het blad “ Wenkende Wieken 2009 ” een splinternieuwe molen voor te stellen. Menig aandachtig lezer zal zich hebben afgevraagd waar deze molen staat. Als molenliefhebber zou ik graag enkele foto's van deze unieke molen willen nemen. Evenwel kan ook ik niet enige info hierover verschaffen. Over welke molen het hier gaat is de volgende: Blz. 20 Nr. 45.

DEZE TEKST IS LETTERLIJK OVERGENOMEN UIT “WENKENDE WIEKEN”.

“De Zingende Watermolen” Ruddervoorde (Oostkamp)

Watermolenstraat 2 (grens met Zwevezele)

STENEN BOVENKRUIER, TYPE BERGMOLEN. 1923. Gerestaureerd in 1999 - 2000. Bedrijfsklare graanmolen. Beschermd monument.

Misschien kan er, in de volgende editie, over deze molen een juiste en passende beschrijving geplaatst worden.

Mvg. Fisher,

molenliefhebber,

• Lieven Denewet

Graag deel ik u mee dat ik over de Zingende Watermolen van Ruddervoorde in 2006 uitgebreid archiefonderzoek heb uitgevoerd,

meer bepaald in het provinciaal vergunningenarchief, zodat ik de geschiedenis en techniek van deze molen bijna uit mijn hoofd ken.

(Dat opzoekwerk resulteerde in een uitgebreide studie in het tijdschrift Molenecho's en is nu eveneens in digitale versie raadpleegbaar op het Belgisch Molenbestand van www.molenechos.org).

Wat deze turbine-watermolen vooral interessant maakt, zijn de opeenvolgende bedrijvigheden die er uitgeoefend werden (olie-, graanmolen, maar ook

vlaszwingelmolen en de opwekking van elektriciteit) en het gegeven dat het om één van de laatste nog compleet ingerichte watermolens

van de provincie West-Vlaanderen gaat.

Vandaar dat onze vereniging deze molen, in aansluiting van ons archiefonderzoek, voorgedragen heeft bij de Vlaamse Overheid om beschermd te worden als monument.

Pas enkele dagen geleden bevestigde de bevoegde ambtenaar ons dat het dossier ter ondertekening ligt Vlaams minister Geert Bourgeois, onze kersverse minister bevoegd voor Onroerend Erfgoed.

Aldus onze gewaardeerde dank aan dhr. Fisher om deze watermolen onder de aandacht van de vele prikbordlezers te plaatsen. In de laatste editie van “Wenkende Wieken”, werden - per ongeluk - de gegevens die horen bij de Tombeelmolen van Outrijve, eveneens bij Ruddervoorde gevoegd, zodat er een ongewilde verbroedering tussen beide molens is ontstaan. Maar als de Watermolen het voorbeeld van zijn “broedermolen” volgt, waartoe we toch een beetje aan de kar hebben geduwd, wacht hem een mooie toekomst…

Lieven Denewet

secretaris Werkgroep West-Vlaamse Molens vzw

(www.wwmolens.be)