Toeristen; overdrijven is ook een vak

• Piet Lodder

Wanneer De Jonge Sophia op het zuidoosten draait dan maak ik de molen toegankelijk door tennisnetten te plaatsen vanaf het toegangshekje richting de molendeur die zich op het oosten bevindt. De ruimte tussen het draaiende gevlucht en de molenromp is op een bepaalde plaats dan ook maar ongeveer één meter. De meeste bezoekers vinden het uitermate spannend en kennelijk geen probleem om zo in de molen te komen. Wanneer er iemand zich meldt die het toch eng vindt, dan houd ik de molen aan zodat men toch binnen kan komen. De situatie getoond in het filmpje, waar men tussen het draaiende gevlucht en de molenromp loopt, komt mij dan ook niet vreemd voor. Ik zou deze “stunt” ook uitgehaald hebben wanneer er een filmploeg aanwezig is. In de dagelijkse gang van zaken laat je dit natuurlijk wel uit je hoofd. Veiligheid voor alles!

Piet Lodder

• Andre Koopal

Juist met filmers ben ik persoonlijk extra voorzichtig. De cameraman is namelijk voornamelijk met zijn camera bezig, en minder met de molen. Juist op dat moment kunnen dingen fout gaan.

Groetjes,

Andre

• Bram

Als een camera iets inzoemt dan zou de cameraman op afstand vrijwel hetzelfde resultaat moeten krijgen, dus waarom dit risico laten nemen?

Bovendien ben je zelf mede of helemaal verantwoordelijk als vrijw. molenaar als je toestemming hebt gegeven.

Groeten Bram

• ezwb

Met de versheid van dit filmpje valt het wel mee. De opnames zijn uit 2005 of 2006. Er is toen op drie molens gefilmd voor de serie Extreme Living (of Extreme Homes): Alkmaar bij Cees Piet, Oudorp (strijkmolen D) bij Tom Kreuning en Slootgaardmolen te Waarland bij Robin Goossens.

• Addy

bij de kerkmolen kan het niet anders als de molen op zuid of zuidwest staat de molen heeft maar 1 deur

• Leo Middelkoop

Maar één deur in een toch tamelijk grote molen? Wat heeft de bouwer bewogen om dit te doen? En zit die ene deur dan ook nog op ZW? Helemaal opmerkelijk!

Groet,

Leo

• Ruud Bax

Leo hij heeft er vroeger gewoon twee gehad maar 1 deur is dichtgemetseld. Er zijn wel meer molens met één deur, bij de molen die ik draai gebruik ik ook alleen de deur op het ZO, want aan de andere kant staat de motor in de weg en breek je nek als je daar naar binnen wil gaan, in de Weipoortse molen in Bodegraven zit ook maar 1 deur.

• Robert Van't Geloof

Dag leo Dit heeft te maken dat de Kerkmolen in 1926 een motor op het scheprad kreeg,

Omdat er dan toch niet of weinig met wind gemaalen werd Heeft men de andere deur weg gehaald,

Als het anders is moet Addy mij maar even verbeteren

grt robert,

• Leo Middelkoop

Goed dat ik dit weet nu. Maar het blijft een vreemde zaak om een deur op ZW te handhaven en die op NO dicht te metselen.

Overigens lijkt het mij logisch dat in een bewoonde molen de ene deur vrijwel altijd wordt gebruikt en de andere haast nooit. In ‘mijn’ molen in Leidschendam is dat in ieder geval zo: de ZO-deur werkt nagenoeg altijd, behalve als het erg warm is; dan gaat de NW-deur open.

Groet,

Leo