'Mislukte' molenbezoeken

• vluchtje

Gelukkig heb ik al veel mooie en interessante molens bezocht. Vaak kreeg ik een uitvoerige rondleiding, en soms mocht ik zelfs meehelpen, of leerde de molenaar me een bepaalde streekgebonden eigenschap.

Maar niet al mijn molenbezoeken waren geslaagd.

Als beginnende leerling was ik nog veel te verlegen om molenaars te bellen en te vragen of ik langs mocht komen. Toen ik het eindelijk een keertje wel durfde, werd ik eerst door de vrouw van, en later de molenaar zelf afgeblaft: WAT? Langskomen? Nee, op zaterdag hebben we een feestje. WAT? Of het dan op zondag kan???!!!

De buurman-molenaar waar ik onaangekondigd langs ben gegaan heeft me destijds trouwens een geweldige rondleiding gegeven en me in een paar uur tijd alles proberen uit te leggen wat er te leren valt over rietgedekte achtkanten, vijzels en raderen, fokwieken en wat al niet meer.

Nog meer mislukte molenbezoeken: de molendatabase is in ieder geval niet up-to-date waar het de openingstijden van De Roode Leeuw in Gouda betreft. Jammer (voor mij).

Vanuit de verte de wieken rond zien gaan, geeft ook al geen garantie op een geslaagd molenbezoek; tegen de tijd dat ik, op de fiets en tegen de wind in, eindelijk de Emmamolen in Nieuwkuijk bereikte, was de molen alweer afgezeild. Ook deze molenaar had een verjaardagsfeest. Ik mocht toen overigens wel een kijkje nemen in de molen.

En bij De Ster in Utrecht had ik gewoon op een andere dag langs moeten komen (of bellen, dus).

Mijn mislukte bezoek aan de molen van Jetten heb ik inmiddels wel goed kunnen maken met een ander onaangekondigd bezoek. Ondanks dat de wind toen niet meewerkte was het een erg gezellige en leerzame avond.

Maar gisteren bezocht ik welbewust een gesloten molen: De Otter in Amsterdam. Natuurlijk wist ik wel dat er niemand bij de molen zou zijn, maar ik wilde toch een kijkje nemen. Ik had er een mooie bijpassende dag voor uitgezocht; het regende flink, en ik was al redelijk doorweekt toen ik bij de molen aankwam. Dat wil zeggen: toen ik in de straat aankwam. Want de molen was niet echt te benaderen. Een paar Amerikaanse toeristes die foto’s stonden te nemen van de molen heb ik uitgelegd was een sneu geval ze voor zich hadden. Het viel me op dat de zeilen er nog steeds op zitten. Ook de windmeters aan weerszijde van de molen staan er nog. Tja, dat zal ook wel niet helpen…

Groet van Vluchtje, die nog heel veel molens (aangekondigd) gaat bezoeken

• Leo Middelkoop

Als er openingstijden niet kloppen, is dat erg jammer. Ik zette er in de toelichting op de gegevens dan ook bij, dat de molenliefhebber die van ver komt, beter van tevoren contact op kan nemen met de molenaar ter plaatse. De openingstijden baseer ik op gegevens die ik aangeleverd krijg en die houd ik zo goed mogelijk bij. Maar ik kan geen molenijzer met handen breken.

Succes!

Leo

• Leo Middelkoop

Ik heb de bezoektijden van De Roode Leeuw inmiddels aangepast (op basis van de gegevens van de eigen website van DRL). Maar het is niet te doen om van mij te verlangen dat ik alle molenwebsites regelmatig doorspit op wijzigingen. Maar ik blijf mijn best (voor u) doen!

Groet,

Leo

• vluchtje

Het was *geen* kritiek op de molendatabase!!!!!!

Dat is een geweldige site waar ikzelf en ik weet zeker nog erg veel meer molenliefhebbers, erg blij mee zijn!

• Willem Roose

In dit specifieke geval: de afgelopen 6 (!) weken is er druk aan een steiger gebouwd. Morgen worden deze werkzaamheden afgerond. Over een paar weken lijkt de daadwerkelijke restauratie dan toch te beginnen. Concreet: het komende jaar komt er officieel sowieso geen bezoeker in de molen. Als ‘vluchtje’ (of andere collegea) mij mailt valt er natuurlijk altijd wel iets te regelen.

Groetjes,

Willem

• Leo Middelkoop

Het is al goed, Willem. Ik wijzig het wel weer.

Wijzig jij jouw database ook, of slaat dat alleen op de meelverkoop.

(Komt het meel dan van Den Arend?).

Groet,

Leo

• vluchtje

@Willem: Ik had een briefje in de brievenbus achtergelaten (met naam en mailadres) (dan weet je wie er achter Vluchtje ‘schuilgaat’…)

Maar nogmaals: mijn bericht hier is GEEN kritiek, hoogstens op mijzelf (had ik maar moeten bellen!)

En succes met alle restauratieperikelen!

• Willem Roose

De winkeltijden blijven gewoon

-donderdag 9 - 14 uur en

-zaterdag 9 - 16 uur (geen middagpauze)

Het meel komt gedeeltelijk uit Bergambacht (net terug van Den Arend) en gedeeltelijk van collega's.

Groet,

Willem

P.S. Complimenten voor de database; het ziet er zeer verzorgd uit en ik check iedere dag de laatste aanvullingen

• chiel treffers

Bijna dagelijks ben ik bezig op de sprangse standerdmolen, alleen niet op gezette tijden. Als je een keer wil komen kijken, altijd welkom. En je mag me gerust bellen hoor, 06-21953502, voor alle zekerheid! Chiel.

• Tom Blaak

Hoi Vluchtje,

Op de zaterdagen ben je altijd welkom bij mij op de molen, kijk op www.everyoneweb.com/kersenboom voor de actuele openingstijden. Nu het zomer vakantietijd is ben ik even ietsie minder met malen bezig maar meer met onderhoud van de molen en het onkruid vrij krijgen van het toegangspad bij de molen ( hulp altijd welkom!). Bezoek van de molen is uiteraard gratis voor je, verder krijg je van mij een gratis pondje volkorentarwemeel en een ansichtkaart, ik heb ook een kleurplaat voor je maar vermoed dat je daar de leeftijd niet (meer) voor hebt… Verder kun je met het warme zomerweer rekenen op een (non) alcoholische versnapering uit de koelkast in de molen ( kelder).

Kortom je bent altijd een keer welkom om een dagje mee te lopen met de leukste korenmolen van het eiland IJsselmonde. Misschien leuk om dit bezoek te combineren met de enige nog overgebleven poldermolen van het eiland, de Pendrechtse molen. Ik vermoed dat molenaar Barend aldaar naast gratis praatjes ook thee en slootwater ter beschikking stelt. Deze molen is in de zomer iedere woensdag, zaterdag, zondag geopend van 9 uur tot half 5.

Groet van de gastvrije Kersenmulder